۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۱۷
کد خبر: 83233910
T T
۰ نفر
همگامی موزه علوم و فناوری ایران با رویدادهای علمی جهان

تهران- ایرنا- موزه ملی علوم و فناوری ایران در راستای رسالتی كه برای ترویج علم در میان همه اقشار جامعه دارد، بنا دارد همزمان با صد و پنجاهمین سالگرد جدول تناوبی مندلیف، رویداد «جدولیف» را تا پایان سال 98 به صورت متنوع برگزار كند تا همگامی ایران با علم جهان را به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سازمان ملل همزمان با صد و پنجاهمین سالگرد فرمول‌بندی جدول تناوبی توسط «دیمتری مندلیف»؛ جدولی كه تمام عناصر سازنده‌ كائنات كه تاكنون شناخته شده را به شكلی منظم و زیبا، ساماندهی می‌كند و از همین رو 2019، را سال جهانی جدول تناوبی عناصر شیمیایی (IYPT 2019) اعلام كرده است.
به همین مناسبت موزه ملی علوم و فناوری ایران، رویداد آموزشی «جدولیف» را در شعبه فرهنگان خود راه‌اندازی كرد با این هدف كه از طریق ارائه برنامه‌ها و دستاوردهای مختلف، عموم مردم را با این جدل آشنا كند تا بدانند عناصری كه در زندگی روزمره از آن استفاده می كنند چه هستند و چه كاربردها و ویژگی هایی دارند.
رویدادی آموزشی در فضایی باز و رنگارنگ و مملو از دستاوردهای مختلف شیمی و فیزیك كه به صورت نمایش، پانتومیم، تئاتر، كتاب و پوستر اطلاعات لازم را در اختیار بازدیدكنندگان قرار می‌دهد و افراد می‌توانند در فضایی صمیمی و شاد با رقابت، بازی و سرگرمی مطالب فراوانی را در مورد نقش و كاركرد عنصرها در زندگی خود بیاموزند.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، در بخشی از این نمایشگاه فرمول شیمیایی بدن انسان و آن چه در طبیعت به این عناصر افزوده و كم می‌شود به نمایش گذاشته شده كه مورد توجه عموم قرار گرفته است.
شگفتی‌های خلق جهان و عناصر تشكیل‎دهنده آن از جمله آب، باد، خاك و آتش كه شمایل آن بر تن میزبانان نمایشگاه دیده می‌شد هم در این رویداد علمی، مورد توجه بود.
بخش بازی با عناصر و مطالعه كتاب‌هایی كم‌حجم اما پرمحتوا درباره عناصر شیمیایی هم از دیگر بخش‌های پربازدید این نمایشگاه بود كه از رده‌های سنی مختلف در آن حضور داشتند.
این رویداد پنج روزه از شنبه 11 اسفند آغاز شده و تا امروز، چهارشنبه 15 اسفند در شعبه فرهنگان موزه ملی علوم و فناوری ایران واقع در بوستان رازی، خیابان هلال احمر، نرسیده به میدان رازی، نبش خیابان مرادی، فروشگاه فرهنگان رازی، طبقه دوم در حال برگزاری است.
در راستای برگزاری این رویداد علمی، خبرنگار ایرنا روز چهارشنبه به گفت‌وگو با رئیس موزه علوم و فناوری نشست تا ضمن آشنایی بیشتر با اهداف برگزاری آن، چشم‌انداز آینده چنین رویدادهایی كه ایران همگام با سایر كشورهای جهان میزبان آن است جویا شود.

**جدولیف تا پایان سال 98 به صورت دوره‌ای برگزار خواهد شد
«سیف الله جلیلی» با بیان توضیحی ساده از جدول مندلیف گفت: جدول تناوبی مندلیف، جدولی است كه تمام عناصر شناخته شده كه 118 عنصر هستند را در خود جای داده و به این دلیل تناوبی نام دارد كه خواص عناصر به صورت دوره‌ای تغییر می‌كند، مثلا از یك عنصر تا عنصر دهم خواص یك روند دارد و از 11 تا 20 یك روند دیگر دارد.
وی ادامه داد: به بهانه نامگذاری سال 2019 به نام جدول مندلیف، تلاش كردیم برنامه‌هایی ارائه كنیم تا عموم مردم با این جدول آشنا شوند، بر همین اساس نخستین سری رویداد جدولیف كه تركیبی از جدول مندلیف است را در 5 روز برگزار كردیم.
جلیلی ضمن ابراز خرسندی از استقبال عموم و اقشار مختلف مردم از این رویداد، گفت: نخستین دوره برگزاری، با استقبال خوبی روبه‌رو شد و تلاش كردیم در این جدول تناوبی با بازی، فیلم، نمایش و پانتومیم، زمینه آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و عموم بازدیدكنندگان با عناصر شیمیایی را فراهم كنیم، ضمن این كه تنوع برنامه‌ها، كارگاه‌ها و دستاوردهای این موزه باعث شده تا پیشنهادهای همكاری بسیاری با ما شود و در نظر داریم كه رویداد جدولیف را در داخل دانشگاه‌ها به صورت دوره‌ای برگزار كنیم.
وی درباره ادامه روند برگزاری این رویدادهای علمی خاطرنشان كرد: استقبال دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم مردم از این رویداد، انگیزه‌ای شد تا در سال 98 هم رویداد جدولیف را با برنامه‌های متنوع‌تر تكرار كنیم. ضمن این كه نشست‌های علمی و حضور اساتید دانشگاهی هم پررنگ‌تر خواهد شد.
رئیس موزه ملی علوم و فناوری درباره حمایت و همكاری دانشگاه‌ها با این موزه و رویدادهای آن هم یادآورشد: كمیته‌ای با عنوان كمیته جدول تناوبی تشكیل دادیم كه در آن انجمن‌های علمی مانند فیزیك، شیمی، زیست‌شناسی و سایر انجمن‌های فعال و مرتبط با موزه همكاری لازم را با ما داشتند، در مورد ارتباط گیری با دانشگاه‌ها بنا داریم بعد از اتمام فاز نخست این رویداد جدولیف و معرفی عملكرد آن، به صورت گسترده همكاری دانشگاه‌های مرتبط را جویا شویم.

**كنفرانس سار، بستری برای معرفی طرح‌های زمین مانده
روز جمعه 17 اسفندماه، موزه ملی علوم و فناوری برگزاركننده كنفرانس سار زمستانی خواهد بود، موضوعی كه بخشی دیگر از گفت‌وگوی خبرنگار ایرنا با رئیس موزه ملی را تشكیل داد.
جلیلی درباره كنفرانس سار این گونه توضیح داد: سار، شكل ایرانی شده یك كنفرانس جهانی است كه به صورت مجموعه كنفرانسهای فصلی (4 كنفرانس در سال) برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، معرفی ایده‌ها و طرح‌های علمی جدیدی است كه قابل انتشار هستند اما توانایی و زمینه ارائه، معرفی و در معرض دید همگان قرار گرفتن را ندارند.
وی در ادامه افزود: در هر فصل، نزدیك به 10 ایده برتر در كنفرانس سار معرفی و ارائه می‌شود كه نحوه انتخاب این ایده‌ها به این صورت است كه ما با شخصی كه بر روی موضوعی علمی كار كرده و آن را به مرحله اجرا رسانده است، مكاتبه می‌كنیم یا به صورت خودمعرف هستند و ما از میان این ایده‌ها، برترین‌ها را انتخاب می‌كنیم.
به گفته جلیلی، در هر دوره، 50 ایده نو ارسال می‌شود كه از این میان 10 ایده برتر در كنفرانس سار معرفی می‌شوند، خوشبختانه این كنفرانس بسیار پرطرفدار است اما به دلیل محدود بودن ظرفیت، هر فصل فقط 150 مدعو داریم.
وی با بیان این كه ایده‌های برتر جهت رسیدن به مرحله تولید و بازار نیاز به حامیان مالی دارند، گفت: تاكنون شركت‌های دانش‌بنیان همكاری لازم را با برترین‌ها داشته‌اند اما بنا داریم در كنفرانس‌های سار جدید، حامیان و سرمایه‌گذاران را در كنفرانس دعوت كنیم تا با حضور و مشاهده ایده‌های برتر از آنان حمایت كنند.
علمی*9294* 1055
۰ نفر