۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83210887
T T
۰ نفر

سطح كشت گياهان دارويي قم به 150 هكتار رسيد

۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 83210887
سطح كشت گياهان دارويي قم به 150 هكتار رسيد

قم - ايرنا - مجري طرح الگوي كشت جهاد كشاورزي قم گفت: براي افزايش سطح كشت گل محمدي و گياهان دارويي كارهاي زيادي انجام شده و از 30 هكتار به 150 هكتار رسيده است.

محمد حسين احمد پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: توسعه گياهان دارويي از برنامه هاي تغييرالگوي كشت جهاد كشاورزي قم مي باشد، و درصدد احداث 2 كارخانه فرآوري گياهان دارويي نيز هستيم.
طرح تغيير الگوي كشت قم طبق دستورالعمل معاونت زراعت جهاد كشاورزي قم به صورت آزمون در دشت هاي ساوه و شريف آباد در حال اجرا است.
وي تغيير الگوي كشت را از دشوارترين طرح هاي كشاورزي و مزرعه داري است و تاكنون فقط چهار استان به شكل محدود و آزمايشگاهي آن را اجرا كردند.
وي با اشاره به تكميل بيش از پنج هزار فرم اظهارنامه و 250 فرم پرسش نامه توسط بهره برداران و كارشناسان اضافه كرد: پس از انتخاب مجري طرح، پنج كميته تخصصي ار جمله زراعت و باغباني، دام، آب و خاك، ترويج، آموزش و تحقيقات تشكيل شد.
وي هدف از اجراي اين طرح را كاهش مصرف آب به ميزان 40 درصد، ذخيره كردن آب هاي زيرزميني، افزايش درآمد كشاورزان، تامين علوفه، رفع مشكلات زيست محيطي و تثبيت اشتغال دانست و گفت: پس از بررسي اين موارد و كسب داده ها و اطلاعات مورد نياز از طريق مدل رياضي، الگوي پيشنهادي متناسب با شرايطي اقليمي قم بدست آمد.
احمدپور ، كينوا و چغندر علوفه اي را سازگارترين محصول ها با اقليم گرم و خشك قم عنوان كرد و افزود: كشت چغندر علوفه اي از تابستان به پاييز انتقال يافته و اين مساله كاهش 65 درصدي مصرف آب و افزايش توليد تا سطح 200 تن را به دنبال دارد.
كينوا يا خاويار گياهي كينوا يك گياه خوراكي كم كالري و مغذي است كه بذر آن در آمريكاي جنوبي توليد و از نظر تجاري و اقتصادي نيز داراي ارزش فراواني مي باشد.
وي اضافه كرد: توليد 600 هكتار چغندر علوفه اي در دستوركار قرار دارد كه تا به حال 75 هكتار انجام شده است.
وي همچنين با اشاره به وجود 520 حلقه چاه آب در دو دشت مذكور گفت: مساحت اراضي كشاورزي دشت ساوه 17 هزار و 930هكتار و دشت شريف آباد 9 هزار و 790 هكتار شامل جو، يونجه، كل زا، ذرت، گندم، پنبه، پسته و انار است.
احمدپور گفت: درالگوي كشت جديد برخي محصول ها مانند كلزا، پنبه و انار‌ جمع آوري، و علاوه بر كينوا چغندر علوفه اي نيز جايگزين مي شود.
وي سطح زير كشت دشت ساوه را نيز 17 هزار و 893 هكتار دانست و افزود: با اجراي الگوي كشت، كشت دراين دشت به 13 هزار و 462هكتار كاهش پيدا مي كند.
وي ادامه داد: با تغيير الگوي كشت مصرف آب اين دشت از 225 ميليون مترمكعب به 150 ميليون متر مكعب مي رسد.
احمدپور ،حجم مصرف آب در شريف آباد را نيز 87 ميليون متر مكعب ذكر كرد و گفت: اين ميزان با الگوي كشت تازه به 63 ميليون مترمكعب كاهش و بهره وري اقتصادي آب نيز از 62 ريال بر متر مكعب به 145‌ ريال بر متر مكعب خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد: با روش جديد از سطح توليد گندم، جو، كل زا و پنبه كاسته و سطح كشت يونجه و پسته ثابت مي ماند.
7403/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها