۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83180143
T T
۰ نفر

جلوگیری از عفونت خون با سلول های سیستم ایمنی

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۱
کد خبر: 83180143
جلوگیری از عفونت خون با سلول های سیستم ایمنی

تهران– ایرنا– محققان انستیتوی تحقیقات كودكان سیاتل با همكاری محققان دانشگاه استنفورد دریافتند یك گروه كمیاب از سلول ها موسوم به بازوفیل نقش مهمی را در واكنش ایمنی بدن نسبت به نوعی عفونت باكتریایی ایفا كرده و مانع ابتلا به سپسیس می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، محققان واكنش سیستم ایمنی را تا مراحل اولیه عفونت ردگیری كردند و به طور خاص به عملكرد بازوفیل ها پرداختند كه آغازگر واكنش سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت هستند. برای این منظور از نوعی عفونت باكتریایی و سپسیس در موش ها استفاده كردند كه پیشرفت و ویژگی های آن شباهت زیادی به این بیماری در بدن انسان دارد.
در این بررسی ها مشخص شد بازوفیل ها یكی از اولین سلول هایی هستند كه در محل عفونت حاضر می شوند و با آزاد كردن نوعی پروتئین موسوم به فاكتوز نكروز تومور (TNF) موجب كاهش التهاب در مراحل اولیه واكنش سیستم ایمنی می شوند. این پروتئین موجب تحریك سایر سلول ها برای ایجاد یك واكنش ضدالتهاب می شود كه برای محافظت و بهبود بافت آسیب دیده ضروری است.
نتایج این تحقیقات نشان می دهد كه بازوفیل ها با وجود تعداد بسیار اندك، هم در شروع واكنش سیستم عصبی و هم در بهبود تاثیرگذاری آن نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند. این دستاورد نقش مهمی در درمان عفونت خون دارد.
عفونت خون یا سپسیس كه گاهی مسمومیت خون نیز نامیده می شود، یك واكنش ایمنی خطرناك و جدی است كه بر اثر ترشح مواد شیمیایی ایمنی به داخل جریان خون برای مبارزه با عفونت بوجود می آید و می تواند منجر به مرگ شود. التهاب ناشی از عفونت خون سبب سوراخ شدن عروق و تولید لخته می شود. در نتیجه، جریان خون كافی به ارگان های بدن نمی رسد و ارگان ها بر اثر كمبود اكسیژن و مواد غذایی دچار اختلال می شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه ای كاهش می یابد كه قلب ضعیف شده و دچار شوك سپتیك می شود. در این حالت كبد، كلیه، ریه و اندام های حیاتی دیگر دچار نارسایی می شوند.
شایعترین علت سپسیس، یك عفونت باكتریایی موجود در خون است. اگر سیستم ایمنی موفق به نابودی باكتری نشود، سبب عفونت می شود. باكتری سپسیس می تواند از هر نقطه ای، حتی یك خراش كوچك روی زانو، وارد بدن شود.
محققان بر این باورند كه سپسیس می تواند بر اثر عفونت های دیگری از قبیل آپاندیسیت، ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، مننژیت و عفونت كلیه ناشی شود. گاهی علت سپسیس با استئومیلیت یا عفونت استخوان همراه است. گاهی این عفونت ناشی از نوعی قارچ است.
بر اساس گزارش مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها، بیش از 1.5 میلیون آمریكایی در سال به این عفونت مبتلا می شوند. همه افراد، به ویژه افرادی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، سالمندان، نوزادان و كودكان در معرض این عفونت قرار دارند. متاسفانه به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیك، این عفونت رو به روز در حال افزایش است. مطالعات نشان می دهد از هر پنج بیمار مبتلا به سپسیس، یك نفر جان خود را از دست می دهد.
سپسیس از هرنقطه ای از بدن می تواند آغاز شود، بنابراین علایم متفاوتی دارد. معمولا تشخیص بیماری تا زمان بروز علایم دشوار است. معمولا بیماری در سه مرحله سپسیس، سپسیس حاد و شوك سپسیس بروز می كند. تب اولین نشانه بیماری است. ضربان قلب افزایش می یابد و بیش از 90 ضربان در دقیقه می شود. اختلال در تنفس، عملكرد غیر طبیعی قلب، شكم درد، كاهش تعداد پلاكت، كاهش ادرار، خارش پوست، بروز لكه های تیره روی پوست، لرز، ضعف شدید، بیهوشی و سردرگمی و هذیان از مهمترین علایم بیماری هستند. حالت پیشرفته بیماری كه شوك سپسیس نام دارد، سبب كاهش فشار شدید خون، نارسایی اندام داخلی و مرگ می شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Immunology منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
۰ نفر