۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83102034
T T
۰ نفر
تولید و چاپ كتاب برای كودكان در حال احتضار است

كرمان- ایرنا- در جامعه كنونی به دلایل مختلفی از جمله هزینه بر بودن چاپ و نشر تولید كتاب برای كودكان در حال احتضار بسر می برد طوری كه نه تلاشی برای بهبودی آن انجام می شود و نه به مرگ آن رضایت می دهند.

این بخشی از گفته های بتول غفاری شاعر و نویسنده كرمانی و صاحب كتاب های ' مهتاب و كرم شب تاب ' و ' مجموعه 'شعر بهار ' در گفت و گوی روز شنبه خود با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته كتاب و كتابخوانی است .
وی كه متخصص بیهوشی و از نویسندگان كودك و نوجوان است افزود: در این میان آنچه بسیار شاهد آن هستیم، ترجمه‌های كتاب‌ها و داستان‌های خارجی، بر اساس فرهنگ و منش كشورهای دیگر است كه جامعه كودك و نوجوان ما را در برگرفته است .
غفاری با تاكید بر اینكه با تبادل فرهنگی مشكل ندارم ولی سلطه فرهنگی را كاملاً رد می‌كنم ، اظهار داشت : فكر می‌كنم در این زمینه باید كلاس‌های آموزشی قصه‌نویسی كودك و نوجوان البته با حمایت دولت گسترش یابد.
وی با بیان اینكه غفلت از این مهم خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت ، گفت: خوشحال هستم، تاكنون در راستای ترویج فرهنگ كتاب و كتاب‌خوانی با تمام وجود چه به لحاظ مالی و چه نوشتن،كارهایی را انجام داده‌ و در حال انجام هستم .
این نویسنده كرمانی اضافه كرد: در حال حاضر و بمنظور ترویج فرهنگ كتاب و كتابخوانی در میان كودكان و نوجوانان كتاب های «مهتاب و كرم شب‌تاب» هر جلد در سه‌ هزار نسخه، با هزینه شخصی، تولید و به‌صورت رایگان در مراكز آموزشی، توزیع می‌شود و از این بابت بسیار خرسندم .
غفاری خطاب به خیرین گفت : در شرایط كنونی گرچه مدرسه ساختن امری مقدس است ولی آموزش مقدم‌تر و مقدس‌تر است، بنابراین تا می‌توانیم باید تلاش كنیم كه بتوانیم از طریق ابزارهای هنری،كودكان و نوجوانان را به سمت ارتقای فرهنگی سوق دهیم.
این شاعر و نویسنده بابیان اینكه برای اولین بار در ایران،در روز 23 آبان ماه در محل سالن همایش هفدهمین نمایشگاه كتاب بزرگ كرمان، از وب‌سایت كتاب‌های الكترونیك «مهتاب و كرم شب‌تاب» رونمایی شد ،گفت: خوشبختانه در این رونمایی با استقبال بی‌سابقه 600 نفری مسئولان، فرهیختگان، والدین و كودكان مواجه شدیم.
وی همچنین بیان داشت: كتاب‌های الكترونیك «مهتاب و كرم شب‌تاب» در وب‌ سایت WWW.mahtab-shabtab.com هست و این قابلیت را دارد كه همه افراد بتوانند كتاب‌ها را رایگان تماشا كرده، ورق بزنند و با صدای نویسنده گوش كنند.
به گفته غفاری راه‌اندازی كتاب‌های الكترونیك «مهتاب و كرم شب‌تاب» با توجه به اینكه مهم‌ترین مساله‌ای كه كودك و نوجوان در عصر حاضر به آن می‌پردازند، فضای مجازی است رویداد بزرگی محسوب می شود .
غفاری در ادامه گفت: فضای مجازی خوب است اما آن زمان كه بخواهد همه‌ زندگی شود، قطعا مشكل‌ساز خواهد شده و این موضوع خطرناك است.
وی افزود: باید با حفظ سنت‌ها و اصالت‌های فرهنگی، كودكان را واكسینه كرد و تحقق این مهم در گرو ورود افراد متخصص به حوزه كتاب كودك و نوجوان است كه خوشبختانه در این خصوص كارهایی انجام گرفته، اما كافی نیست و عزم و اراده جدی‌تری را می‌طلبد تا بتوانیم در این حوزه موفق‌تر عمل كنیم.
غفاری فعالیت‌های آینده مجموعه «مهتاب و كرم شب‌تاب» را ترجمه این كتاب‌ها به چهار زبان زنده دنیا عنوان كرد و گفت: تولید انیمیشن «مهتاب و كرم شب‌تاب» و اجرای تئاتر عروسكی نیز از برنامه‌های آینده این كتاب‌ها است.
وی با اشاره به اینكه فرهنگ‌سازی برای كودكان، نیاز جدی به حمایت اقتصادی دولت دارد گفت: در زمینهٔ معرفی فرهنگ ایثار و شهادت كتاب‌های موجود برای كودكان اصلا كافی نیست و تأثیرگذاری لازم را ندارد و این شاید به خاطر آن است كه به‌اندازه كافی، عظمت، عمق و وسعت ایثارگری به حوزه‌های هنری ورود نكرده و تولیدات هنری نیز با كمبود سبك یا فرم و محتوا مواجه شده‌اند كه این امر باید تقویت گردد.
غفاری در خاتمه یادآور شد: از آنجا كه نوسازی روش‌ها برای استقلال یك فرهنگ ضرورت به شمار می‌آید باید معیارهای روش‌شناسی را در نظر گرفت و از این امر غافل نشویم .
دكتر بتول غفاری كه پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشگاه شده و در رشته پزشكی، تخصص بیهوشی گرفته در داستان‌نویسی برای كودكان خالق دو شخصیت بانام‌های «مهتاب» و «كرم شب‌تاب» است. مجموعه كتاب‌های «مهتاب و كرم شب‌تاب» در یك‌صد جلد منتشر می‌شود.
وی همچنین مجموعه اشعار «بهار» را در كارنامه خود دارد كه اولین مجموعه از اشعار الهی، عرفانی اوست و در واقع چهار جلد نخست از مجموعه یكصد جلدی «مهتاب و كرم شب‌تاب» نیز نوشته و منتشر شده است و در آینده مجموعه اشعار متعدد دیگر و بقیه كتاب ‌های یكصد جلدی «مهتاب و كرم شب‌تاب» را انتشار خواهد داد.
9889/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها