۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۶
کد خبر: 83211999
T T
۰ نفر

سايه بي اعتمادي بر سر موسسات خيريه

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۰۶
کد خبر: 83211999
سايه بي اعتمادي بر سر موسسات خيريه

ساري- ايرنا- اعتماد افراد جامعه مهم ترين عامل تداوم فعاليت موسسات و تشكل هاي خيريه و عام المنفعه به شمار مي رود، عاملي كه به خاطر اقدام سودجويانه و سواستفاده برخي افراد در معرض خدشه جدي قرار دارد.

موسسه ها و انجمن هاي خيريه، مجموعه هاي عام المنفعه و غيرسياسي هستند كه از سوي افراد حقيقي يا حقوقي براي كمك به اقشار نيازمند و آسيب پذير تاسيس مي شوند تا همسو با فعاليت نهادهاي حمايتي همچون بهزيستي بازويي توانمند براي كمك به افراد نيازمند باشند.
بنيانگذاران اين موسسات خيريه كه از افراد خوشنام مناطق به شمار مي روند با طي كردن مراحل اداري و قانوني و اخذ مجوز تاسيس موسسه ، فعاليت خود را در جامعه آغاز مي كنند و خوشنام و پاكدست بودن اعضاي اين موسسات باعث شده تا مردم نيز به آنها اعتماد كرده و كمك هاي نقدي و غيرنقديشان را در اختيارشان قرار دهند.
استقبال مردم در كمك كردن به اين موسسات سبب شده تا در سال هاي اخير عده اي سودجو در حاشيه فعاليت خيرخواهانه ورود كرده و اهداف سودجويانه خود را پيش ببرند.
اين روزها و در ماه پاياني سال ، برخي افراد در تماس تلفني با مردم خود را به عنوان مرجع جمع آوري كمك براي نيازمندان معرفي مي كنند و از آنها مي خواهند كه كمك خود را به شماره حسابي كه در اختيار مي گدارند، واريز بكنند، شماره حسابي كه متعلق به موسسات خيريه نيست بلكه حساب شخصي است و هيچ گونه نظارتي هم بر فعاليت اين حساب ها صورت نمي گيرد.
اين شيوه استفاده از نام موسسات خيريه باعث شده تا افراد علاقه مند به حضور و مشاركت در امور خيرخواهانه نسبت به فعاليت موسسات خيريه دچار شك و ترديد شوند.
زينب خود را از جمله افرادي معرفي مي كند كه براي كمك به محرومان و نيازمندان جامعه همواره پا به كار است و گفت : سالهاست براي كمك به افراد نيازمند براساس شناختي كه از افراد منطقه اي كه در آن زندگي مي كنم ، اقدام مي كردم .
وي كه اين شيوه كمك به محرومان را خوشايند مي دانست ، افزود : چرا كه از نزديك در خصوص وضعيت فرد مورد نظر اطلاعات داشتم و با آگاهي كامل از نيازمندي هايش دست به اين كار مي زدم ولي بعد از چند سال و خودكفا شدن اين فرد نيازمند ، با توجه به ميل باطني ام و نذري كه داشتم از دوستي براي معرفي فرد نيازمند راهنمايي گرفتم .
او گفت: از طريق دوستم با يك موسسه خيريه نگهداري كودكان بي سرپرست آشنا شدم و البته از اين وضعيت راضي هم بودم چرا كه با حضور در موسسه از نزديك با اين كودكان آشنا شدم و مطمن بودم كه اين پول ها صرف امور زندگي آنها مي شود .
وي افزود : البته در همين حال كمك هاي نقدي و غير نقدي خود را با جان دل به اين موسسه اهدا مي كردم و در همين حين آمد و رفت به موسسه خيريه ، خانمي كه مثل من مراجعه كننده به اين موسسه بود ، درخواست شماره تماس كرد و بعد از مدتي اين فرد در تماس تلفني اعلام كرد كه خودش مسئول موسسه خيريه دارد و خواستار كمك شد.
اين شهروند مازندراني گفت: اين زن با نام بردن اسم موسسه خيريه و دادن شماره حساب شخصي اش از من خواست تا اين كمك هاي خيرخواهانه ام را براي او واريز بكنم.
** اعتماد ، پشتوانه تداوم فعاليت موسسات خيريه
مدير يكي از موسسات خيريه مازندران كه سابقه فعاليت حدود يك دهه اي دارد به خبرنگار ايرنا گفت : اين موسسه براي حمايت از اقشار ضعيف و كم درآمد در زمينه تامين دارو ، ساخت مسكن و كمك هزينه جهيزيه فعاليت مي كند .
سميه جونيان افزود : با توجه به اينكه تشكل ها و موسسات خيريه منبع درآمدي و حمايت دولتي خاصي ندارند ، جلب مشاركت مردمي و خيران اصلي ترين منبع درآمدزايي براي كمك به افراد تحت پوششان است .
وي ادامه داد : موسسه خيريه اي كه به عنوان مدير آن در منطقه شرق مازندران فعاليت مي كنم براي جلب مشاركت خيران شفاف سازي را در دستور كار خود قرار داده است به طوري كه فضا و برنامه هايي براي ارتباط گيري از نزديك ميان جامعه زير پوشش و خيران فراهم كرده ايم .
جونيان گفت : علاوه بر اين كمك هاي مردمي به شيوه قانونمند آن هم به صورت واريز به حساب موسسه جمع آوري مي شود .
وي اين اعتماد سازي را تاثير گذار در روند جلب مشاركت مردمي در موسسه خيريه اش دانست و ادامه داد : اين روند اعتماد سازي در حدود 10 ساله فعاليت موسسه خيريه آبشار عاطفه ها در مازندران باعث شده تا حدود چهار هزار خير ثابت عضو اين موسسه شوند و در برهه هاي زماني مختلف ، افراد زير پوشش موسسه را مورد حمايت خود قرار بدهند .
مدير امور شعب شرق مازندران موسسه آبشار عاطفه ها از رفتار سواستفاده گرانه برخي افراد كه با استفاده از نام و عناوين موسسات خيريه مبادرت به سركيسه كردن مردم مي كنند گلايه كرد و گفت : اين كار باعث مي شود كه اعتماد به دست آمده براي كمك كمرنگ و روند كار حمايتي موسسات خيريه به اين صورت متزلزل شود .
** برخ ورد قانوني ، بستن راه تخلف
مدير كل بهزيستي استان مازندران تعداد موسسات و تشكل هاي مردم نهاد خيريه فعال استان را 242 مورد اعلام كرد و گفت : پس از طي كردن مراحل اداري از قبيل تهيه اساسنامه و تاييد مدارك اعضا در كميته ويژه موسسات خيريه اين اداره ، مجوز فعاليت اين مجموعه ها صادر مي شود.
سيد سعيد آرام افزود : مجموعه هاي خيريه مازندران همسو با اهداف و برنامه هاي مشخص شده در اساسنامه براي كمك به جامعه هدفشان نظير زنان سرپرست خانوار ، كودكان كار و معلولان دست به كار مي شوند .
وي ادامه داد : معرفي موسسه ، سوق دادن و جمع آوري كمك هاي خيران براي حمايت از افراد زيرپوشش آنها بخش مهم و اصلي مسئولان اين مجموعه ها است .
مدير كل بهزيستي مازندران با تاكيد بر اينكه اين موسسات خيريه همواره بازوان موثر و توانمند براي حمايت از اقشار ضعيف و نيازمند جامعه به شمار مي روند ، ادامه داد : با توجه به محدوديت منابع و اعتبارات مالي ، موسسات خيريه در اين بخش بسيار نقش آفرين هستند .
وي واريز مبالغ به شماره حساب مشخص موسسه و يا پرداخت حضوري كمك ها با مراجعه به موسسات و اخذ قبض با آرم اداره كل بهزيستي و موسسه مورد نظر را از جمله شيوه هاي دريافت و جمع آوري كمك خيران اعلام كرد .
آرام در خصوص تماس تلفني افرادي با عنوان موسسات خيريه و درخواست كمك مالي به افراد را كاري غير قانوني عنوان كرد و گفت : اداره كل بهزيستي مازندران در حال پيگيري و شناسايي اين افراد است و با آنها برخورد خواهد كرد .
وي افزود : اينگونه اقدام ها علاوه براينكه باعث سواستفاده از اعتماد مردم به موسسات خيريه مي شود از ميل و رغبت افراد براي انجام اين كارهاي خير نيز مي كاهد .
به گفته آرام تداوم اين كار و جمع آوري مبالغ از مردم و در نهايت مشاهده نكردن نتيجه اي كه همان كمك به نيازمندان است باعث مي شود تا افراد كمتر به موسسات اعتماد بكنند .
وي خطاب به موسسات خيريه تازه تاسيس در مازندران نيز گفت : ديده شده برخي از اين موسسات براي اينكه بتوانند در جلب مشاركت هاي مردمي موفق باشند مبادرت به تماس تلفني مي كنند كه در صورت تداوم اين روند علاوه بر تذكر ، اخطار ، در گام جدي تر برخوردهاي قانوني پلمپ موسسه و توقف فعاليت نيز صورت مي گيرد .
مدير كل بهزيستي مازندران ضمن قدرداني از خيران كه همواره با كمك هاي خود مجموعه بهزيستي را در حمايت از جامعه هدف خود ياري مي كنند ، افزود : ترجيحا خيران كمك هاي مالي خود را واريز كرده و يا با حضور در موسسات و دريافت قبض در اين كار پسنديده اقدام كنند تا سواستفاده اي صورت نگيرد .
برخورد قانوني و بموقع با افرادي كه بدين شكل حس نوعدوستي و كمك به همنوع مردم را نشانه مي گيرد نه تنها راه سواستفاده هاي اين چنيني از عناوين را مي گيرد در حفظ اعتماد كه همان پايه تداوم كار اين موسسات است ، بسيار تاثير دارد .
2096/1654

سرخط اخبار استان‌ها