۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۳
کد خبر: 83223324
T T
۰ نفر
اتصال ريلي چابهار به افغانستان و آسياي ميانه در اولويت است

چابهار- ايرنا- وزير راه و شهرسازي گفت: اتصال ريلي، هوايي و جاده اي بندر چابهار به كشورهاي افغانستان و آسياي ميانه براي سهولت در حمل و نقل كالا و مسافر در اولويت اين وزارتخانه است.

به گزارش ايرنا، محمد اسلامي روز سه شنبه در همايش بين المللي توسعه بندر چابهار و تشريح ظرفيت هاي اقتصادي و ترانزيتي اين بندر اظهار داشت: خطوط ريلي بندر چابهار به افغانستان و آسياي ميانه و خط ريلي به چين از طريق ايران به اروپا از اصلي ‌ترين برنامه ‌هاي ايران در توسعه خطوط ريلي است.
وي افزود: برقراري ارتباط ترانزيتي افغانستان و آسياي ميانه از طريق محور ترانزيتي شرق كشور يعني چابهار ـ ميلك منجر به نزديكي مسافت بندر چابهار و افغانستان مي شود.
وزير راه و شهرسازي افزود: سرمايه ‌گذاري‌ هاي گسترده در بخش‌هاي مختلف حمل و نقل بويژه در بخش بندري، دريايي و ايجاد تسهيلات ترانزيتي گمركي در زيرساخت‌هاي حمل و نقل در مسير محور شرق و حمايت‌هاي گسترده دولتي، بندر چابهار را به عنوان اتصال ترانزيتي منطقه‌اي بين هند و افغانستان تبديل كرده و در صورت رفع موانع علاوه بر توسعه محور شرق شاهد رونق ترانزيت در اين مسير خواهيم بود.
وي خاطرنشان كرد: فصل نويني از نقش ‌آفريني بندر چابهار در سطوح ملي، منطقه ‌اي و بين‌المللي شكل گرفته و اين نويد دهنده توسعه همه جانبه اين منطقه محروم و دور افتاده از پايتخت كشور است.
اسلامي بيان كرد: ايران در مسير مبادلات تجاري و اقتصادي شرقي- غربي و شمالي-جنوبي مي تواند به عنوان پيوند ترانزيتي مطمئن و مقرون به صرفه مورد توجه و بهره برداري همه كشورهاي ذينفع قرار گيرد.
وي گفت: به همين منظور چابهار با موقعيت راهبردي مورد توجه سرمايه گذاري هاي منطقه ايست و مشاركت شركت هاي هندي و حضور ساير كشورها مي تواند به توسعه منطقه كمك كند.
عضو كابينه دوازدهم ادامه داد: توسعه ظرفيت فعلي هشت و نيم ميليون تني چابهار به 77 ميليون تن از برنامه هاي مهم است و با اين اقدام مي توان زمان و هزينه انتقال اموال تجارتي كشورهاي منطقه را كاهش داد.
وي تصريح كرد: چابهار علاوه بر اتصال كشورهاي آسياي جنوبي با آسياي مركزي، كشورهاي خليج فارس، آسياي ميانه، حوزه قفقاز و كشورهاي محصور در خشكي را به آبهاي آزاد متصل مي كند.
اسلامي ادامه داد: توسعه بندر چابهار به عنوان يك قطب بندري در ترانزيت منطقه اي فرصتي را براي رونق تجارت و ترانزيت در منطقه غرب آسيا فراهم كرده كه از طريق مشاركت منطقه اي بويژه تسهيلات سرمايه گذاري هندوستان شاهد توسعه بيش از پيش آن در آينده خواهيم بود.
وي افزود: بنادر ايران در درياي خزر، درياي عمان و خليج فارس قادر به جابجايي حدود 232 ميليون تن بار هستند و خدمات موثري را براي صاحبان كالا و مشتريان فراهم مي آورند.
وزير راه و شهرسازي گفت: از اصلي‌ترين برنامه‌هاي ايران توسعه خطوط ريلي براي افزايش سهم ترانزيتي در زمينه حمل و نقل جهاني است و مصمم به اتصال بندر چابهار به كشورهاي همجوار نظير افغانستان هستيم.
وي تصريح كرد: وزارت راه و شهرسازي از هرگونه سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در توسعه زيرساخت‌هاي بنادر، ريل، جاده و فرودگاه استقبال مي‌كند.
به گزارش ايرنا، همايش بين المللي توسعه چابهار يا 'روز چابهار' با حضور وزير راه و شهرسازي، دبير شورايعالي مناطق آزاد، استاندار سيستان وبلوچستان، نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، امام جمعه مسجد مكي اهل سنت زاهدان و مهماناني از 17 كشور دنيا امروز /سه شنبه/ آغاز شد.
مقامات، سفرا و سرمايه گذاران كشورهاي هند، افغانستان، اندونزي، قطر، استراليا، آفريقاي جنوبي، بلژيك، پاكستان، آلمان، تركيه، چين، ژاپن، قزاقستان، عمان، كنيا و تاجيكستان از جمله شركت كنندگان در همايش بين المللي توسعه چابهار هستند.
در اين همايش 93 مقام و ميهمان خارجي 19 خبرنگار از رسانه هاي مختلف خارجي و 23 خبرنگار رسانه هاي داخلي در مجموع حدود 300 نفر شركت كننده داخلي و خارجي حضور دارند.
3043**3213/1352
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد