۱۱ آذر ۱۳۹۷، ۱:۴۷
کد خبر: 83119308
T T
۰ نفر
ایتالیا آماده كمك به شفافیت تحقیقات درباره قتل خاشقچی است

رم - ایرنا - 'جوزپه كونته' نخست وزیر ایتالیا از آمادگی كشورش جهت كمك به شفافیت تحقیقات در خصوص قتل جمال خاشقچی خبر داد.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ایتالیا روز شنبه در جاشیه اجلاس جی 20 در 'بوینس آیرس' با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و خواستار روشن شدن قتل جمال خاشقچی و كمكی كه ایتالیا می تواند برای اعتبار بخشی به شفافیت تحقیقات انجام دهد، گفت و گو كرد.
تارنمای روزنامه 'ایل دوبیو' در این باره نوشت: كونته در دیدار با بن سلمان به نگرانی های دولت و افكار عمومی ایتالیا و جامعه بین المللی اشاره كرد و خواهان تحقیقات كامل و شفاف درباره ناپدید شدن خاشقچی شد و آن را 'یك مورد با شدتی بی سابقه' خواند.
نخست وزیر ایتالیا همچنین با ابراز امیدواری برای همكاری میان مقامات سعودی و تركیه از آمادگی كشورش برای كمك از طریق معرفی یك كارشناس ایتالیایی به منظور اعتبار بخشی به شفافیت و تكمیل بودن ارزیابی حقایق خبر داد.
نخست وزیر ایتالیا اظهار داشت : باید به سرعت یك محاكمه منصفانه برگزار شود تا حقایق در این باره مشخص شده و گناهكاران به عدالت تضمین شوند بدون اینكه دیگر هیچ سایه ای باقی بماند.
وی گفت: بن سلمان نیز تضمین كرد كه نهایت تلاش خود را خواهد كرد تا اینكه دادگستری این رویداد را بطور كامل روشن كند و همچنین پذیرفت تا از طریق كانال های دیپلماتیك اطلاعات بروز شده را به اشتراك بگذارد.
گفتنی است كه نخست وزیر ایتالیا اخیرا در نشستی خبری در كانون مطبوعات خارجی این كشور با اشاره به مورد قتل جمال خاشقچی در كنسولگری عربستان در استانبول، گفت: این واقعه ای بسیار وخیم بود. ایتالیا به همراه تمام جامعه بین المللی در انتظار توضیح عربستان است، توضیحی كه باید قانع كننده باشد.
وی افزود: ما می خواهیم تمام عناصر لازم را بدست آوریم تا به همراه تمام شركای خود و جامعه بین المللی، اروپا و آمریكا آن را مورد ارزیابی قرار بدهیم. این موردی نیست كه بتواند با توضیحاتی كه قانع كننده نباشد به پایان برسد.
'انتزو موآورو میلانزی' وزیر خارجه ایتالیا نیز اخیرا در حاشیه كنفرانسی با بیان اینكه رم در انتظار نتایج تحقیقات در خصوص قتل جمال خاشقچی است، اظهار داشت: بی تردید ایتالیا در حال ارزیابی امكان متوقف كردن فروش اسلحه به عربستان سعودی است، همانطوری كه آلمان صادرات تسلیحاتی خود را به این كشور قطع كرده است.
شبك**اروپام**461**1708

سرخط اخبار جهان