۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83178455
T T
۰ نفر

ناتوی عربی در حمایت از اعراب ناتوان خواهد بود

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83178455
ناتوی عربی در حمایت از اعراب ناتوان خواهد بود

تهران - ایرنا - روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' با اشاره به اختلافات كشورهای عربی با یكدیگر و ناتوانی این كشورها در تامین هزینه های اقتصادی طرح 'ائتلاف استراتژیك خاورمیانه' معروف به 'ناتوی عربی'، این طرح را محكوم به شكست دانست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رای الیوم در مقاله ای به اختلافات كشورهای عربی عضو شورای همكاری خلیج فارس و نیز ناتوانی این كشورها از تامین هزینه های اقتصادی و نظامی طرح ناتوی عربی اشاره كرد و نوشت: ناتوی عربی كه آمریكا پیشنهاد داده، همچون دیگر طرح های واشنگتن در منطقه محكوم به شكست است، زیرا از یك سو میان كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس و مصر و اردن ، اختلافات آشكاری وجود دارد و كویت، عمان و قطر به سبب رابطه خوبی كه با ایران دارند، از درگیری با این كشور استقبال نخواهند كرد.
از سوی دیگر عربستان از مشكلات داخلی و انزوای بین المللی (به علت قتل جمال خاشقچی) رنج می برد، همچنین ریاض و ابوظبی درگیر جنگ یمن هستند و بسیار دور از ذهن است كه بتوانند هزینه اقتصادی و نظامی طرح ناتوی عربی را تامین كنند.
رای الیوم نوشت كه افزون بر آن، مصر و اردن نیز به سبب مشكلات اقتصادی خود توان مشاركت در تامین هزینه های طرح را نخواهند داشت.
در مقاله ای این روزنامه آمده است: سفر دوره‌ای 'مایك پمپئو' وزیر خارجه آمریكا به هشت كشور عربی در شرایطی صورت گرفت كه كشور‌های عربی و همچنین اسرائیل با چند اتفاق مهم مواجه هستند. اعلام خروج نظامیان آمریكایی از سوریه، شوك بزرگی به متحدان واشنگتن در منطقه وارد كرد و علاوه بر این اسرائیل در شرایط بی‌ثبات داخلی به سر می‌برد و امنیت منطقه ‌ای این رژیم به ‌شدت تحت‌ الشعاع قرار گرفته است.
بنابراین هدف پمپئو از سفر به كشورهای عربی پیگیری تأسیس ائتلاف استراتژیك خاورمیانه‌ معروف به ناتوی عربی‌ بود كه با هدف تشدید و تقویت جبهه ضد ایرانی در منطقه صورت گرفت و در واقع طرحی در جهت افزایش سلطه آمریكا بر خاورمیانه است.
این روزنامه تصریح كرد: از سوی دیگر این طرح تلاشی برای تضمین و ایجاد امنیت بیشتر برای اسرائیل است، زیرا تل‌آویو با خروج نظامیان آمریكایی از سوریه، احساس نوعی هراس راهبردی كرده و خود را در مقابل جبهه مقاومت تنها می‌بیند. بنابراین مقامات آمریكایی سعی دارند به تل‌آویو اطمینان دهند حفظ امینت اسرائیل همچنان مهم‌ترین برنامه منطقه‌ای واشنگتن است .
خاورم ** 9486 **1651

سرخط اخبار جهان