۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83161834
T T
۰ نفر

سیم كارت ویژه كودكان و چالش های فرارو

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۵
کد خبر: 83161834
سیم كارت ویژه كودكان و چالش های فرارو

تهران– ایرنا– مدت هاست بحث بر سر كنترل دسترسی كودكان به اینترنت و خدمات سیم كارت ها داغ است اما به گفته كارشناسان، محتوا و زیرساخت مناسب وجود ندارد.

به جرات می توان گفت كه فناوری و به تبع آن، تلفن همراه و اینترنت بخش جدایی ناپذیر زندگی امروزی است به طوری كه سرگرمی و بازی های كودكان نیز از تاثیرات آن بی نصیب نمانده است و شمار روزافزونی از این قشر در معرض آسیب های حضور كنترل نشده در فضای مجازی هستند.
سیم كارت ویژه كودكان یكی از راه حل های ارائه شده برای كاهش این آسیب هاست كه بنا به دلایلی در كشورمان مورد استقبال قرار نگرفته است، اما در اكثر مواقع درس گرفتن از تجربه های ناموفق می تواند در آینده باعث پیشرفت شود.

**اولین سیم كارت كودك
مجتبی سادات مدیر عامل موسسه ای كه سال ها قبل با همكاری یكی از اپراتورها، اولین سیم كارت ویژه كودك را راهی بازار كرد، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: فعالیت مجموعه ما در حوزه رسانه های دیجیتال زمانی شروع شد كه 20 فروردین سال 92 تصمیم گرفتیم اولین اپلیكیشن نسخه IOS كودك را در اپ استور عرضه كنیم. در همان سال برای این اپلیكیشن جایزه جشنواره رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد را هم دریافت كردیم.
آنها بعد از این گام، یك تصمیم بزرگ در عرصه كودك گرفتند، تصمیمی كه چشم انداز روشنی داشت: «در نیمه دوم سال 93 نرم افزار واقعیت افزوده ای بر بستر مجلات خود راه اندازی كردیم كه منتج به مذاكره با یك اپراتور برای همكاری در حوزه كودك شد. در پی جلسات با این اپراتور به یك طرح و ایده مشترك رسیدیم كه تولید و ارائه سیم كارت كودك بود. پس از تصویب طرح در سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، سایر اپراتورها نیز موظف شدند تا شش ماه اول 94، آن ها نیز سیم كارت كودك ارائه دهند.

**چالشی به نام محدودیت ناپذیری
نوروز 94 اولین سیم كارت حوزه كودك عرضه و روانه بازار شد اما نتوانست خیلی موفق عمل كند: «بعد از این كه متوجه شدیم موفقیت مورد انتظار محقق نشده است، به تحلیل چالش های موجود در برابر موفقیت این ایده پرداختیم. اولین و مهم ترین چالش روحیه محدودیت ناپذیری در میان ایرانیان است. این كه مردم ما خیلی سخت محدودیت را می پذیرند هر چند كه درست و بر مبنای اصول باشد. »
سادات، چالش دوم را اشتباه راهبردی مجموعه بابت وابسته شدن خدمات در حوزه دیجیتال به یك ابزار سخت افزاری برشمرد و ادامه داد: نبود محتوای كافی باعث عدم جذابیت می شود و این عامل نیز در پیچیدگی توسعه «سیم كارت كودك» در كشور نقش دارد.
وی افزود: اصولا فعالیت در این حوزه چندان موفق نیست زیرا در قدم اول ورود سیم كارت به خانواده ها كار سختی است. به دلیل تعدد سیم كارت های موجود در كشور، باید دلیل موجهی وجود داشته باشد كه خانواده مجاب شود یك سیم كارت را كنار بگذارد و از سیم كارت جدیدی كه وارد بازار شده، استفاده كند و یا باید ارزش افزوده فوق العاده ای داشته باشد تا در كنار سیم كارت های موجود برای استفاده از سیم كارت كودك مجاب شوند. خصوصا اگر سیم كارت های تولید شده در حوزه MVNO - شركت‌های اپراتور مجازی - باشند كه هزینه مصرف اینترنت آنها نسبت به سیم كارت های معمولی بسیار بالاتر است.

**چالش های دیگر
سادات اضافه كرد: از طرف دیگر قابلیت وصل شدن گوشی و تبلت به وای فای، باعث می شود كه كودك سیم كارت را دور بزند و به این شكل ماهیت وجودی آن كه كنترل و محدودیت است، زیر سوال می رود. به طور خلاصه ، نبودن محتوای كافی، وابسته بودن به سخت افزار و بازاریابی سخت برای جا گرفتن در خانواده و دور خوردن سیم كارت از ابزارهای متصل به وای فای می تواند گوشه ای از چالش هایی باشد كه سر راه سیم كارت ها قرار دارد.

**تجربیات خارجی
این گروه پس از عدم موفقیت در حوزه سیم كارت كودك، تصمیم گرفتند مطالعات پژوهشی در سطح جهان انجام بدهند :«پس از پروژه سیم كارت و عدم موفقیت، ما بازار جهانی و پروژه هایی را كه در این حوزه مشغول بودند، تحلیل كردیم و متوجه شدیم یك روش موفق در دنیا طراحی اپلیكیشنی به اسم لانچر است. یك مگا اپلیكیشن و زیست بوم كه تمام نیازهای كودك را یك جا برآورده می كند و امكان كنترل والدین را به خانواده می دهد.»

**فواید لانچرها
سادات گفت: براساس این تحقیقات یك لانچر را آماده كردیم كه محصولی بسیار منحصر به فرد، خاص و ویژه است. حدود سه سال برای طراحی آن تلاش كردیم و در حال حاضر آماده به كار است. در حال حاضر مشغول نهایی سازی كارها جهت تجاری شدن این لانچر هستیم. لانچری كه در خود شبكه اجتماعی اختصاصی كودك، مكانیزم كنترل والدین، اپ استور تخصصی كودك با یك نظام نامه جامع ارزشیابی محتوا در حوزه گیم و بازی های رایانه ای حوزه كودك، مجموعه ای از محتواهای جذاب كودكانه را دارد.
او افزود: در حال حاضر با الگوگیری از مدل های جهانی و بومی كردن آن به شیوه ایرانی اسلامی، مجموعه ای از اپلیكیشن های محتوایی را تولید كرده ایم تا بتوانیم به این واسطه كمبود جذابیت محتوایی را مرتفع كنیم. اپلیكیشن هایی كه روی این لانچر داریم انواع سرویس های كتابخوان و قصه شب دیجیتال و مسابقه ها را ارائه كرده و امكان تماس كنترل شده را فراهم می كند. حتی خود كاربران می توانند كتاب صوتی و محتوا تولید كنند.

**اپراتورهای مجازی
او در پایان گفت: علاوه بر این ها، روی لانچری كه قرار است به زودی وارد بازار كنیم، آپ استوری با هزار اپلیكیشن و گیم خارجی كه از نظام نامه، نمره قبولی گرفته اند بارگزاری شده و به زودی عرضه خواهد شد.
نكته قابل توجه برای اپراتورها و اپراتورهای مجازی(MVNO) این است كه این لانچر می تواند با سیم كارت های كودك آن ها متصل شده و فضای جذاب و محتوای لازم این سیم كارت ها را تامین كند. به عبارتی سیم كارت هر اپراتور می تواند همراه با لانچری كه ما ساخته ایم ارائه شود.
علمی*م.ش*2017
۰ نفر