۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83234447
T T
۰ نفر

شهركی برای حكایت‌های كمال

۱۶ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۴۵
کد خبر: 83234447
شهركی برای حكایت‌های كمال

تهران- ایرنا- قدرت‌الله صلح‌میرزایی كارگردانی كه با ساخت آثار طنز سینمایی بیشتر شناخته می‌شود در تازه ترین ساخته خود «حكایت‌های كمال» را در شهرك سینمایی غزالی با لوكیشن‌های جدید روایت خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شهرك سینمایی غزالی در سال 58 توسط زنده‌یاد مرحوم علی حاتمی در غرب تهران ساخته شد. این شهرك با الهام از نماهای تهران قدیم تصویر خیابان‌های مهم تهران در زمان رضاشاه و محمدرضاشاه را ترسیم كرد و در طول 40 سال گذشته به یكی از اصلی‌ترین لوكیشن‌های فیلم و سریال‌های تاریخی تبدیل شد.
سریال «حكایت‌های كمال» ساخته قدرت الله صلح میرزایی نیز یكی از كارهای تلویزیونی است كه لوكیشن اصلی آن در شهرك غزالی است. به كیلومتر 15 جاده كرج برای اطلاع از نحوه ساخت این مجموعه تلویزیونی كه به سفارش گروه نوجوان سیمافیلم از 15 مردادماه سال 97 تصویربرداری خود را در این شهرك شروع كرده، رفتم.
داخل شهرك سینمایی غزالی شدم و نشانی محل استقرار گروه «حكایت‌های كمال» را پرسیدم. با راهنمایی به قسمت غربی شهرك رسیدم و دیدم بر سر در محله‌ای قدیمی تابلوی محله كمال نسب شده است.
به داخل محله رفتم و با میدانی كه امامزاده‌ و مغازه‌های مختلفی در آن قرار داشت روبرو شدم. در قسمت جنوبی میدان نیز آب‌انباری قرار داشت كه نمونه آن را در روستاهای قدیمی كاشان دیده بودم. در مسیر از كوچه‌های مختلف و دو دری كه شبیه نماهای خانه‌های تهران در دهه 40 بود گذر كردم و در انتهای یك كوچه‌باغ به سه خانه قدیمی با نمای آجری رسیدم.
درب چوبی یكی از خانه‌ها را بازكرده و به داخل رفتم، حوضی بزرگ با گلدان‌های شمعدانی وسط حیاط دیده می شد و خانه یك طبقه‌ای با ایوان روبه رویم بود. پنجره‌های چوبی، زیرزمین و حیاطی با كف‌پوش آجری فضای خانه‌ای مربوط به دهه‌های پیش را ترسیم می‌كرد و انگار از فضای شهری شلوغ به‌یك‌باره به 50 سال قبل پرتاب‌شده باشم.
این محله و خانه‌ها همگی لوكیشن سریال «حكایت‌های كمال» است كه تا زمستان سال 96 وجود خارجی نداشت و با تلاش شبانه‌روزی یك گروه بزرگ در طول پنج ماه در فضایی بزرگ در شهرك سینمایی غزالی ساخته شده و محله كمال را شكل دهد.
سریال «حكایت‌های كمال» به قلم محمد میركیانی بر اساس داستانی به همین نام است كه داستان‌های پسربچه‌ای به نام كمال دریكی از محلات تهران در دهه چهل را روایت می‌كند.
قدرت الله صلح میرزایی نیز كه سال‌ها در زمینه ادبیات كودك و نوجوان فعال بوده و سابقه چندین اثر سینمایی در ژانر كودك و نوجوان را دارد، كارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد.
وی در ارتباط با كارگردانی سریال «حكایت‌های كمال» گفت: فصل اول این سریال 30 قسمت است و در نظر داریم در صورت فراهم شدن شرایط، فصل‌های دیگر این سریال را نیز تا قسمت 150 ادامه دهیم.
این كارگردان در ارتباط با دلیل انتخاب چنین متنی برای ساخت سریالی طولانی بیان كرد: حدود هشت سال پیش كتاب «حكایت‌های كمال» را مطالعه كردم كه شامل 150 قصه مختلف است. از آن زمان به این موضوع فكر كردم كه این كتاب قابلیت تبدیل‌شدن به یك سریال را دارد زیرا كار، لایه‌های تصویری و پنهان زیادی داشت كه می‌توانست تبدیل به مجموعه‌ای جذاب برای مخاطبان تلویزیون شود.
صلح میرزایی در ارتباط با دلایل ساخت لوكیشنی با این عظمت برای این مجموعه تلویزیونی گفت: متأسفانه مكان و فضایی كه بتوانیم در آن دهه 40 و یا حتی پیش و بعدازآن را نشان دهیم نداریم لذا برای لوكیشن‌های این مجموعه چندین خانه، كوچه و مغازه ساختیم كه بسیاری از آن‌ها ماكت نیستند و قابلیت ‌استفاده در درازمدت را دارد.
وی افزود: اما متأسفانه مسئولیت‌پذیری در شهرك سینمایی وجود ندارد و زمانی كه گروهی لوكیشن می‌سازند به مرور زمان از بین رفته و تخریب می‌شود و مدام گروه‌ها باید زمان و بودجه برای ساخت لوكیشن و دكور صرف كنند. ما برای ساخت لوكیشن «حكایت‌های كمال» زمان و بودجه زیادی صرف كردیم و امیدوارم در ادامه از آن مراقبت شود تا سایر گروه‌ها نیز بتوانند از آن استفاده كنند.
این كارگردان، فعالیت با بازیگران كودك را كاری زمان‌بر و سخت دانست و افزود: بازی گرفتن از كودكان دشوار است و نمی‌توان در كار كودك روزی هشت دقیقه ضبط داشت زیرا باید با كودك تمرین كرد و مدام یك صحنه را تكرار كرد تا حسی را كه می‌خواهیم از او بگیریم. این در حالی است كه بازیگران بزرگ‌سال و حرفه‌ای این زمان و تمرین را نیاز ندارند.

** پدری پنبه زن هستم
محمود پاك‌نیت بازیگر نقش پدر كمال در این سریال گفت: در حكایت های كمال نقش پدری مهربان را كه از روستا به خاطر خانواده‌اش به تهران مهاجرت كرده را بازی می‌كنم كه پنبه‌زن است. به نظرم این سریال در زمان پخش به دلیل فضای طنز و جذابی كه دارد علاوه بر مخاطب كودك و نوجوان برای مخاطبان بزرگ‌سال نیز جذاب است.
وی ادامه داد: در این سریال در نقشی متفاوت ازآنچه تاكنون از من دیده‌شده بازی دارم. فضای كار مربوط به دهه 40 است و برای هم‌نسلان من حكم بازنگری درگذشته را دارد و برای نسل جدید نیز جنبه آگاهی از زندگی جوانان در دهه‌های پیش را دارد كه جذاب است.
محمدرضا شیرخانلو بازیگر نوجوان كه در نقش «كمال» پسربچه‌ای بازیگوش بازی در نقش اصلی این مجموعه را بر عهده دارد نیز در ارتباط باكارش در این سریال گفت: در این مجموعه خانم شهره لرستانی مادرم و آقای محمود پاك‌نیت در نقش پدر من بازی دارند. بازی در كنار این عزیزان و كار كردن با آقای صلح میرزایی و آقای شایان‌فر افتخار بزرگی است.
وی ادامه داد: این كار یك كار اپیزودیك برای كودكان و نوجوانان است كه مطمئنم بزرگ‌سالان نیز از آن خوششان می‌آید و باكار خاطره سازی می‌كنند. مثل سریال «كلاه قرمزی و پسرخاله» كه مخاطب بزرگ‌سال زیادی دارد.
همراز اكبری بازیگر كودك كه در این سریال در نقش «خواهر كوچك كمال» بازی دارد نیز گفت: برایم فرقی نمی‌كند در چه ژانری بازی داشته باشم، همه نقش‌ها و كارها را دوست دارم امتحان كنم. از آقای صلح میرزایی كارگردان «حكایت‌های كمال» تشكر می‌كنم كه كارگردان مهربانی هستند و قلبشان پر از مهر و امید است. همه گروه این سریال را دوست دارم.
مه‌لقا می‌نوش زاد بازیگر نقش خواهر كمال در سریال «حكایت‌های كمال» بازیگر جوانی است كه با بازی در این مجموعه برای اولین بار بازیگری را به شكل حرفه‌ای تجربه می‌كند.
او درباره بازی در این سریال گفت: در این مجموعه در نقش خواهر كمال كه شخصیت اصلی این داستان است بازی دارم. نقش دختری در دهه 40 كه بسیار خجالتی است و درگیر ماجرای احساسی می‌شود.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این نقش آقای صلح میرزایی خیلی راهنمایی‌ام كردند زیرا دختران در دهه 40 با دختران امروز تفاوت‌های زیادی دارند و بدون هیچ امكاناتی دختر این داستان تنها از طریق نوشتن نامه باكسی كه دوستش دارد در ارتباط است.
محسن شایان فر تهیه‌كننده سریال «حكایت‌های كمال» نیز در مورد تولید این سریال كه پنج ماه ساخت لوكیشن آن به طول انجامید گفت: از زمستان سال 96 طرح ساخت لوكیشن‌ شهرك كمال را در شهرك سینمایی غزالی شروع كردیم و می‌توانستیم به‌جای صرف این میزان زمان و هزینه و انرژی لوكیشن‌های این سریال را محدود به چند خانه در محله منیریه تهران و چند كوچه در قزوین بكنیم. این فرمولی است كه در اغلب كارهای نمایشی از آن استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در برآورد اولیه تهیه «حكایت‌های كمال» هزینه ساخت لوكیشن پیش‌بینی‌نشده بود اما گروه تولید از زمستان سال 96 ساخت لوكیشن در شهرك سینمایی غزالی را شروع كرد و 5 ماه به شكل شبانه‌روز در این فضا بنایی كردیم و كوچه ، مغازه، خانه، آب‌انبار، امامزاده و همه فضاهای موجود در یك محله در دهه چهل تهران را با متریالی واقعی ساختیم كه قابل‌استفاده در آینده نیز باشد.
این تهیه‌كننده گفت: موضوعی كه همیشه كارهای قدیمی را محدود به دكورهای خانه و پنج‌دری می‌كند و باعث ملال می‌شود نبود فضای خارجی است كه فیلم‌سازها را محدود به یك لوكیشن می‌كند و جاذبه‌های بصری كار را كاملاً از بین می‌برد. نبود كوچه و كوچه‌باغ و فضای بیرونی مناسب كاملاً در لوكیشن و فضاسازی كارها احساس می‌شد لذا با ساخت در و پنجره و ساخت چندین كوچه فضای بیرونی مناسبی برای این كار ایجاد كردیم.
این تهیه‌كننده فضای موجود برای ساخت سه خانه این لوكیشن را 4500 متر دانست و گفت: این خانه‌ها با متریال واقعی و قابل‌استفاده ساخته شدند و با توجه به فضای داستان، پشت‌بام و زیرزمین و سرداب برای این خانه‌ها ساختیم. كه بعضی از متریال‌های لازم برای ساخت این لویكشن مثل موزاییك و خشت و گل لازم به سفارش ما تولید شد. تاكنون بالغ‌بر دو و نیم میلیارد برای ساخت این لوكیشن‌ها هزینه شده است.
فراهنگ**9246**3009
۰ نفر