۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۱۰
کد خبر: 83172280
T T
۰ نفر
تشكیل نظام صنفی هنر نیازمند عزم جدی است

تهران - ایرنا - رییس كمیته فرهنگ، هنر و رسانه كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به صراحت قانون برنامه ششم توسعه بر تشكیل نظام صنفی هنر، خواستار تسریع در اجرای این حكم از سوی دولت با عزم جدی شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام احمد مازنی در دیدار با اعضای هیئت مدیره و بازرس انجمن مدیران تولید خانه سینما به ضرورت مطالعه قانون برنامه ششم توسعه به بخش 17 آن كه مربوط به حوزه هنر، فرهنگ و ورزش است، اشاره كرد و گفت: در این برنامه تكلیف هایی برای دولت در طول سال های اجرای آن مشخص شده كه مهم ترین آن «استقرار نظام صنفی هنر به منظور حمایت از حقوق مولفان و هنرمندان و پدیدآورندگان» است.

** برنامه ششم اولویت كاری مجلس

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه مجلس دهم برنامه ششم را در اولویت كاری خود قرار داده بود، افزود: استقرار نظام صنفی هنر به دولت تكلیف شده و او باید در این سال ها ضمن فراهم كردن زمینه اجرای آن ،در بودجه سنواتی برای این منظور پیش بینی می كرد.
رییس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از هنرمندان خواست كه برنامه ششم را مطالعه و مفاد آن را جزو مطالبات خود قرار دهند.

** قول مساعد وزیر ارشاد برای پیگیری موضوع تشكیل نظام صنفی هنر

به گفته وی ،كمیته فرهنگ، هنر و رسانه كمیسیون فرهنگی مجلس پیش نویسی در خصوص طرح نظام صنفی آماده كرده بود كه در تدوین آن هم از كارشناسان صنفی و هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از اعضای كمیته حضور داشتند ولی متوجه شدیم جلساتی در این وزارتخانه به صورت منظم با حضور اصحاب هنر از رشته های مختلف تشكیل می شود.
این نماینده مجلس در خانه ملت ادامه داد: پیش نویس طرح به آنجا فرستاده شد و وزیر قول پیگیری این موضوع را داد تا تشكیل نظام صنفی هنر به سرعت در دستوركار قرار گیرد.
حجت الاسلام مازنی با تاكید بر اینكه مهم ترین مسئله حوزه هنر در ایران نظام صنفی است، گفت: برنامه ریزی برای آموزش رشته های هنری متناسب با وضعیت اشتغال آن در جامعه، جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص و رسیدگی به مسائل معیشت، رفاه و بازنشستگی اهالی این حوزه از مزایای تشكیل این نظام صنفی است.

** ایجاد تشكل های مرتبط بین مردم و حاكمیت

رییس كمیته فرهنگ، هنر و رسانه كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تجربه موفق نظام های صنفی دیگر همچون پزشكی، پرستاری و مهندسی تصریح كرد: یك اصل كلی در این زمینه وجود دارد و آن اینكه اگر به معنای واقعی بخواهیم مردم را در اداره كشور مشاركت دهیم، باید بین حاكمیت و مردم، تشكل های مرتبط با آن حوزه را ایجاد كنیم.
وی افزود: نظامهای صنفی در صنوف مختلف می توانند مشاركت واقعی را از نظر كیفی، كمی، علمی و حرفه ای ساماندهی كنند و این موضوع باید به یك مطالبه درون زا تبدیل شود.

** سینما را به عنوان یك حوزه و صنعت پول ساز ببینیم

حجت الاسلام مازنی در ادامه به موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و به ویژه اقتصاد سینما تاكید كرد و گفت: اگر حوزه سینما را مصرف كننده تلقی نكنیم بلكه به چشم جایی به آن نگریسته شود كه می تواند برای كشور سرمایه و ثروت تولید كند، نگاه رو به رشدی را رقم خواهیم زد.
وی اظهار داشت: باید سینما را به عنوان یك حوزه و صنعت پول ساز برای كشور، اشتغال زا برای جوانان و درآمدزا برای مردم دانست؛ در آن زمان نگاه به سینما شبیه نگاه به نفت خواهد شد.
رییس كمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینكه وزارت فرهنگ باید برای كشور پول تولید كند، خطاب به حاضران در این جلسه گفت: می توان تا قبل از تشكیل نظام صنفی موارد مدنظر اهالی حوزه هنر را با رایزنی با دستگاه های ذی ربط حل كرد.
در ادامه این نشست محمدرضا منصوری، علی قائم مقامی، حسن آقاكریمی، یونس صباحی ، یوسف صمدزاده و جلیل شعبانی از اعضای هیئت مدیره و بازرس انجمن مدیران تولید خانه سینما مطالبات خود را مطرح كردند.
همچنین سیدعلی حسینی، به عنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت رفع خلاء قوانین حوزه هنر تاكید كرد و گفت: قانون نظام جامع هنر به عنوان قانونی متقن و كامل مورد نیاز است.
وی افزود: بهتر آن است كه صنوف مربوطه پیشنهادات خود را مطرح كنند تا مجلس و دولت پیگیری كنند.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
۰ نفر