۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 83178362
T T
۰ نفر

پمپئو در انتخابات 2020 سنا رقابت می كند

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 83178362
پمپئو در انتخابات 2020 سنا رقابت می كند

تهران-ایرنا- نشریه پولیتیكو به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد: «مایك پمپئو» وزیر امورخارجه آمریكا درباره رقابت احتمالی برای كسب یك كرسی خالی در انتخابات 2020 مجلس سنای آمریكا مذاكره كرده است.

این نشریه آمریكایی در گزارش خود افزود: پمپئو، مقام سابق كنگره و رئیس پیشین سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) عصر یكشنبه (دیروز) با «وارد بیكر» استراتژیست جمهوری خواه دیدار كرد تا با او درباره احتمال رقابت در انتخابات مجلس سنا در سال 2020 مذاكره كند. پمپئو برای یك كرسی خالی شده سنا از ایالت كانزاس رقابت خواهد كرد.
این گزارش افزود: پمپئو هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است اما رهبران حزب جمهوری خواه از جمله «میچ مك كانل» رهبر اكثریت سنا بشدت او را تشویق می كنند تا در این رقابت شركت كند.
به نوشته پولیتیكو، پمپئو بعد از اعلام بازنشستگی سناتور «پت رابرتس» از ایالت كانزاس در این زمینه مذاكره كرده است.
این نشریه آمریكایی نوشت: خروج پمپئو می تواند ضربه ای مهلك به دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا باشد كه در ماه های اخیر با خروج تعدادی از مقامات بلندپایه مواجه بوده است. دسامبر گذشته (آذر) «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریكا به دنبال اختلاف با ترامپ بر سر خارج كردن نیروهای آمریكایی از سوریه، استعفا كرد.
این گزارش افزود: با خروج برخی از اعضای كابینه برخی از وزارتخانه ها از جمله وزارت دفاع در سطح سرپرست اداره می شوند اگر پمپئو نیز از وزارت خارجه كنار برود ترامپ باید به فكر پیدا كردن جانشینی برای پر كردن این پست باشد.
خروج پمپئو از كابینه به معنای از دست دادن یك مقام وفادار مهم برای ترامپ است. رئیس جمهوری آمریكا روابط نزدیكی با پمپئو برقراركرده و ترامپ او را به عنوان جانشین «ركس تیلرسون» منصوب كرد. برخلاف تیلرسون، پمپئو اختلافات احتمالی با ترامپ را آشكار نكرده است.
پمپئو هفته گذشته به هشت كشور خاورمیانه سفر كرد. وی در دیدار از این كشورها تلاش كرد نگرانی های بین المللی از سیاست خارجی ترامپ را رفع كند.
برخی از مقامات حزب جمهوری خواه حدس زده اند كه پمپئو هر چه زودتر دولت آشوب زده آمریكا را ترك كند راحت تر می تواند در صورت تصمیم گیری برای دستیابی به پست دیگری موفق شود.
پولیتیكو نوشت: مقامات نزدیك به پمپئو گفته اند كه او عجله ای برای تصمیم گیری نهایی ندارد. در حالی كه برخی دیگر از جمهوری خواهان نیز برای رقابت در انتخابات سنا برای كسب كرسی ایالت كنزاس ابراز تمایل كرده اند، تصمیم پمپئو برای آغاز كارزار انتخاباتی كار را برای آنها آسان خواهد كرد.
جمهوری خواهان تلاش می كنند كرسی سنا در كانزاس را حفظ كنند. در انتخابات میان دوره ای كنگره آمریكا در سال 2018 میلادی دموكرات ها توانستند برخی از كرسی هایی را كه به طور سنتی در اختیار جمهوری خواهان بود از آنِ خود كنند اما آخرین باری كه یك دموكرات توانست به كرسی كانزاس دست یابد به سال 1932 بازمی گردد.

اروپام**9158**2040

سرخط اخبار جهان