۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83239950
T T
۰ نفر

احیای خلیج گرگان متوقف نمی شود

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83239950
احیای خلیج گرگان متوقف نمی شود

گرگان - ایرنا - مدیر كل سواحل و بنادر سازمان بنادر و كشتیرانی كشور گفت: با وجود كاهش روند پسرفت آب دریای خزر در سال های اخیر برنامه نجات بخشی و احیای مناطق مهم همچون خلیج گرگان با جدیت ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید خلیلی امروز دوشنبه در كمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان گلستان در گرگان اظهار داشت: یكی از اقدامات در نظر گرفته شده برای احیای خلیج گرگان لایروبی كانال های منتهی به دریای خزر برای انتقال آب است كه با 180 میلیارد ریال اعتبار، كانالی به طول 2.5 كیلومتر، عمق 2 و عرض 80 متر لایروبی خواهد شد.
وی پیش بینی كرد با انجام این لایروبی كه انجام آن در گرو اعلام موافقت سازمان حفاظت محیط زیست است، بیش از 750 هزار متر مكعب گل و لای از سطح خلیج گرگان و كانال های انتقال آب جمع آوری شود.
مدیر كل سواحل و بنادر سازمان بنادر و كشتیرانی افزود: لایروبی این كانال برای احیای خلیج گرگان مصوبه كارگروه ساماندهی خزر است كه با آب نگاری انجام شده باید این عملیات در كانال های چپاقلی و خزینی به عنوان مسیرهای منتهی از خلیج گرگان انجام شود.
خلیلی ادامه داد: بهترین مسیر برای لایروبی و ورود آب خزر به خلیج گرگان كانال چپاقلی است كه امیدواریم همكاری و اقدامات مشترك سازمانهای بنادر و كشتیرانی و محیط زیست منجر به بازگشت دوباره زندگی و حیات به خلیج شود.
وی دست اندازی به سواحل خزر در استان های مازندران و گیلان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر خلاف این استان ها اما سواحل گلستان همچنان بكر و دست نخورده باقی مانده كه باید كماكان مراقبت برای به تاراج نرفتن این سرمایه های طبیعی با جدیت بیشتر ادامه یابد.
خلیلی افزود: سازمان بنادر و كشتیرانی آمادگی دارد برای تعیین حریم ساحل در گلستان و جلوگیری از هر گونه دست اندازی و تجاوز به این حدود با مسوولان استان همكاری كند.
رییس اداره بنادر و دریانوردی گلستان هم در این جلسه گفت: اجرای 80 درصد مصوبات سفر اخیر رییس جمهوری و هیات دولت به گلستان در بخش بنادر و دریانوردی از جمله نصب 2 اسكله در شهرهای بندرتركمن و بندرگز آغاز شده و به ثمر نشستن مابقی آنها نیازمند همراهی و همكاری دیگر دستگاه ها است.
الله یار اسعدی اظهار داشت: همچنین كار هیدورگرافی منطقه خلیج گرگان انجام شده و ایجاد كانال ایمن برای تردد شناور سبك از دریا به بندر در حال انجام است.
هیدورگرافی یا آب نگاری شاخه‌ای از علوم نقشه‌برداری پیرامون تهیه نقشه و داده‌های مكانی از ژرفای آب است.
وی بر لزوم مشخص شدن حریم سازه ها در دریا و ساحل مانند فنس های پرورش ماهی تاكید كرد و گفت: نصب هر گونه سازه در دریا و ساحل بدون اطلاع و هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی غیرقانونی است و با آن برخورد خواهد شد.
3014/3091/2729
۰ نفر