۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷
کد خبر: 83152224
T T
۰ نفر
حمل و نقل مدرن مرسولات با فعالیت یك استارتاپ

تهران- ایرنا- حمل و نقل مرسوله در كشور ما سال هاست به صورت سنتی انجام می شود. مدتی قبل گروهی از فعالان این عرصه تصمیم گرفتند شیوه نوینی را برای این كار در پیش بگیرند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، رضا گلوی از مدیران یك كسب و كار نوپا در نشست خبری درباره راه اندازی سامانه حمل و نقل بارباكس گفت: شركت سرمایه گذاری ایران- چین با بیش از 20 سال سابقه در پروژه های ملی كشور سابقه بسیار خوبی از جمله در صنعت حمل و نقل دارد و بر همین مبنا برای پروژه شركت یارباكس با آن ها همكاری كردیم.
او ادامه داد: شركت ما از دو گروه تشكیل شده است. یك گروه فنی و یك شریك با تجربه از حوزه حمل و نقل. تیم فنی ما با یك تجربه 4 ساله در حوزه بی تو بی فعالیت داشته اما به دلیل تحریم های موجود از توسعه نرم افزار خودداری كرد.
«سپس ما شروع كردیم به مطالعه در حوزه حمل و نقل و به این نتیجه رسیدیم كه حمل و نقل نیازمند یك سامانه است تا به شیوه ای مدرن به ارائه خدمات بپردازد. به همین دلیل با شریك 15 ساله خود وارد شور و مشورت شدیم كه پس از شش ماه شركت بارباكس شكل گرفت».
به گفته گلوی، بارباكس ماموریت ارسال، دریافت و تحویل مرسوله های پستی را انجام می دهد. در حال حاضر با 70 شهر از مبدا -تهران- شروع كردیم و تا سال آینده این عدد دو برابر خواهد شد.
او در ادامه اظهار داشت: رهبری بازار در جابه جایی محصولات بین شهری و تاثیرگذار در حوزه حمل ونقل، افزایش كیفیت زندگی مردم و حركت به سمت هوشمندسازی شهرهاست. ما رقبای خود را می شناسیم. آن ها اغلب به شیوه سنتی كار می كنند. ما این مشكلات را شناسایی كردیم و توانستیم یارباكس را شكل دهیم.»
وی افزود :«فضای استارتاپی در ایران بسیار طلایی است. دسترسی بیش از 70 درصد مردم به اینترنت باعث افزایش استفاده مردم از دستاوردهای استارتاپ ها شده است».
گلوی ادامه داد: درحال حاضر شركت بارباكس 100 پرسنل دارد كه به شكل مستقیم كار می كنند و هدف این است كه 200 نفر را در حمل ونقل درون شهری به كار بگیریم. هدف ما این است كه بتوانیم در سه سال اینده 20 هزار اشتغال ایجاد كنیم.
شركت پست جمهوری اسلامی سال هاست در حوزه حمل و نقل مرسوله به سراسر كشور فعالیت می كند و بسیار قدرتمند است اما یارباكس هدف دیگری دارد. منصور مرتضوی از مدیران این شركت در حوزه خرده بار گفت: هر زمان كه بخواهید می توانید سفارش خود را آنلاین به ثبت برسانید تا مرسولات شما از تهران به 70 شهر ارسال شود. تا سال آینده این اپلیكیشن دو سویه كار خواهد كرد و امكان انتقال مرسوله به هر شهری مقدور خواهد شد.»
او در خصوص طریقه حمل و نقل مرسولات اظهار داشت: خرده بار تعریف های مختلفی دارد. خرده بارهایی هستند كه بارشان ارزشمند است. مانند بانك ها و شركت های پزشكی كه مرسوله های ارزشمندی دارند. مثلا تا سال ها قبل كه شارژ كارت به صورت اپلیكیشن نبود، اتوبوس ها كارت شارژها را با قیمت های میلیونی انتقال می دادند و خطرات زیادی ممكن بود پیش بیاید به همین جهت برنامه ما این است كه از وسایل نقلیه مختلف در این حوزه استفاده كنیم. هواپیما برای بارهای لوكس. اتوبوسرانی برای مرسوله های معمولی. كامیون ها نیز از دیگر وسایلی است كه قرار است از آن ها استفاده كنیم.این اپلیكیشن قصد دارد به این نوع تجارت كمك كند.
مهندس مرتضوی در خصوص وجه تمایز این تیم با سایر استارتاپ های همكار گفت: ما در روز 5 هزار بارنامه می زنیم و تقریبا رقیبی نداریم و شاید 15درصد از بار ایران را جا به جا می كنیم. فاصله ما با رقبا زیاد است. نمی گویم قرارداد انحصاری با ماست اما چون صاحب اصل برند در ترمینال های كشور هستیم عمدتا با ما كار می كنند.
او در ادامه گفت: یكی از اهداف یارباكس استفاده از موتورهای برقی در داخل ایران استزیرا در بخش سوخت و بحث كاهش هوای آلوده تاثیر گذار است. ظرف دو سال آینده حداقل 2 هزار دستگاه موتورسیكلت برقی وارد كشور می شود. وجود شركت های خارجی به همین دلیل است.
گلوی نیز در همین ارتباط توضیح داد: ما یك برنامه جامع برای بحث لجستیك داخل شهر و نیز خارج از شهر داریم. برای داخل شهر سرمایه گذاری كرده ایم اما اتوبوس ها و هواپیماهای خارج از شهر در حال حاضر كفاف كار ما را می دهد.
«در آغاز كار را با 100 دستگاه موتور و 20 وانت شروع كردیم كه نسبت به بارنامه و حجم كاری ما روزانه در حال افزایش است. تمام تلاش این اپلیكیشن این است كه نیاز به مراجعه به دفتر پستی نباشد. ما از صبح تا ساعت 12 شب ارسال كالا داریم و وسایل نقلیه ما می توانند هر ساعتی از روز كالا را دریافت كنند.»
یارباكس در حال حاضر در شهرهای مختلف 77 نمایندگی دارد و هر كدام مرسوله را در مقصد دریافت می كنند و به شخص مورد نظر می رسانند. «با سرویسی كه ما به این شیوه انجام می دهیم هزینه ها بسیار پایین آمده است. گلوی در خصوص تفاوت عملكرد شركت پست و شیوه مدرن ارسال مرسولات گفت: ما دائم باید كاربران را راضی نگه داریم و كیفیت را بالا ببریم. نكته دوم بیمه ایران است كه در حال همكاری با آن هستیم. فكر می كنم مشتری بابت این بیمه كه قیمت بسیار منطقی دارد به ما اعتماد می كند.
وی در خصوص افرادی كه برای ارسال مرسوله شان عجله دارند، گفت «برای برندسازی باید هزینه كرد. ما برای محصولاتی كه باید با هواپیما ارسال شود هزینه اضافی دریافت نمی كنیم.»
گلوی همچنین در پایان خاطرنشان كرد: ارسال بسته به كشورهای خارجی را در برنامه داریم و چین جزو كشورهای اولی است كه قصد داریم شرایط ارسال مرسوله به آن را مهیا كنیم.

**انتقال دانش و امكانات به ایران
لی چونگ سرمایه گذار چینی استارت آپ یارباكس نیز در این مراسم اعلام كرد: رویكرد اصلی ما در مشاركت با طرف های ایرانی انتقال تجربیات و پشتیبانی در زمینه ارتقای كیفیت خدمات در این زمینه و دیگر حوزه های فعالیت خواهد بود.
وی با بیان اینكه ایران از ظرفیت های بسیار بالایی برای فعالیت های استارت اپی برخوردا راست، افزود: كشور چین در نیز طی سال های اخیر پیشرفت های خیره كننده ای در این زمینه ها داشته، به طوری كه حتی سایت علی بابا با ثبت ركورد فروش یك میلیارد دلار در روز توانست نگاه های جهانی را به سمت خود خیره كند.
وی گفت: حوزه حمل و نقل كالا در ایران با خلاءهای گسترده ای مواجه است و به طور حتم با آغاز فعالیت یارباكس، كاربران به سرعت متوجه ویژگی ها و تمایز این نوع خدمت رسانی خواهند شد و همین روند می تواند نقش مهمی در توسعه فعالیت های اقتصادی آنها ایفا كند.
علمی*م.ش*2017
۰ نفر