۱۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۲۲
کد خبر: 83128122
T T
۰ نفر
بیش از 37 میلیارد دلار تسهیلات صندوق به مرحله تخصیص رسید

تهران- ایرنا- آمارها نشان می دهد در نیمه نخست امسال 37 میلیارد و 747 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه به مرحله تخصیص ارز رسیده كه 22 میلیارد و 41 میلیون دلار آن به طرح های بخش خصوصی اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صندوق توسعه ملی نقش بین نسلی و ذخیره ارزی ایران را دارد كه براساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروتهای ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تاسیس شد.
تسهیلات صندوق توسعه ملی به 2 بخش تسهیلات ارزی و ریالی تقسیم می شود؛ مطابق اساسنامه صندوق، استفاده كنندگان از تسهیلات صندوق فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تعاونی و بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی هستند.
بررسی عملكرد توسعه صنوق توسعه ملی نشان می دهد كه بخش عمده تسهیلات ارزی پرداخت شده توسط صندوق (اعلام وصول شده) در 6 ماهه نخست امسال، معادل 40 هزار و 395 میلیون دلار بود كه از این مقدار 37 میلیارد و 747 میلیون دلار به مرحله تخصیص ارز، رسیده است.
همچنین در این مدت از مجموع تسهیلات ارزی مسدود شده، 22 میلیارد و 41 میلیون دلار به طرح های بخش خصوصی، 94 میلیون دلار به طرح های بخش تعاونی، 15 میلیارد و 44 میلیون دلار به طرح های بنگاه های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیردولتی و 569 میلیون دلار به سایر موارد اختصاص یافته است.
در نیمه نخست امسال از مجموع مبلغ مسدود شده برای پرداخت تسهیلات از طریق قراردادهای عاملیت ارزی، 16 میلیارد و 860 میلیون دلار با همكاری بانك های عامل و بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به مرحله پرداخت قطعی به متقاضیان رسیده است.

** 14میلیارد و 750 میلیون دلار قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به بانك ها ابلاغ شد
براساس ماده 16 اساسنامه صندوق كه مقرر می كند اعطای تمام تسهیلات صندوق تنها از طریق عاملیت بانك های دولتی و غیردولتی خواهد بود، در ابتدای امسال 20 فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ 14 میلیارد و 850 میلیون دلار تنظیم و برای امضا و اجرایی شدن به بانك های عامل ارسال شد. در 6 ماهه نخست امسال 19 فقره از این قراردادها به مبلغ 14 میلیارد و 750 میلیون دلار اجرایی و به بانك ها ابلاغ شد.
بانك های صنعت و معدن و ملت با 2 میلیارد دلار، پاسارگاد و تجارت با یك میلیارد و 500 میلیون دلار بیشترین میزان قراردادهای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی را داشتند.

** رشد 17.5 درصد قراردادهای اعتباری
از مجموع قراردادهای منعقد شده اعتبارات سال 1395، 18 قرارداد به مبلغ 12 میلیارد و 550 میلیون دلار تا پایان سال 1396 اعتبار داشته و بانك ها از محل این قراردادها می توانند نسبت به معرفی طرح های واجد شرایط به صندوق، اقدامات لازم را انجام دهند.
در 6 ماهه نخست سال 1397، 6 قرارداد به مبلغ سه میلیارد و 250 میلیون دلار به دلیل تاخیر در بازگردانی قراردادها توسط برخی بانك ها، قراردادهای مصوب سال 1395 در سال 1396 انجام شده است.
قراردادهای اعتباری در نیمه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است.

** طرح‌های ارزی تامین مالی شده از محل قراردادهای عاملیت
در نیمه نخست امسال 27 طرح به مبلغ سه میلیارد و 88 میلیون دلار اعلام وصول شده است. همچنین در این دوره برای 28 طرح به مبلغ 2 میلیارد و 906 میلیون دلار (كه برخی از آنها در دوره‌های گذشته اعلام وصول شده بودند) نزد بانك مركزی نامه مسدودی صادر شده است.
همچنین برای جلوگیری از بلوكه شدن منابع صندوق برای طرح‌هایی كه آماده دریافت تسهیلات نیستند، 9 طرح به مبلغ 329 میلیون دلار اعلام وصول شده و سه طرح به مبلغ 14 میلیون دلار به دلایل مختلف همچون انجام نشدن تعهدات توسط متقاضی در مهلت‌های مقرر و یا درخواست بانك عامل ابطال شده است.
براساس گزارش بانك مركزی در نیمه نخست امسال برای گشایش اعتبار اسنادی صادره توسط بانك های عامل از محل كل تسهیلات ارزی مسدودی، یك میلیارد و 995 میلون دلار برای 31 طرح، پوشش صادر شده است. همچنین در این دوره برای 107 طرح، یك میلیارد و 688 میلیون دلار پرداخت قطعی انجام شده است.
مقایسه طرح های اعلام وصول و مسدود شده در 6 ماهه نخست سال گذشته و امسال نشان می دهد كه میزان عملكرد امسال رشد داشته و بخش عمده‌ای از این افزایش عملكرد مربوط به طرح‌ های تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌ شهری است.
در این دوره برای 12 فقره از طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون‌شهری معرفی شده توسط بانك‌ها به صندوق، در مجموع بیش از یك میلیارد و 245 میلیون دلار اعلام وصول صادر شده است. اما پوشش‌ها و پرداخت‌های انجام شده امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل تحت تاثیر اعمال تحریم‌های ظالمانه توسط دولت آمریكا و نوسانات شدید ارزی در ماه‌های اخیر حداقل از لحاظ مبلغ، كاهش داشته‌اند.
اقتصام**9132*2025
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد