۲۱ بهمن ۱۳۹۷، ۷:۳۴
کد خبر: 83203455
T T
۰ نفر
از انقلاب اسلامي تا تحول بهداشتي و درماني

مهاباد - ايرنا - پس از پيروزي انقلاب اسلامي و همسو با ساير حوزه ها بخش بهداشت و درمان مهاباد نيز متحول شد و اين تحولات علاوه بر احداث مراكز بهداشتي و درماني جديد شامل ارتقاي كيفي و تنوع خدمات در بخش هاي مختلف است.

به گزارش ايرنا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي بيمارستان 70 تختي مهاباد تنها مركز درماني فعال در جنوب آذربايجان غربي بود كه علاوه به خدمات رساني به مردم اين شهرستان، بيماران ساير شهرستان هاي جنوب آذربايجان غربي نيز براي مداوا به اين بيمارستان مراجعه مي كردند.
اما اينك در آستانه 40 سالگي انقلاب در تمامي 9 شهرستان جنوب آذربايجان غربي علاوه بر درمانگاه هاي خصوصي و تامين اجتماعي، بيمارستان هاي مجهزي نيز داير شده و انواع عمل هاي جراحي پيشرفته در آنها انجام مي شود.
اجراي طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبير و اميد و كاهش پرداختي ها از جيب مردم نيز گام مهم و موثري در زمينه ارتقاي سطح خدمات بهداشتي و درماني به مردم طي سال هاي اخير بوده است.
مهاباد به عنوان يكي از قطب هاي درماني جنوب آذربايجان غربي از قافله پيشرفت بويژه در زمينه بهداشت و درمان عقب نماند و هم اكنون علاوه بر درمانگاه تامين اجتماعي، چندين كلينيك و درمانگاه خصوصي، بيمارستان 300 تختخوابي امام خميني(ره) و درمانگاه تخصصي و فوق تخصصي بيمارستان به شهروندان خدمات مختلف ارايه مي دهد.
هم اكنون علاوه بر اين بيمارستان 65 خانه بهداشت، 9 مركز سلامت روستايي، پنج مركز شهري و بيش از 200 مطب خصوصي داراي پروانه فعاليت وجود دارد.

** مراجعه سالانه بيش از 300 هزار نفر به مراكز درماني
مدير شبكه بهداشت و درمان مهاباد گفت: سال گذشته در مجموع بيش از 306 هزار بيمار به بيمارستان امام خميني(ره)، درمانگاه تخصصي و اورژانس بيمارستان مراجعه كردند.
سامرند مرزنگ افزود: 25 هزار نفر از اين تعداد در بخش هاي مختلف بيمارستان امام خميني(ره) بستري شدند، 100 هزار نفر به درمانگاه تخصصي و فوق تخصصي،156 هزار نفر به درمانگاه اورژانس و 26 هزار نفر به بخش اورژانس مراجعه كردند.
وي اضافه كرد: در اين مدت تعداد بخش هاي بيمارستان مهاباد از 2 بخش در سال 1363 به 24 بخش بستري و پاراكلينكي در سال 1397 افزايش يافت و هم اكنون 90 پزشك عمومي و متخصص در اين بيمارستان فعاليت مي كنند.
وي ادامه دارد: 65 خانه بهداشت روستايي براي ارايه خدمات به مردم روستاها، 11 پايگاه سلامت و سه مركز سلامت شهري و 6 پايگاه فوريت هاي پزشكي شهري و بين جاده به منظور ارايه خدمات بهداشتي و درماني راه اندازي شده است.
«مرزنگ» در خصوص بيمارستان امام خميني(ره) مهاباد نيز گفت: اين واحد بيمارستاني هم اكنون با 300 تخت فعال كه بخشي از آنها تخت مراقبت هاي ويژه است، به شهروندان خدمات مختلف درماني ارايه مي دهد و طي چند سال اخير 180 ميليارد ريال براي احداث ابينه و 150 ميليارد ريال براي تجهيز آن هزينه شده است.
وي اضافه كرد: بخش زايمان اين بيمارستان به 13 اتاق تك نفره تجهيز شده است و مادران باردار هنگام زايمان در اين اتاق هاي مجهز و با حضور خانواده هاي خود اين دوران را سپري مي كنند.
«مرزنگ» در خصوص ساير تجهيزات نصب شده در بيمارستان امام خميني (ره) مهاباد نيز گفت: هم اكنون علاوه بر «سي تي اسكن» فعلي يك دستگاه پيشرفته و ديجيتالي ديگر و يك دستگاه MRI نيز در اين بيمارستان فعال است.
وي افزود: علاوه بر اين بيمارستان به 2 دستگاه ماموگرافي، چهار دستگاه راديوگرافي، 2 دستگاه ديزل ژنراتور، پنج دستگاه ماشين بيهوشي، 25 دستگاه دياليز، دستگاه اتوآنالايزر و ويلچر نيز مجهز است.
مدير شبكه بهداشت و درمان مهاباد در خصوص ساير خدمات انجام گرفته در شبكه بهداشت و درمان مهاباد گفت: امسال غربالگري 114 هزار نفر در خصوص بيماري هاي غيرواگير از قبيل قلبي، عروقي و سرطاني، وارنيش فلورايد 24 هزار دانش آموز پايه اول تا ششم مدارس ابتدايي شهري و روستايي و ثبت الكترونيكي بيش از 230 هزار پرونده در سامانه سيب انجام شده است.
وي افزود: احداث بيمارستان 350 تختي جديد مهاباد در مرحله واگذاري به پيمانكار قرار دارد و مجوز تاسيس دانشكده پرستاري نيز اخذ شده است و در صورت قطعي شدن آن براي سال آينده 50 دانشجو در 2 ترم پذيرش خواهند شد.
«مرزنگ» يادآور شد: با احداث بيمارستان جديد و دانشكده پرستاري در سال هاي آينده اين شهرستان مي تواند براي تاسيس دانشگاه پيراپزشكي نيز اقدام كند.

** بيمه رايگان 121 هزار نفر در مهاباد
رييس اداره بيمه سلامت مهاباد گفت: 121 هزار نفر در اين شهرستان به صورت رايگان و بدون پرداخت حق بيمه زيرپوشش بيمه سلامت قرار دارند.
فيصل رسولي افزود: در اين شهرستان 140 هزار و 180 نفر تحت پوشش بيمه سلامت هستند كه 121 هزار نفر آنان با عضويت در 2 صندوق روستاييان و همگاني بدون پرداخت حق بيمه، تحت پوشش قرار دارند.
وي اضافه كرد: 70 هزار نفر از اين تعداد عضو صندوق روستاييان و 51 هزار نفر نيز عضو صندوق بيمه همگاني هستند كه تنها هزينه صدور يا تعويض دفترچه از آنان اخذ مي شود.
رسولي اظهار داشت: بيمه شدگان سلامت تحت پوشش پنج صندوق بيمه سلامت شامل روستاييان، همگاني، كارمندان، ايرانيان و ساير اقشار قرار دارند.
وي بيان كرد: در اين شهرستان همچنين 320 نفر تحت عنوان بيماران خاص تحت پوشش بيمه سلامت هستند كه تمام هزينه هاي درماني را به صورت رايگان دريافت مي كنند.
رييس اداره بيمه سلامت مهاباد افزود: به طور ميانگين ماهانه بيش از 35 ميليارد ريال از محل اعتبارات بيمه سلامت براي تامين هزينه هاي خدمات اورژانسي، بستري و تامين داروي بيماران در مهاباد پرداخت مي شود كه هزينه سالانه آن در حدود 420 ميليارد ريال است.
وي با اشاره به همكاري بيمه سلامت با تمام داروخانه هاي مهاباد، گفت: بيمه سلامت با 28 واحد داروخانه اين شهرستان در تامين داروي مورد نياز بيمه شدگان نيز همكاري دارد و دارندگان بيمه سلامت مي توانند در درمانگاه هاي خاتم الانبيا، خودكفايي و مهر با تعرفه دولتي خدمات پزشكي دريافت كنند.
علاوه به بر بيمه سلامت بيش از 100 هزار نفر در مهاباد بيمه شده تامين اجتماعي هستند و آنان نيز از دي كلينيك تخصصي تامين اجتماعي خدمات بهداشتي و درماني رايگان دريافت مي كنند.
رييس تامين اجتماعي شعبه مهاباد نيز گفت: 100 هزار و 397 نفر از جمعيت اين شهرستان تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند و هم اكنون از مزيت هاي آن استفاده مي كنند.
آرش صالحيه افزود: 30 هزار و 470 نفر از اين تعداد بيمه شده اصلي هستند و يكهزار و 326 نفر از اين تعداد در سال جاري بيمه شده اند.
وي با بيان اينكه 42 درصد جمعيت مهاباد هم اكنون زير پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند، ادامه داد: از اين حيث مهاباد رتبه دوم آذربايجان غربي پس از اروميه را از لحاظ ضريب برخورداري به خود اختصاص داده است.
وي اظهار داشت: چهار هزار و 908 نفر مستمري بگير شامل افراد بيكار شده از كار، بازنشسته يا از كارافتاده، ماهانه متناسب با بيمه خود از اين صندوق حقوق دريافت مي كنند.
در 40 سال گذشته بخش هاي زيادي از خدمات رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مناطق شهري و روستايي كشور با تاييد آمار و ارقام موجود در اين زمينه متحول شده و ضمن تنوع در خدمات دهي، كيفيت ها نيز تغيير كرده است.
سرشماري سالانه و ثبت اطلاعات خانوارها، آموزش بهداشت عمومي، تشكيل گروه هاي داوطلب و شوراهاي محلي بهداشت، مراقبت از زنان باردار، آموزش مراقبت هاي قبل و بعد از زايمان، تنظيم خانواده، آموزش و مراقبت هاي تغذيه اي، نظارت بر موازين بهداشت حرفه اي و مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس از جمله مهمترين خدمات بخش بهداشت و درمان است.
به گزارش ايرنا در زمينه واكسيناسيون انواع بيماري هاي واگيردار نيز در مدت اين 40 سال، وزارت بهداشت و درمان كارنامه درخشاني دارد و هم اكنون ايران در اين زمينه جزو كشورهاي پيشرو در جهان است و رتبه نخست را در خاورميانه دارد.
3020/6185/3072

سرخط اخبار استان‌ها