۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83221961
T T
۰ نفر
عاملان فروش مواد محترقه به مراجع انتظامي معرفي شوند

تهران- ايرنا- مديركل آموزش همگاني نيروي انتظامي، از هموطنان خواست عاملان فروش مواد محترقه را به مراجع انتظامي معرفي كنند.

احمد كاهه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامي ايرنا در توصيه به هموطنان براي برپايي جشن چهارشنبه آخر سال به دور از آسيب و حادثه، افزود: در شادي هاي فرزندانتان را همراهي كنيد و هنگام استفاده فرزندانتان از وسايل آتش بازي استاندارد و بي خطر آنها را تنها نگذاريد.
وي تاكيد كرد: قبل از چهارشنبه آخر سال فرزندانتان را از خطرات آتش و باروت آگاه كنيد، در شب چهارشنبه آخر سال، در كنار فرزندانتان باشيد و برايشان محيطي صميمي آماده سازيد تا رغبتي به بيرون رفتن نيابند.
كاهه افزود: اگر قصد ميهماني داريد، قبل از غروب شب چهارشنبه آخر سال خانه را ترك يا ميهمان خود را بپذيريد و خودروهايتان را در حياط يا پاركينگ مطمئن پارك كنيد. مراقبت كنيد تا فرزندانتان مواد آتش زا را در خانه نگهداري نكنند و حتي در صورت خريد مواد منفجره كم خطر در كنارشان باشيد. آتش زدن مواد منفجره دست ساز و مواد آتش زا مانند كپسول گاز، لاستيك، بنزين، الكل و كاربيت همه ساله تعداد زيادي از هموطنان را به كام مرگ برده يا باعث نقص عضو آنها شده است.
مديركل آموزش همگاني نيروي انتظامي گفت: آتش هاي پرحجم در حياط و محله غيرقابل مهار است، از اين كار ممانعت به عمل آوريد. تجهيزات و وسايل اطفاي آتش و جعبه كمك هاي اوليه را در دسترس قرار دهيد. وجود مواد محترقه در نزديكي دستگاه هاي حرارتي و برقي باعث انفجار و آتش سوزي خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه صداي انفجار مواد آتش زا، در بسياري از مواقع موجب عارضه رواني براي كودكان يا افراد مسن و بيمار مي شود، گفت: در سال هاي قبل دست و چشم برپاكنندگان آتش، بيشتر آسيب ديده بود توصيه هاي جدي در مراقبت از دست و چشم را يادآور شويد. در چهارشنبه آخر سال گروه سني نوجوان و جوان بيشترين آسيب را مي بينند، با نوجوان و جوانتان همراه باشيد.
كاهه اضافه كرد: قطع عضو، ضايعه اي جبران ناپذير است، با احتياط و پرهيز از رفتارهاي پرخطر، زندگي را براي خود و ديگران تلخ نكنيم. از نگهداري مواد محترقه، تهيه و ساخت وسايل آتش بازي دستي توسط فرزندان جلوگيري كرده و نظارت بر موضوع را جدي بگيريد. سرود شاد زندگي را در صداي مهيب نارنجك و مواد محترقه به سكوت و غم تبديل نكنيم.
وي ادامه داد: از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) در نزديكي وسايل حرارتي و برقي خودداري شود. از روشن كردن آتش در معابر و خيابان ها جدا پرهيز كنيد. در هنگام برپايي آتش در داخل يا خارج از ساختمان از دسترسي به كپسول اطفاي حريق و جعبه كمك هاي اوليه اطمينان حاصل كنيد.
كاهه اضافه كرد: مراقب رفتارهاي خطرناك و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهاي گشت نيروي انتظامي يا پليس 110 اطلاع دهيد. از سوزاندن وسايل يا مواد غيرمتعارف مانند كپسول گاز، لاستيك و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظير بنزين، الكل، كاربيت و مانند آن جدا خودداري كنيد.
مديركل آموزش همگاني نيروي انتظامي گفت: با ايجاد سر و صداي ناهنجار و مهيب شادكامي خود را به تلخ كامي ديگران تبديل نكنيد و از برپايي آتش در معابر باريك و در نزديكي پست هاي برق يا ايستگاه هاي تقليل فشار گاز و پاركينگ هاي عمومي خودداري كنيد.
كاهه با بيان اينكه بايد از برپايي آتش هاي حجيم و غيرقابل مهار خودداري شود، افزود: تا حد امكان با ريختن مقداري خاك در زير محل برپايي آتش، از آسيب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداري شود و با رعايت حقوق شهروندي از پرتاب نارنجك و مواد محترقه به ساختمان‌ها كه موجب آسيب رساندن و بد منظر كردن آنها و سيماي شهرمان مي شود، خودداري شود.
وي تاكيد كرد: مراقب باشيد افراد خانواده تان خصوصا كودكان و افراد مسن در اين ايام از خانه خارج نشوند و به دليل نورهاي خيره كننده و پرتاب تركش هاي مواد محترقه به سوي چشم از ديدن مراسم آتش بازي از فاصله نزديك خوداري كنيد و تا حد امكان از معابري كه ترقه منفجر مي‌كنند، عبور نكنيد.
كاهه با اشاره به عمده آسيب هاي گزارش شده از سوي اورژانس و پليس در رابطه با برگزاري نادرست مراسم چهارشنبه آخر سال، گفت: سوختگي شديد ناشي از انفجار و آتش حجيم، اصابت تركش به بدن به ويژه چشم، قطع عضو و معلوليت (معمولا دست و چشم)، آتش سوزي و انفجار و تخريب منازل و محيط هاي مسكوني، سقط جنين و عارضه هاي رواني به ويژه در نزد بانوان و ناامني در محلات و معابر براي شهروندان از جمله آسيب هاي برگزاري نادرست چهارشنبه آخر سال است.
اجتمام*9105*1834

سرخط اخبار سیاست