۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۵:۳۶
کد خبر: 83214562
T T
۰ نفر
برزیل خواستار دریافت خسارت تعرفه واردات فولاد از اروپا شد

تهران - ایرنا - برزیل در پی اعمال تعرفه از سوی اتحادیه اروپا به واردات فولاد از كشورهای تولیدكننده این محصول، خواستار پرداخت خسارت از سوی این اتحادیه شد.

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت برزیل در بیانیه ای از درخواست این كشور از اتحادیه اروپا برای پرداخت خسارت ناشی از اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم از سوی این اتحادیه خبر داد.
براساس بیانیه مشترك وزارت خارجه، اقتصاد و كشاورزی برزیل، برازیلیا همچنین به سازمان تجارت جهانی اطلاع داده است كه اقدامات متقابل برای متوازن كردن تراز تجارت میان این كشور و اتحادیه اروپا را انجام خواهد داد.
اول ماه فوریه (12 بهمن ماه) اتحادیه اروپا در پاسخ به اقدام آمریكا در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، اقدام مشابهی در مورد واردات فولاد این اتحادیه انجام داد.
تعرفه های اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا محدودیت و سهمیه هایی برای كشورهای صادركننده عمده فولاد از جمله چین، هند و روسیه را شامل می شود كه برزیل را نیز متاثر كرده است.
بیانیه برازیلیا یادآوری كرد: دولت برزیل همچنان از گفت و گو با اتحادیه اروپا برای یافتن بهترین راه حل برای استقبال و در عین حال تمایل خود برای دفاع از منافع تولیدكنندگان و صادركنندگان برزیلی از هر طریقی تاكید می كند.
سهم اتحادیه اروپا از كل تجارت خارجی برزیل بیش از 18 درصد است كه باعث شده این اتحادیه دومین شریك تجاری برازیلیا باشد. برزیل دهمین صادركننده فولاد در جهان است.
دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا از سال گذشته اعمال تعرفه های سنگین بر اقلام مختلف وارداتی را آغاز كرده و در ابتدا تعرفه های 10 و 25 درصدی بر واردات آلومینیوم و فولاد را اعمال كرد.
این اقدام واشنگتن اعتراض بسیاری از كشورها از هم پیمانان و رقبای آمریكا را برانگیخت و در برخی موارد به ویژه از سوی اتحادیه اروپا و چین اقدامات متقابل در پی داشت.
دولت ترامپ به تازگی تهدید كرده كه بر واردات خودرو و قطعات آن از اتحادیه اروپا تعرفه 25 درصدی می بندد كه با واكنش این اتحادیه و كشورهای عضو همراه بود.
ژان كلود یونكر رئیس كمیسیون اروپا تهدید كرد در صورتی كه واشنگتن چنین اقدامی انجام دهد، بروكسل خود را ملزم به اجرای تعهد افزایش واردات سویا و گاز مایع از آمریكا نمی داند.
بزرگترین جبهه جنگ تجاری ترامپ مقابل چین است و دو كشور با وجود ماه ها مذاكره و رفت و آمد هیات های بلندپایه هنوز به توافق مشخصی در این باره نرسیده اند.
رقابت تعرفه ای و جنگ تجاری آمریكا با چین بر بازارهای بین المللی تاثیر گسترده ای داشته و تاكنون بارها موجب سقوط بازارهای سهام در آمریكا و شرق آسیا شده است.
شبد**9416**1379
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد