۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83149558
T T
۰ نفر

سال 2018 سال اعتراض و تظاهرات در گرجستان

۶ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83149558
سال 2018 سال اعتراض و تظاهرات در گرجستان

باكو – ایرنا – كشور كوچك گرجستان سال 2018 میلادی را با اعتراضات و تظاهرات پی در پی كه منجر به استعفای دادستان كل و نخست وزیر این كشور شد، پشت سر گذاشت.

به گزارش ایرنا، گرجستان در طول سال 2018 میلادی ، شاهد اعتراضات مردمی در زمینه های مختلف مانند تظاهرات سیاسی در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ، تجمع ها و اعتراضات صنفی معدنچیان ، تظاهرات در واكنش به افزایش قیمت سوخت و همچنین تظاهرات دو هفته ای و شبانه روزی در اعتراض به برخورد پلیس با جوانان بود.
این كشور در شرایط دشوار داخلی به تلاش های نافرجام برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا ادامه داد كه نتیجه آن تنش با روسیه بود.
از مهمترین وقایع گرجستان در سال 2018 ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حزب حاكم بود.
در این گزارش مروری بر مهمترین وقایع گرجستان خواهیم داشت :

** تظاهرات كارگران معادن ذغال سنگ
پنجم آوریل - 16 فروردین - امسال بر اثر ریزش یكی از معادن ذغال سنگ منطقه تكیبولی،شش كارگر معدن كشته شدند، انفجار در یكی از معادن این منطقه در 16 جولای - 27 تیر- نیز باعث كشته شدن چهار كارگر دیگر شد.
كارگران معادن ذغال سنگ منطقه «تكیبولی» گرجستان در اعتراض به رعایت نشدن شرایط ایمنی در معادن و وقوع حوادث مرگبار ، روزها و به دفعات تظاهرات كردند.
معترضان خواستار تحقیق در مورد دلایل بروز حوادث و مجازات عاملین بودند.

** استعفای دادستان كل و نخست وزیر در اثر تظاهرات
گروهی از شهروندان گرجستان ، خرداد ماه امسال در اعتراض به حكم دادگاه شهر تفلیس درباره عاملین قتل دو نوجوان دست به تظاهرات زدند.
بدنبال تظاهرات دو هفته ای معترضان در مقابل پارلمان گرجستان ، نخست دادستان كل كشور و سپس«گیورگی كویریكاشویلی» نخست وزیر گرجستان ، از سمت خود استعفا دادند .
معترضان حكم تبرئه یكی از عاملان قتل و تقلیل مجازات عامل دیگر را ناعادلانه عنوان می كردند، «لوان دادوناشویلی» و «داوید سارالیدزه» دو نوجوان گرجی در ماه دسامبر سال 2017میلادی، در یكی از مدارس شهر تفلیس از سوی دو تن از همكلاسی های خود به ضرب چاقو كشته شدند.
گرجستان اردیبهشت ماه نیز شاهد تظاهرات جوانان گرجستانی مقابل پارلمان این كشور، در اعتراض به عملیات پلیس ویژه در چند كلوپ شبانه شهر تفلیس بود.
گرجستان سال 2018 را با تظاهرات پی در پی دیگری مانند تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت سوخت ،اعتراض به فروش زمین به خارجی ها، تظاهرات در اعتراض به تقلب به انتخابات ریاست جمهوری و تظاهرات مخالفان رئیس جمهوری جدید سپری كرد.
** بازی ناتو با گرجستان
گرجستان از سال 2008 میلادی در تلاش برای پیوست به سازمان پیمان آتلانتیك شمالی -ناتو- است، این كشور در 10 سال گذشته با وعده ها و خلف وعده های زیادی از سوی سران ناتو مواجه شده است .
برای مثال ینس استولتنبرگ دبیر كل ناتو ، اردیبهشت ماه امسال گفت: عضویت گرجستان در ناتو را قطعی است .
آنگلا مركل صدر اعظم آلمان حدود چهار ماه بعد در سفر به تفلیس گفت : عضویت گرجستان در آینده نزدیك در ناتو امكان پذیر نیست و در این مورد نمی توانم قولی بدهم.
وی افزود: در این زمینه باید صادقانه بحث كنیم و به نظرم به دلیل وجود مناقشات آبخازی و اوستیای جنوبی ،عضویت گرجستان در ناتو امكان ناپذیر است، این موضع آلمان است و موضع ما در آینده نیز همین خواهد بود .
وی در عین حال خاطر نشان كرد ، در آخرین اجلاس ناتو بسته همكاری ناتو و گرجستان به تصویب رسید و این كشور در ماموریت های ناتو مشاركت دارد .
مركل در ادامه گفت:ما نمی توانیم از همكاری با روسیه در حوزه نفت و گاز خودداری كنیم .واقعیت این است كه واردات گاز طبیعی از روسیه در مقایسه با دیگر كشورها برای اروپا ارزانتر است.
وی با اشاره به اینكه اروپا از جمهوری آذربایجان نیز می تواند گاز طبیعی دریافت كند ، گفت : ولی امكان دریافت گاز طبیعی از این كشور به آن قیمتی كه از روسیه وارد می كنیم ، وجود ندارد .
صدر اعظم آلمان گفت : روسیه كشوری مهم است و این كشور و اروپا از یكدیگر مطالب زیادی یاد گرفته اند .

**تمرینات چند ملیتی ناتو در گرجستان
تمرینات نظامی چند ملیتی سازمان پیمان آتلانتیك شمالی ( ناتو ) «Agile Spirit 2018» شهریور ماه امسال با حضور 10 كشور به مدت 10 روز در گرجستان برگزار شد .
این تمرینات تحت رهبری فرماندهی تفنگداران دریایی آمریكا در اروپا و با حضور گروه های نظامی 10 كشور از جمله آمریكا ، بلغارستان، رومانی ، لتونی ، یونان ، اوكراین ، تركیه ، چك ، استونی و گرجستان در پایگاه تیپ دوم پیاده نظام ارتش این كشور در حومه شهر سناكی برگزار شد .

** ادامه تنش در روابط گرجستان و روسیه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اعتراض به برگزاری تمرینات ناتو در گرجستان اعلام كرد كه مسكو نمی تواند بیانیه وزارت دفاع گرجستان مبنی بر اینكه این تمرینات با هدف كمك به ثبات و امنیت در منطقه انجام می شود را بپذیرد.
ماریا زاخاراوا افزود: ثبات وامنیت نه با هلی كوپتر ، تانك ها و ماشین های زره پوش بلكه بر مبنای گفتمان سازنده امكان پذیر است .
وی افزود :با موضع دولت تفلیس مبنی بر اینكه هدف از برگزاری تمرینات نظامی ناتو در گرجستان كمك به ثبات در منطقه دریای سیاه است، موافق نیستیم.
مقامات روسیه همچنین در مورد همكاری گرجستان و ناتو ابراز نگرانی كردند.
گریگوری كاراسین معاون وزیر امور خارجه روسیه چند روز پس از سفر نخست وزیر گرجستان به آمریكا، از نگرانی مسكو در مورد تعمیق همكاری تفلیس و ناتو خبر داد و گفت: حق دارد در پاسخ به نزدیكی گرجستان و ناتو اقدامات لازم را برای تقویت امنیت خود انجام دهیم.
وی افزود: گسترش حضور نظامی نیروهای بیگانه در منطقه قفقاز جنوبی تهدید مستقیم برای روسیه دارد.
كاراسین گفت: شركای گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی حتی پنهان هم نمی كنند كه قدرت نظامی این كشور را در رابطه با مهار كردن روسیه تقویت می كنند و در چنین شرایطی ما حق داریم برای تحكیم امنیت خود و كشورهای متفق اقدامات لازم را انجام دهیم.
روسیه، همچنین در سال 2018 در خصوص فعالیت مركز بیولوژیكی لوگار امریكا در گرجستان هشدار داد و این فعالیت ها را در نزدیكی مرزهای روسیه تهدید آمیز خواند.
** تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا
گرجستان كه تعاملات با اتحادیه اروپا با هدف عضویت در این اتحادیه را از اولویت های اصلی خود اعلام كرده است ، تلاش های خود در زمینه تقویت روابط با كشورهای اروپایی را در سال 2018 میلادی ادامه داد .
شهروندان این كشور از سال 2017 میلادی از امكانات مسافرت بدون دریافت ویزا به هر 26 كشور عضو اتحادیه اروپا ( بدون اجازه كار ) را كسب كردند .
با وجود عزم دولت تفلیس برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا ، شركای تجاری عمده گرجستان باز هم كشورهای همسایه از جمله روسیه ، تركیه ، جمهوری آذربایجان و نیز چین به شمار می روند .
روسیه ، تركیه و چین در سال 2018 میلادی سه كشور عمده شریك تجاری گرجستان بودند .
در این حال «كارل خارسل» سفیر جدید اتحادیه اروپا در گرجستان مدتی پیش گفت : گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا آماده نیست .

*** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
سالومه زورابیشویلی، سیاستمدار غربگرا و سابق فرانسه ، بدنبال یك انتخابات پر تنش ، دو هفته مانده به پایان سال 2018 بعنوان نخستین زن و پنجمین رئیس جمهوری گرجستان سوگند یاد كرد.
وی پس از انقلاب مخملی سال 2003 میلادی در گرجستان عهده دار پست وزارت امور خارجه گرجستان شده بود.
پیروزی روزابیشویلی از نخستین روز اعلام نتایج با اعتراض وسیع مخالفان روبرو بوده و آنها مدعی هستند كه این پیروزی در سایه تقلب و خرید رای مردم امكان پذیر شده است.
دولت گرجستان كه حامی اصلی خانم زورابیشویلی در انتخابات بود، چند روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات آعلام كرد كه دولت بدهی بانكی 600 هزار شهروند گرجستانی به مبلغ یك میلیارد و 500 میلیون لاری ( 562 میلیون دلار) را می بخشد.
نخست وزیر گرجستان گفت كه تحقق این اقدام با كمك بنیاد خیریه ' كارتو ' متعلق به «بیدزینا ایوانیشویلی» میلیاردر گرجستانی و رهبر حزب حاكم ' رویای گرجستان ' امكان پذیر شد .
نیروهای مخالف دولت بخشیدن بدهی های بانكی مردم را تبلیغات انتخاباتی و خرید رای مردم عنوان كرد.
**بخش اعظم مردم گرجستان در فقر بسر می برند
نخست وزیر گرجستان در ارزیابی سال 2018 ، تصویری از این كشور ارائه داد كه گویای وضعیت این كشور است .
ماموكا باختادزه، در تشریح عملكرد و دستاوردهای سال 2018 میلادی در گرجستان،اظهار داشت: فقر و بیكاری همراه با نقض تمامیت ارضی مشكلات اصلی كشورمان است .دولت فعلی گرجستان پس از رسیدن به قدرت در سال 2012 میلادی برای كاهش سریع فقر بعنوان مشكل پیچیده و اصلی كشور تلاش های زیادی انجام داد و موفق شدیم فقر را نزدیك به 10 درصد كاهش دهیم ولی بخش اعظم مردم گرجستان در فقر بسر می برند .
خاورم ** 337** 1579

سرخط اخبار جهان