۴ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83146930
T T
۰ نفر
نخستين ربات جراح ايراني در نمايشگاه ايران ساخت

تهران – ايرنا -سامانه جراحي رباتيك سينا مدل فِلِكس امروز سه شنبه براي نخستين بار در نمايشگاه ساخت ايران در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران رونمايي شد.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري؛ اين ربات كه حاصل تلاش 15 ساله متخصصين دانشگاه علوم پزشكي تهران در مركز تحقيقات فناوري‌هاي بيومديكال و رباتيك دانشگاه علوم پزشكي تهران است، مي‌تواند در انواع عمل‌هاي آموزشي جراحي (مدل‌هاي حيواني) در حفره شكمي و قفسه سينه حتي از راه دور مورد استفاده قرار گيرد.
علي‌رضا ميرباقري مديرعامل شركت دانش‌بنيان نوآوران رباتيك و پزشكي سينا با معرفي اين دستگاه رونمايي شده در جريان ششمين نمايشگاه ساخت ايران بيان كرد: اين سامانه از دو بخش اصلي، كنسول جراحي از راه دور و ربات‌هاي جراح مستقر بر بالين بيمار تشكيل‌شده است.
وي افزود: دسته‌هاي موجود در كنسول جراحي حركات دستان جراح را ثبت و همزمان ربات‌هاي جراح بر بالين بيمار، همان حركات را در بدن بيمار به اجرا درمي‌آورند. ارتباط بين ربات‌هاي راهبر در كنسول جراحي با ربات‌هاي پيرو بر بالين بيمار از طريق اينترنت ميسر شده است و لذا عمل جراحي مي‌تواند در دورترين نقاط كشور يا حتي بر روي يك ناو اقيانوس‌پيما از راه دور كنترل و انجام شود.
اين فعال حوزه فناوري با اشاره به اينكه سامانه جراحي رباتيك سينا با موفقيت در آزمون‌هاي فني و حيواني اوليه تست‌شده است، گفت: قرار است نمونه‌هاي جديد سامانه جراحي رباتيك در مراكز آموزشي بيمارستان‌هاي سينا و شريعتي دانشگاه علوم پزشكي تهران به‌منظور آموزش روش‌هاي جراحي رباتيك روي مدل‌هاي حيواني مورد بهره‌برداري قرار گيرند.
وي با اشاره به مزاياي استفاده از اين فناوري اظهار كرد: اين دستگاه قابليت مقياس‌گذاري روي حركات دستان جراح و در نتيجه افزايش دقت و ريزنگري حركت در انجام حركت‌هاي بسيار ظريف را دارد، همچنين با بهره‌مندي از اين دستگاه مي‌توان لرزش دستان جراح و اجراي جراحي با حداكثر ثبات و كيفيت حركات را تجربه كرد.
ميرباقري افزود: قرارگيري جراح در شرايط ارگونوميك (نشسته يا ايستاده) و كاهش خستگي جراح و درنتيجه افزايش دقت و كيفيت عمل، امكان قرارگيري جراح در اتاقي خارج از اتاق عمل و به‌دور از گازهاي بيهوشي و عفونت‌هاي خطرناك و امواج يونيزان براي جراح و عدم نياز به پوشيدن لباس‌هاي استريل توسط جراح از ديگر مزاياي اين طرح است كه مي‌توان از آن نام برد.
وي با اشاره به قابليت‌هاي منحصربه‌فرد و مزيت‌هاي رقابتي اين ربات در مقابل نمونه خارجي گفت: اين دستگاه در مقايسه با نمونه خارجي خود قابليت بازخورد و انتقال حس لامسه از محل عمل به دستان جراح و قابليت اتصال به يك سمت يا هر دو سمت تخت جراحي (بسته به نوع عمل) را دارد، همچنين با استفاده از اين دستگاه حركت همراه با تخت جراحي و بيمار حين عمل امكان‌پذير است.
اين فعال حوزه نوآوري ادامه داد: اين دستگاه قابليت استفاده از ابزارهاي متداول جراحي و عدم نياز به ابزارهاي مصرفي خاص و گران‌قيمت و تغيير حالت استفاده توسط جراح از نشسته به ايستاده و بالعكس حين عمل جراحي را دارد.
همچنين اين دستگاه به دليل برخي مشخصات فني خود باقيمت رقابتي كمتر از نصف با رقيب آمريكايي خود، نياز به هزينه‌هاي گزاف تعمير و نگهداري ساليانه در مقايسه با نمونه‌ خارجي را مرتفع مي‌كند
بر اساس اين گزارش، ششمين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران همزمان با نوزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش، فناوري و فن بازار كشور از سوم تا ششم ديماه جاري در محل نمايشگاه بين‌المللي در حال برگزاري است.
علمي ** 1836 **2017
۰ نفر