۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 83140877
T T
۰ نفر

دكتر روحانی وارد آنكارا شد

۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۰۳
کد خبر: 83140877
دكتر روحانی وارد آنكارا شد

آنكارا- ایرنا- دكترحسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان رییس جمهور تركیه برای شركت در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و تركیه عصر چهارشنبه وارد آنكارا شد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهور ایران در فرودگاه اسن‌بوغای آنكارا مورد استقبال فاتح دؤنمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی، مسئولان وزارت خارجه تركیه و همچنین مسوولان سفارت ایران در آنكارا قرار گرفت.
در این سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن وتجارت، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا اردكانیان وزیر نیرو و غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنعت معدن و كشاورزی ایران، رییس جمهوری را همراهی می كنند و اسناد مهمی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در حضور رؤسای جمهوری دو كشور به امضا خواهد رسید.
روحانی قبل از سفر به آنكارا ، مواضع تركیه و شخص اردوغان در ماه های اخیر در برابر توطئه تحریم آمریكا علیه ایران را خوب و قاطع خواند و گفت: تركیه اهمیت خاصی برای ما دارد و به عنوان كشور دوست و مهم و تاثیرگذار در منطقه دارای اشتراكات زیاد فرهنگی و تاریخی و دینی هستیم.
به گفته روحانی در این سفر مباحث دوجانبه، منطقه ای، جهانی و بین المللی انجام خواهد شد و عمده مباحث مرتبط با همكاریهای اقتصادی بین دو كشور از قبیل بانكی، تجاری، مسائل انرژی، نفت و گاز نیز طرح و اسنادی امضاء خواهد شد.
روحانی با اشار ه به اینكه در جریان این سفر یك همایش اقتصادی نیز در آنكارا با حضور تجار و بازرگانان دو كشور برگزار خواهد شد بر عزم طرفین جهت رسیدن به حجم روابط سالانه 30 میلیارد دلار تاكید كرد و گفت: اگر موانعی در زمینه روابط دوجانبه اعم از گمركات و صنعتی وجود داشته باشد با مذاكره حل و فصل خواهد شد.
ایده تشكیل شورای عالی روابط راهبردی دو كشور نتیجه اولین سفر دكتر روحانی به تركیه در دولت یازدهم بود و بر اساس آن رؤسای جمهوری اسلامی ایران و تركیه روابط 30 میلیارد دلاری را هدف گذاری كردند.
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در روزهای گذشته اعلام كرد، مهمترین برنامه سفر دكتر روحانی به آنكارا را پنجمین جلسه شورای عالی راهبردی ایران و تركیه تشكیل می دهد.
هفته گذشته نیز محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری برای تنظیم برنامه های سفر دكتر روحانی به آنكارا سفر و با مسوولان عالیرتبه تركیه از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهور این كشور دیدار كرد.
شبك**خاورمیانه**2012 **1708

سرخط اخبار جهان