۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 83211981
T T
۰ نفر

صهیونیستها بر مدار شكست

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۵۶
کد خبر: 83211981
صهیونیستها بر مدار شكست

تهران - ایرنا - رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به دنبال هشت سال بحران سازی در سوریه و بی نتیجه بودن همه تلاش هایش، به شكست در این كشور اعتراف كرد.

در همین ارتباط در یك مورد بر اساس اعلام روزنامه 'رای الیوم' ژنرال ذخیره 'عاموس غلعاد' رئیس سابق واحد امنیتی سیاسی وزارت اطلاعات رژیم صهیونیستی در یك كنفرانس در ارتباط با بررسی سیاست های روسیه در خاورمیانه به شكست راهبردی این رژیم در مقابله با محور مقاومت در سوریه اعتراف كرد.
وی با بیان این كه اسراییل از نظر تاكتیكی و عملیاتی حملات شدیدی علیه مراكز محور مقاومت در سوریه انجام داد، اما از نظر راهبردی نتوانست به هیچ موفقیتی دست یابد، افزود: اسراییل نتوانسته با وجود حملاتی به سوریه، محور مقاومت را از ایجاد پایگاه های نظامی دایمی در این كشور منصرف كند.
علاوه بر این سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی 'موساد' در ارزیابی سالانه خود از وضعیت 'محور شمال' (سوریه و لبنان) اعلام كرد: افزایش اقتدار سوریه، سطح تهدیدات علیه امنیت رژیم صهیونیستی را بالا برده و تل آویو در صورت وقوع هرگونه درگیری یا جنگ در مرز با لبنان و سوریه، گزینه های بسیار محدودی را در اختیار دارد.
بر اساس این ارزیابی، سران رژیم صهیونیستی به خوبی می دانند طرح های آنان در سوریه شكست خورده است و ادامه حملات ارتش این رژیم به خاك سوریه نیز بر شكست همین طرح ها دلالت می كند. اكنون 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه بیش از هر زمان دیگری صاحب اقتدار است و این بدان معناست كه سطح تهدیدات علیه امنیت تل آویو نیز به همان اندازه افزایش یافته است.
با بررسی روند امور در ارتباط با دمشق و تل آویو در دو دهه گذشته، اعترافات اخیر مقامات رژیم صهیونیستی را باید به منزله بخش كوچكی از مجموع اعترافات به شكست حاكمان این رژیم در ارتباط با سیاست هایشان در خصوص سوریه و منطقه تلقی كرد.
پیش از آغاز بحران سوریه در اواخر اسفند ماه 1389 مهم ترین موضوع در سطح منطقه غرب آسیا روند مذاكرات صلح اعراب و اسراییل بود كه موجب شده بود كه منطقه شاهد رفت و آمدهای زیادی بین پایتخت های عربی از سوی مقام های اروپایی و عربی برای رایزنی در ارتباط با آخرین تحولات صلح ظالمانه باشد.
انتظارات غیرقانونی و خارج از چارچوب تل آویو در این مذاكرات و پافشاری برخی كشورهای عربی در محور مقاومت مانند سوریه و حمایت های ایران از این سیاست دمشق، موجب شد تا هیچگاه چنین آرزویی برای اسراییل محقق نشود و در پایان نیز همه رایزنی ها و رفت و آمدها با شكست مواجه شد و در نهایت بحران سوریه با طرح ها و توطئه های از قبل طراحی شده آغاز شد و اكنون می رود كه تا چند هفته دیگر وارد نهمین سال خود شود.
اسراییل برای همین منظور با همدستی برخی كشورهای عربی و غربی پس از سال ها برنامه ریزی و همفكری، به این نتیجه رسیدند كه با كنار زدن سوریه از محور مقاومت ارتباط این محور را قطع كرده تا بتوانند به اهداف خود برسند.
یك مقام ارشد صهیونیست كه به نامش اشاره ای نشده، در سخنانی كه اوایل سال جدید میلادی منتشر شد، اعلام كرد كه كابینه امنیتی اسرائیل با وجود اختلاف نظر درباره سوریه، در نهایت به این نتیجه رسید كه قادر به تحمل اسد و ایران به عنوان كشور هم پیمان او نیست و باید نظام سوریه سرنگون شود.
وی با اشاره به اختلاف نظر میان مقامات صهیونیستی درباره سوریه افزود كه 'آویو كوخاوی' رئیس ستاد كل ارتش رژیم صهیونیستی و رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش این رژیم در زمان بحران سوریه، بر این باور بود كه نظام حاكم بر دمشق با كمك ایران و حزب الله لبنان و نیز نفوذ روسیه در منطقه، مشكلات زیادی را برای اسرائیل به وجود آورده است، از این رو بارها تلاش كرد تا با ارایه طرح ها و برنامه هایی دولت سوریه را سرنگون كند كه در این ارتباط با شكست مواجه شده است.
اكنون پس از هشت سال بحران سازی و دامن زدن به آن در سراسر سوریه با وجود حمایت های گسترده برخی كشورهای عربی منطق خلیج فارس و صرف 440 میلیارد دلار هزینه برای تامین تسلیحات ، حقوق ، آموزش و تامین مایحتاج 36 هزار تروریست از 120 كشور جهان در سوریه، آنان و حامیانشان با دست خالی در حال خروج از این كشور هستند و مقاومت سربلند از این بحران بیرون آمده و می رود كه پایان آن را نیز به نفع خود ورق بزند.
محور مقاومت اكنون پس از گذشت هشت سال از بحران سوریه به هیچ وجه قابل قیاس با قبل از آن نیست و با كوله باری از تجربه برای مقابله با تروریست ها و روش های آنان می رود كه نظریه های مباحث روش های مقابله با تروریسم را تهیه و تدوین كرده و برای استفاده دیگران آن را نشر و ترویج دهند.
در روند بحران سوریه هرچه شكست رژیم صهیونیستی در این زمینه بیشتر آشكار شد، حاكمان تل آویو تلاش كردند تا بر دامنه حمایت های خود و دیگر حامیان بحران در سوریه بیفزایند و در این ارتباط می توان به وارد كردن نیروهای اطلاعات و امنیتی خود برای آموزش و حمایت های لازم از تروریست ها ، سازماندهی آنان، ارایه اطلاعات لازم برای مقابله با نیروهای نظامی سوریه، حملات هوایی و موشكی به این كشور، ارایه تسلیحات پیشرفته و نظایر آن اشاره كرد.
رژیم صهیونیستی در ادامه حمایت های تمام قد خود از تروریست ها در سوریه برای تضعیف نقش این كشور در منطقه تاكنون بیش از 200 بار حملات موشكی ، هوایی ، خمپاره ای و توپخانه ای به سوریه داشته است كه آخرین مورد آن مربوط به هفته گذشته و مورد هدف قراردادن بیمارستان مخروبه در شهر 'قنیطره' سوریه است.
ارتش سوریه نیز در جریان مقابله با این تجاوزها موفق شد تا دو فروند جنگنده 'اف 16 ' رژیم صهیونیستی را مورد اصابت قرار داده كه یكی از آنها ساقط و دیگری به زحمت موفق به فرود در پایگاه هوایی خود شد و علاوه بر این تاكنون دهها فروند موشك این رژیم را قبل از اصابت به هدف به خاطر به روز كردن سامانه های پدافند هوایی، مورد هدف قرار داده و سرنگون كرده است كه همه این اقدامات را می توان به عنوان شكست برای تل آویو و موفقیت برای سوریه و كشورهای مقاومت در نظر گرفت.
علاوه بر این شكست های مكرر و متعدد باید به شكست تل آویو در طراحی و تلاش برای ترور اسد رئیس جمهوری قانونی سوریه نیز اشاره كرد كه به اعتراف خود این رژیم، بارها برای این منظور تلاش كرده، ولی در نهایت نتوانسته به هدف خود برسد.
یك مقام ارشد صهیونیستی 10 دی ماه 1397 با اشاره به تلاش های نافرجام تل آویو برای ترور اسد رییس جمهوری سوریه به شكست رژیم صهیونیستی در این ارتباط اعتراف كرد.
این مقام صهیونیست كه خواست نامش فاش نشود، گفت: در طول سال هایی كه سوریه درگیر بحران بود، اسرائیل بارها تلاش كرد تا اسد و مقامات ارشد سوری را ترور كند و یا با عملیات نظامی مواضع ایران و حزب الله لبنان را در سوریه مورد هدف قرار دهد كه این اقدامات با شكست مواجه شد.
پیش از این نیز بارها مقامات رژیم صهیونیستی به تلاش این رژیم برای ترور اسد اعتراف كرده بودند.
البته علاوه بر این شكست ها می توان با كمی تامل و رویت تحولات منطقه در سال های اخیر به شكست های مشابه دیگری نیز از سوی سردمداران رژیم صهیونیستی در ارتباط با برخی تحولات منطقه نیز مانند مقابله با حزب الله در جریان جنگ 33 روزه سال 2006 ، شكست های مختلف از این حزب در سال های اخیر و در سوریه ، شكست از گروه ها و جنبش های مختلف مقاومت در فلسطین كه آخرین مورد آن مربوط به ماه های اخیر و ایجاد بحران در كابینه این رژیم و استعفای وزیر جنگ آن بود، اشاره كرد.
آنچه كه می توان در ارتباط با شكست های مكرر و پی در پی این رژیم اشاره كرد این است كه با توجه به گذشت چند دهه از اشغال فلسطین و آواره كردن مردم این كشور از خانه و كاشانه خود و اصرار بر ادامه این روند و حتی افزایش دامنه تجاوزها و اقدامات تجاوزكارانه مانند ایجاد شهرك های صهیونیست نشین ، مردم منطقه و نه دولت های آن همچنان به هیچ وجه روی خوش به مقام های تل آویو نشان نداده و اگر هم دولت های آنان به صورت مخفی و یا آشكار در تلاش برای برقراری روابط با تل آویو هستند، ولی افكار عمومی جهان عرب در پشت سر مردم بی گناه فلسطین است كه برخی نسل های آن در دوران آوارگی چشم از این جهان فروبسته اند و برخی نسل های آن نیز روزهای آخر عمر خود را سپری می كنند، ولی همچنان بر لزوم بازگشت به سرزمین خود تاكید داشته و این مورد را نیز می توان به عنوان یكی از شكست های این رژیم در نظر گرفت.
از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

سرخط اخبار جهان