۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 83156713
T T
۰ نفر

شناسایی یك نقص جدید در مرورگر «كروم»

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 83156713
شناسایی یك نقص جدید در مرورگر «كروم»

تهران-- ایرنا- مركز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای(ماهر) اعلام كرد: اشكال جدیدی در مرورگر گوگل كروم (Google Chrome) كشف و گزارش شده است كه می‌تواند دستگاه‌های ‫ویندوز 10 را به‌طور كامل فریز كند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از مركز ماهر، این نقص با معرفی خود به عنوان پشتیبان فنی قلابی، سبب فریزشدن كامل ویندوز 10 می‌شود و سپس به كاربر می‌گوید دستگاهش آلوده به ویروس شده است.
این نقص جدید با استفاده از یك كد ‫جاوا اسكریپت و ایجاد حلقه، مانع از بستن سربرگ یا مرورگر می‌شود.
همچنین یك پنجره‌ pop-up نمایش داده می‌شود كه ادعا می‌كند از سوی وب‌سایت رسمی پشتیبانی مایكروسافت است و رایانه آلوده به ویروسی شده كه می‌تواند گذرواژه‌ها، تاریخچه‌ مرورگر، اطلاعات كارت اعتباری و سایر داده‌ها را به مخاطره بیندازد.
از آنجا كه این یك حلقه است، هر بار كه كاربر تلاش می‌كند این pop-up را ببندد، تقریباً بلافاصله دوباره باز می‌شود و این امر منجر به استفاده‌ 100درصد از منابع خواهد شد و در نهایت رایانه را ناگهان فریز خواهد كرد.
براساس این گزارش، این مشكل مسئله‌ جدیدی در مرورگر كروم نیست و این نوع گروگان‌گیری اینترنتی، یكی از رایج‌ترین كلاهبرداری‌های اینترنتی است اما با اجرای گام‌های زیر به راحتی می‌توان این مشكل رایانه را رفع كرد:
- بازكردن Task Manager از نوار وظیفه
- رفتن به سربرگ Processes
- كلیك‌كردن روی گوگل كروم ( GoogleChrome.exe)
- كلیك‌كردن روی دكمه‌ End Task در گوشه‌ پایین سمت راست

همچنین باید مطمئن شد كه Google Chrome به گونه‌ای تنظیم نشده باشد كه دفعه بعد كه این مرورگر باز می‌شود، سربرگ‌های قدیمی دوباره بازگردند. برای این كار بهتر است تاریخچه‌ كوكی از مرورگر پاك شود.
یك راه‌حل خوب برای مقابله با گروگان‌گیری‌های اینترنتی این است كه كاربر پیش از اجازه‌ دسترسی به اطلاعات و پرداخت هرگونه وجهی برای رفع مشكل دستگاه، از واقعی‌بودن اطلاعات و پیشینه‌ آن‌ها مطمئن شود. این اولین گروگان‌گیری اینترنتی نیست كه گوگل كروم را هدف قرار داده است.
طبق گزارشی در اوایل سال جاری، حمله‌ Download Bomb مرورگرهای بزرگ را هدف قرار داده بود و تنها مرورگر Microsoft Edge در برابر این حمله ایمن بود.
باید به این نكته توجه داشته باشد كه شركت های بزرگی همچون مایكروسافت معمولا برای رفع نقص از كاربران خود درخواست پول نمی‌كنند، مگر اینكه دستگاه را به‌طور كامل بررسی و مشكل را شناسایی كرده باشند.
علمی*9294*2017
۰ نفر