۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83190844
T T
۰ نفر

اما و اگرهاي تولد اجاره اي

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۱۳
کد خبر: 83190844
اما و اگرهاي تولد اجاره اي

اراك - ايرنا - ناباروري از معضل هاي جدي زوج هاي جوان است كه با خود طيفي از آسيب هاي عاطفي و كنش هاي رفتاري دارد كه به نشاط و پويايي خانواده آسيب هاي جبران ناپذيري وارد مي كند.

به گزارش ايرنا، برابر آمار دفتر سلامت، جمعيت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حدود سه ميليون زوج نابارور در كشور وجود دارد كه فراواني آن در استان هاي مختلف به تبع الگوي ناباروري و شرايط و علت هاي محيطي و ساختاري زوج ها متفاوت است.
دكتر محمدرضا صادقي رئيس پژوهشگاه و مركز فوق تخصص درمان ناباروري و سقط مكرر ابن سينا عنوان كرده است كه به طور متوسط 20 درصد زوج هاي ايراني با اختلالات باروري دست و پنجه نرم مي كنند و سن اين زوج ها اغلب 25 تا 35 ساله است كه اقدام هاي زادآوري با شيوه هاي نو براي ثبات و تقويت روابط عاطفي و خانوادگي حياتي است.
ايران در دهه اخير فصل نويي را در حوزه علم ناباروري تجربه كرده و موفقيت هاي زيادي در اين عرصه داشته و با روش هايي همچون IVF، رحم اجاره اي، اهداي تخمك و شگردهاي علمي ديگر در مراكز فوق تخصصي درمان ناباروري مي توان اميد داشت كه در آينده بسيار نزديك مقوله چالش هاي زادآوري در كشور معنايي نداشته باشد.
زوج هايي كه به دلايلي نمي توانند صاحب فرزند شوند در سال هاي اخير رحم جايگزين يا اجاره اي را به عنوان يكي از بهترين گزينه هاي حل مشكل دنبال مي كنند اما، اين شيوه درمان ناباروري با وجود همه محاسنش در لايه هاي پنهاني چالش هاي حقوقي، اجتماعي و عاطفي مختلفي دارد و اما و اگرهاي آن بايد به خوبي شناخته شود و متوليان امر در پيشگيري و جبران نواقص نسخه هاي كارآمدي ارايه كنند.
واقعيت آن است كه طيفي از زنان و مردان به دليل بيماري، نقص ژنتيكي و دهها عامل محيطي و ناشناخته از موهبت فرزندآوري محروم هستند و اكنون كه علم براي جبران اين مخاطرات پا به عرصه عمل گذاشته و براي زادآوري راه حل دارد، مي طلبد كه با توجه به هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي، ساختار خانواده و قوانين و كنش هاي اجتماعي، نگاهي همه جانبه نگر به زواياي روش هاي ناباروري شود تا در آينده پيچيدگي هاي اجتماعي در خانواده ها و جامعه به حداقل ممكن برسد.
خيزش خيره كننده فناوري هاي نوين زيست‌ پزشكي در حوزه علوم باروري را بايد به فال نيك گرفت چرا كه بارقه‌اي از اميد را در افق آرزوهاي زوجين نابارور متجلي كرده و تكميل بهنگام برنامه هاي حمايتي از آن با نگاه پيشگيري از مخاطرات و آسيب ها موضوعي است كه بايد در نگاه متوليان امر برجسته باشد.
اگرچه تا چندي پيش در و ديوار شهرها شاهد آگهي هاي اهداي عضو بود اما امروز در بسياري از موارد آگهي رحم اجاره اي به چشم مي خورد كه اگر به دور از برنامه هاي حمايتي و تنها به عنوان پر كردن خلأ فرزند در محيط خانه به آن نگريسته شود ممكن است در آينده آبستن حوادثي باشد كه درگيري زيادي را براي والدين و جامعه ايجاد كند.
در رحم اجاره‌اي، نطفه مرد و تخمك زن در خارج از رحم پرورش داده مي شود و به دليل ناتوانايي زن در بارداري پس از تلقيح در رحم زن ديگري تزريق مي‌شود تا 9 ماه ديگر فرزند آنان متولد شده و فرد سوم نيز به ازاي اين عمل درآمدزايي دارد.
رحم اجاره‌اي با وجود تاييديه شرعي، قانوني و انساني هنوز به طور 100 درصد در برخي از لايه هاي جامعه پذيرش نشده و ديدگاه هاي متفاوتي براي اين شيوه فرزندآوري ارايه مي شود كه نياز است در بدو اين راه نو همه اما و اگرها به خوبي شنيده شود و زواياي پيدا و پنهان آن از نظر قانوني، اجتماعي، عاطفي، علمي و عرفي شكافته شود تا در آينده مولود مسايلي نشود كه دغدغه برنامه ريزان باشد.
نبود قانون همه شمول نظير مراكز مجاز ناباروري، صدورشناسنامه، مشكلات حقوقي رحم‌هاي اجاره‌اي، توارث و حضانت، محرميت، موانع ازدواج، نپذيرفتن كودك پس از تولد توسط والدين ژنتيكي، جدايي والدين ژنتيكي پس از بارداري زن عامل در رحم اجاره اي، تولد نوزاد با نقايص ژنتيكي، دل بستن نوزاد به مادر ميانجي پس از تولد و تقاضاي نگهداري و ديدار متناوب، پرداخت نفقه و تامين مخارج دوران بارداري و احتمال اخاذي و يا آسيب هاي رواني و عاطفي در آينده از جمله موضوع هايي است كه بايد در خصوص روش درمان ناباروري با رحم اجاره اي به آن ها پاسخ موثر داده شود.
تجاري سازي واگذاري رحم و شكل گيري بازار سياه در اين خصوص، ظهور دلالان و واسطه‌ها، كمبود تعداد داوطلبان واگذاري رحم و نيز مخاطرات سلامتي زن عامل از مسايلي است كه اگر از آن غفلت شود مي تواند جامعه را آبستن آسيب هاي نو و پيچيده خود كند.
به نظر مي رسد كه ورود به روش هاي جديد ناباروري ابتدا نيازمند فرهنگ سازي و ايجاد گفتمان بومي شده در جامعه است و پس از آن نيز بايد حمايت هاي مادي و معنوي از خانواده ها بر اساس بسته كارشناسي شده خدمتي در اين خصوص لحاظ شود.
كاهش آمار طلاق و حل مشكلات زوج هاي نابارور، كسب ويژگي ژنتيكي از والدين صاحب نطفه، ارجح بودن اين روش نسبت به روش هاي غيرشرعي و يا فرزند خواندگي، كمك به زناني كه از لحاظ تخمك گذاري مشكل ندارند و مشروعيت قانوني فرزند از لحاظ فقهي از ابعاد مثبت روش به كارگيري رحم اجاره اي است.
پذيرش نشدن رحم جايگزين از لحاظ فرهنگي در بين مردم، احتمال انتقال بيماري هايي چون ايدز و هپاتيت از مادر اجاره اي به نوزاد و يا انتقال آن از والدين ژنتيكي به جنين و سپس مادر اجاره اي مطرح است كه بايد مراقبت هاي لازم در اين خصوص انجام شود.
از طرفي مقوله حقوقي و قانون، هنوز مخاطرات تولد رحم اجاره اي براي كودك در بزرگسالي از نظر رواني و عاطفي به درستي ارزيابي نكرده و براي موضوعاتي از قبيل امكان سوء استفاده هاي مالي مادر ثانويه از والدين ژنتيكي و يا نارضايي وابستگان سببي و نسبي نسخه موثر و شفاف ندارد تا به موقع مشكلات احتمالي را رسيدگي و درمان كند.
به گفته «قاسم جان بابايي» معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سالانه حدود 88 ‏هزار زوج نابارور به جمعيت سه ميليوني والدين نازا در ايران افزوده مي شود و اين درحالي است كه موفقيت در طيفي از سياست هاي باروري سالم و افزايش زادآوري به حوزه شيوه هاي نو درمان ناباروري پيوند خورده است.‏
هر سال 35 درصد از زوج‌هاي ‏نابارور به روش‌هاي كمك باروري (‏ART‏) نياز پيدا مي‌كنند و 75 درصد از كل روش ‌هاي كمك باروري به زوج‌هايي با ناباروري ‏اوليه ارايه مي‌شود.‏
درمان زوج‌هاي نابارور يكي از اولويت‌ هاي وزارت بهداشت ‏است و پيرو اجراي سياست ‌هاي جمعيتي، ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و با هدف حفاظت مالي و افزايش دسترسي مردم به مراكز ‏درمان ناباروري دولتي به ويژه در مناطق محروم، برنامه حمايت از درمان ناباروري در دستور كار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
با ‏توجه به اسناد بالادستي مشتمل بر بند يك سياست‌هاي جمعيتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري ‏پويايي، بالندگي و جواني جمعيت با افزايش نرخ باروري و نيز سند بين المللي اهداف توسعه هزاره (منتشره در سال 2000)، دسترسي ‏نيازمندان به خدمات درمان ناباروري ضروري استان مركزي واقع در قلب ايران نيز از مناطقي است كه با معضل ناباروري دست و پنجه نرم مي كند و به گفته مسئولان و دست اندركاران اين استان، بين 15 تا 20 درصد زوج هاي آن نابارور هستند.
خوشبختانه در سال هاي اخير مركز فوق تخصصي درمان و تحقيقات ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي به صورت فعالانه در حوزه درمان ناباروري ورود كرده و نه تنها براي مراجعان بومي بلكه زوج هاي نابارور استان هاي ديگر با جديدترين شيوه ها خدمات رساني مي كند.

***درد دل هاي والدين متقاضي و زنان رحم اجاره اي
«مرضيه» 30 ساله يكي از زناني است كه در اراك نامزد اجاره رحم است و مي گويد: همسرم چند ماه است كه درآمدي ندارد و از كار خود بيكار شده و يكي از بستگان كه شرايط مالي خوبي دارد و با درمان هاي متعدد صاحب فرزند نشده، پيشنهاد رحم جايگزين را به من داده است.
وي افزود: با همفكري همسرم تصميم به قبول اين روش فرزند آوري با هدف رفع مشكل مالي گرفته ام و به نظر مي رسد كه كاري ثواب براي التيام عاطفي زوج پيشنهاد دهنده باشد و درآمد حاصل از آن نيز بخشي از زخم هاي زندگي مرا التيام مي دهد.
وي اظهار كرد: براي من در شرايط سخت اقتصادي اكنون تنها درآمدزايي اهميت دارد و اگر مشكلات بيكاري همسرم حل نشود شايد بار ديگر نيز به اين كار اقدام كنم.
«مرتضي - خ» مردي است كه در طول 10 سال درمان ناباروري موفق به داشتن فرزند نشده و با پرداخت 50 ميليون تومان به زني مطمئن و پاك دامن صاحب فرزند شده است.
وي گفت: نبود فرزند در كانون خانوادگي باعث دلسردي او و همسرش از هم شده بود و اين مساله با پرداخت وجه از راه قانوني و شرعي رحم اجاره اي حل شد اما موضوع اين است كه در مراودات ايام بارداري اين زن به او علاقه مند شده ام و با توجه به رابطه عاطفي كه با جنين داشته مي خواهم به عنوان همسر دوم با او ازدواج كنم.
او توضيح داد: همسرم با ازدواج من و زن پرورش دهنده جنين مخالف است و مي خواستم با روش رحم جايگزين مشكلاتمان حل شود اما دامنه اي از معضلات جديد نصيبم شده و فضاي خانواده ما اكنون به طور كامل توفاني است.
«كريم - س» نيز گفت: در انتظار تولد جنينم به روش رحم جايگزين هستم و از اينكه پس از 11 سال دربه دري در درمان ناموفق اكنون صاحب فرزند مي شوم، احساس خوشايندي دارم.
كريم در پاسخ به اين پرسش كه اگر زن عامل رحم اجاره اي در آينده اقدام به اخاذي كند و يا ادعاي فرزندش را بكند، سكوت كرد و گفت: ما با ساز و كارهاي قانوني اقدام به اين كار مي كنيم و اميد دارم مشكلي پيش نيايد.
يك نامزد ديگر رحم اجاري در اراك كه نخواست به نامش اشاره شود نيز گفت: خانواده متمولي براي فرزند دار شدن به من پيشنهاد 200 ميليون ريال كرد و در ابتدا 100 ميليون ريال پرداخت كردند و مقرر شد پس از تولد فرزند باقي مبلغ پرداخت شود.
وي افزود: قرارداد من با زوج نابارور محضري نبود و متاسفانه بعد از تولد نوزاد آنان از دادن مبلغ توافقي خودداري كردند و با وجود همه مشقاتي كه در 9 ماه براي رقم مالي اين كار تحمل كردم نتوانسته ام حقم را بگيرم.

*** رحم اجاره اي راهكار علمي رفع مشكل ناباروري
مسئول مركز فوق تخصصي درمان و تحقيقات ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي گفت: زناني كه به صورت طبيعي امكان فرزند دار شدن ندارند از شيوه هاي مختلفي براي چشيدن طعم مادري استفاده مي كنند كه رحم اجاره اي از اين شيوه ها است.
دكتر «عيلرضا غفاري زاده» افزود: در رحم جايگزين سه نفر شامل زوج نابارور و مادر دوم دخيل هستند كه در مراجعه به مراكز درمان ناباروري ابتدا زن نابارور متقاضي فرزند زير درمان دارويي قرار مي گيرد تا فوليكول به خوبي رشد كند و پس از استخراج تخمك از بدن او در آزمايشگاه لقاح مصنوعي انجام مي گيرد.
وي توضيح داد: جنين تلقيح آزمايشگاهي در اين فرايند زن ثانويه از قبل براي پذيرش تخمك لقاح يافته آماده است و داروهاي مورد نياز را دريافت كرده و بعد از سه روز جنين هشت سلولي به مادر ثانويه منتقل مي شود.
مسئول مركز فوق تخصصي درمان و تحقيقات ناباروري جهاد دانشگاهي استان مركزي گفت: زناني كه به دلايل مختلف مانند مشكلات بافت رحم، نقايص هورموني سقط مكرر امكان نگهداري جنين را ندارد از شيوه رحم اجاره اي استفاده مي كنند.
دكتر غفاري زاده افزود: رحم اجاره اي از نظر شرعي، قانوني و علمي فرآيند پيچيده اي دارد و زوج متقاضي با شناسايي و انتخاب رحم دوم صاحب فرزند مي شوند.

*** تدوين قرارداد رحم اجاره اي در استان مركزي
مديركلينيك درمان ناباروري بيمارستان سينا اراك گفت: قرارداد رحم اجاره اي براي نخستين بار در استان مركزي با نگاه همه شمول به طرفين والدين ژنتيكي و زن متقاضي تدوين شده است و جنبه حمايتي و رسميت بخشي به اين روش نوين درمان ناباروري را دارد.
«عبدالرضا عزيزي» افزود: زناني كه براي زادآوري به شيوه رحم جايگزين انتخاب مي شوند بايد شرايط لازم را داشته باشند و براي مثال زن بيوه اما داراي فرزند سالم با اجازه يكي از اعضاي درجه يك مي تواند نامزد شوند و يا زنان صاحب شوهر نيز تنها با اجازه همسر خود مجاز به اين كار هستند.
وي اظهار كرد: پس از شناسايي فرد حائز شرايط براي رحم اجاره اي قرار داد با بندهاي از پيش تعيين شده بسته مي شود و سپس مرحله آزمايش هاي پزشكي صورت گرفته و در اين مرحله پس از نبود هيچ مشكلي جراحي انجام و باروري آغاز مي شود.
مديركلينيك درمان ناباروري بيمارستان سينا توضيح داد: براي جلوگيري از هرگونه مشكل حقوقي پيش نويس قرارداد توسط اين مركز درماني تهيه و با همكاري يكي از قضات دادگستري اراك مفاد آن تهيه شده است.
عزيزي گفت: به طور مثال پس از انتقال نطفه 30 درصد هزينه به زن متقاضي پرداخت مي شود، با تشكيل جنين 30 درصد ديگر و تا تولد نوزاد در هر مرحله مبلغي به زن جايگزين داده مي شود و براي جلوگيري از ضايع شدن حق زوج متقاضي نيز سفته هايي از زن با رحم اجاره اي گرفته مي شود كه در صورت قبول نكردن تعهد از خسارت به زوج جلوگيري شود.

*** انتخاب زن از بستگان بهترين گزينه در رحم اجاره اي
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي گفت: براي پيشگيري از معضلات احتمالي در آينده در روش زادآوري رحم جايگزين به زوج هاي نابارور توصيه مي شود زن ثانويه از بستگان و آشنايان زن نابارور و خانواده نزديك انتخاب شود.
«محمد محمدي» افزود: در صورتي كه بستگان خانوادگي براي اين مهم وجود ندارد تلاش شود زني براي اين كار انتخاب شود كه گرايش به مصرف مواد مخدر نداشته و از مشكلات اخلاقي به دور و نسبت به مسايل شرعي تعهد كافي داشته باشد.
وي اظهار كرد: نبود مراكز مطمئن براي معرفي زنان سالم براي رحم جايگزين به شدت احساس مي شود و مي طلبد كه با همراهي متوليان امر با شكل گيري اين مراكز مشكلات ثانوي برطرف و فرزند آوري سالم شكل گيرد.
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي گفت: از هر پنج ازدواج يك زوج قادر به باروري نيست و براي كاهش مشكلات خدمات پزشك درماني ارايه مي شود كه برخي با جراحي و برخي از روش هاي جايگزين بارداري صاحب فرزند مي شوند.
محمدي افزود: افراد متقاضي اين شيوه درمان بايد با توجه و دقت كافي و رعايت مسايل شرعي و قانوني و به صورت محدود به اين امر اقدام كنند، اگرچه قانون مشخصي در اين مورد وجود ندارد اما قوانين مرتبط متعددي است كه مي تواند زمينه فرزند دار شدن زوج هاي بدون فرزند را فراهم كند.
وي اضافه كرد: بر اساس مواد 1158 و 1167 قانون مدني مرد صاحب اسپرم و زن صاحب تخمك پدر و مادر نسبي فرزند محسوب مي‌شوند.
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي گفت: استفاده از رحم جايگزين و يا اجاره اي از راه هاي فرزنددار شدن زوج هاي نابارور است كه پس از گذراندن همه مسيرها و موفق نبودن آنها مي توانند اين شيوه را انتخاب مي كنند.
محمدي افزود: زوج ها پس از تصميم به باروري از طريق رحم جايگزين يا خود به دنبال فرد با شرايط رحم جايگزين هستند يا اينكه از سوي مراكز مشخص از جمله مراكز درماني و بيمارستاني افرادي مطمئن به آنان معرفي مي شود.
او توضيح داد: پس از شناسايي زن براي انجام رحم جايگزين بين متقاضي و خانواده قراردادي منعقد مي شود و در اين قرارداد شرايط از جمله هزينه ها 9 ماه نگهداري جنين و هزينه خوراك و پوشاك و درمان دوران بارداري مشخص مي شود.
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي گفت: نبود مرجع قانوني مشخص براي نوشتن قرارداد از جمله خلاهاي قانوني است كه در وهله نخست در اين شيوه فرزند آوري نمايان مي شود و اين مساله پاشنه آشيلي است كه بايد از نظر دور نداشت.
محمدي افزود: نبود قرارداد و نداشتن مفاد در آن مي تواند مشكلاتي از جمله ابتلا نوزاد به نقص و بيماري و نپذيرفتن نوزاد توسط والدين، ايجاد علاقه بين نوزاد و مادري كه نطفه را پذيرفته و ممانعت از تحويل كودك و حتي فروش نوزاد پس از تولد را به دنبال داشته باشد.
وي اظهار كرد: براي دوري از هرگونه اختلاف در اين شيوه فرزند آوري بايد الزام به تعهد در قالب قرارداد طبق مواد 221، 222 و 235 قانون مدني را متعهد الزام كند.
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي توضيح داد: در صورتي كه اين تعهد عملياتي شود طبق قانون مادر با رحم اجاره اي بايد در صورت رعايت نكردن هر كدام از بندها خسارت را پرداخت كند و اين اهرم فشار مي تواند تا حدودي از مشكلات بكاهد.
محمدي گفت: طبق اصل 60 قانون اساسي بايد تعهد موجب سلب آزادي و صدمه جسمي به متعهد يا طرفين نگهداري نشود.
وي افزود: افرادي كه براي رحم جايگزين متقاضي مي شوند از خانواده هاي نيازمندي هستند كه براي حل بخشي از مشكلات مالي داوطلب هستند رحم خود را در اختيار نطفه و تخمك زوج نابارور قرار دهد.
دادرس دادگاه خانواده دادگستري استان مركزي با بيان اينكه تاكنون پرونده شكايتي در خصوص شيوه فرزندآوري رحم اجاره اي ارجاع نشده، اظهار كرد: مهمترين چالش رحم جايگزين نبود قانون بعد از تولد كودك است كه موضوع پس از تولد نوزاد در مباحث حقوقي عنوان نشده و افراد متقاضي اين شيوه با مشكلات بسياري مواجه هستند.
او ادامه داد: در صورتي كه نوزاد از رحم جايگزين ناقص و يا به همراه يك بيماري متولد شود و زوج حاضر به پذيرش فرزند نباشد هيچ قانوني براي تعيين تكليف نگهداري كودك وجود ندارد.

*** برتري رحم اجاره اي نسبت به فرزنده خوانده در خصوص موضوع محرميت
مستشار دادگاه تجديد نظر دادگستري اراك نيز گفت: شيوه فرزند آوري رحم جايگزين مطلوب براي خانواده هايي است كه به دلايل مختلف با چالش ناباروري مواجه اند اما اين شيوه در مقابل فرزند خواندگي شرعي تر است زيرا در فرزند خواندگي محرميت وجود ندارد و زوجين نمي توانند با فرزند خوانده محرم شوند.
حجت الاسلام «حجت الله زارعي » افزود: رحم جايگزين سابقه طولاني ندارد و آگاهي افراد نسبت به آن زياد نيست و مي طلبد رسانه ها زواياي مختلف اين شيوه فرزنددار شدن را شفاف و گسترده به جامعه معرفي كنند.
وي اظهار كرد: رحم اجاره اي به عنوان شيوه برتر در فرزندآوري مغفول مانده و بايد نهادهاي فرهنگي و رسانه هاي جمعي با معرفي مزاياي آن خانواده هاي بدون فرزند را ياري كنند.
مستشار دادگاه تجديد نظر دادگستري اراك گفت: انتقال نطفه مرد و انجام لقاح با تخمك زن نابارور به رحم زن اجاره اي باعث مي شود فرزند متولد شده از اين روش كاملا شرعي و مورد تاييد علم پزشكي و شرع باشد.
حجت الاسلام زارعي افزود: براي انجام رحم اجاره اي برخي مشكلات به سبب نبود قرارداد بين دو طرف به وجود مي آيد كه با همكاري مديركلينيك درمان ناباروري بيمارستان سينا اراك براي نخستين بار در استان مركزي با تهيه قراردادي در راستاي حل آن گام برداشته است.
وي اظهار كرد: توجه به جزييات لحاظ شده در اين قرار داد سبب مي شود تا مشكلات اجاره دهنده رحم و والدين ژنتيكي به كمترين حد ممكن برسد.

***صدور شناسنامه نوزاد رحم اجاره اي به اسم مادر ژنتيكي
رئيس اداره حقوقي اداره كل ثبت احوال استان مركزي در اين باره گفت: طبق ماده 19 قانون ثبت احوال، ماما يا پزشكي كه هنگام ولادت نوزاد حضور دارد و در زايمان دخالت مي‌كند مكلف به صدور گواهي ولادت به نام شخص زايمان كننده است اما، در زادآوري به شيوه رحم اجاره اي والدين براي گرفتن شناسنامه گواهي رحم اجاره اي را به شعب ثبت احوال ارايه مي كنند و اوراق هويتي نوزاد براي خانواده والدين متقاضي صادر مي شود.
«فاطمه نظيري» افزود: مادر و پدر در اين گواهينامه به عنوان زوج از طرف مركز درمان ناباروري معرفي مي شود ولي صدور گواهي ولادت به نام زن صاحب رحم اجاره اي است.
رئيس اداره حقوقي اداره كل ثبت احوال استان مركزي گفت: در اين شيوه تولد سيستم حقوق مدني شخص زايمان كننده را مادر نمي داند و براي كسي كه نوزاد را به دنيا آورده گواهي ولادت صادر نمي كند بلكه طبق اسامي گواهي مركز ناباروري نسبت به صدور نام مادر اقدام مي شود.
براي برون رفت از تنگناهاي حقوقي و اجتماعي رحم جايگزين وحدت و انسجام حقوقي، حكم مي‌كند كه گره اين ايرادها به دست قانونگذار گشوده شود.
«مريم شرفي» روانشناس اجتماعي در اين خصوص گفت: اگرچه مواردي قانوني كم و بيش در حوزه شيوه فرزندآوري رحم اجاره اي وجود دارد اما، هنوز از نظر اجتماعي اين شيوه در جامعه جا نيفتاده و ممكن است فرزند متولد شده به اين روش در آينده با آگاهي از هويت و سابقه خود آسيب هاي روحي و اجتماعي را متحمل شود.
وي بيان كرد: اگرچه زنان اجاره دهنده رحم به اين عمل به عنوان شغل درآمدزا نگاه مي كنند اما به هر حال 9 ماه همجواري جنين علايق عاطفي ايجاد مي كند و حتي اگر قانون زمينه محروميت از حق مادري برايش قايل شود اما ممكن است اين عاطفه پنهان در آينده بستر زايش آسيب ها و مخاطراتي باشد كه مي طلبد با حضور انديشمندان اجتماعي و صاحبان فن اين موضوع ها با ظرافت واكاوي شده و براي موارد احتمالي آن راهكار موثر انديشيده شود.
شرفي بيان كرد: شيوه رحم اجاره اي در زمره موارد نو پديد در سيستم اجتماعي ايران محسوب مي شود كه مراحل آزمون خطايش را سپري مي كند اما بايد كوشيد كه در اين عرصه با حمايت هاي آگاهانه و فرهنگ سازي و مطالعه جوامعي كه پيش از اين از اين روش زادآوري گذر كرده اند، ضريب مشكلات آن را به حداقل رساند.
استان مركزي 12 شهرستان، 33 شهر، 23 بخش، 795 روستاي داراي دهياري و بيش از سه هزار واحد توليدي صنعتي دارد.
مركز فوق تخصصي ناباروري جهاد دانشگاهي از سال 93 فعاليت رسمي خود را آغاز كرده و در دوره كوتاه فعاليت موفقيت‌هاي چشمگيري در زمينه درمان ناباروري داشته است.
«مركز درمان ناباروري اميد اراك» به عنوان مجهزترين مركز درمان ناباروري غرب كشور شناخته مي شود كه داراي بخش بستري، كلينيك روانشناسي، اتاق عمل، لاپاراسكوپي، آزمايشگاه جنين شناسي، تشخيص طبي و ژنتيك و بخش درماني و سلول هاي بنيادي بند ناف است.
نخستين كلينيك فوق تخصصي مدرن درمان ناباروري غرب كشور نيز امسال در بيمارستان سيناي اراك راه اندازي شده كه روزآمدترين تجهيزات درمان ناباروري موجود در بازار براي آن تامين شده است و تمام فرايند ناباروري در اين كلينيك به مراجعان بومي و استان هاي همسايه ارايه مي شود.
آي يو اي، آي وي اف، رحم اجاره اي، اهداي تخمك، لاپاراسكوپي و ميكرواينجكشن از جمله عمل هاي جراحي ناباروري است كه در اين كلينيك به مراجعان ارايه مي شود و درمانگاه فوق تخصصي زنان و مردان به صورت مجزا، روانشناسي، مشاوره تغذيه و ورزش از بخش هاي درماني اين مجموعه فوق تخصصي است.
گزارش: معصومه ابراهيمي
6991/6013/
۰ نفر