۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83101445
T T
۰ نفر
سازمان حقوق بشر برگزاری نشست صلح در امارات را به سخره گرفت

تهران- ایرنا- سازمان حقوق بشر علیرغم سركوب‌های شدید داخلی و حضور امارات در جنگ ائتلاف عربی علیه مردم یمن، میزبانی این كشور برای برگزاری نشست بین‌المللی صبر و تحمل را مسخره آمیز خواند.

به گزارش شبكه الجزیره، سازمان دیده‌بان حقوق بشر طی بیانیه‌ای تلاش امارات برای میزبانی نشست جهانی صبر و تحمل را به سخره گرفت و عنوان داشت، دولت ابوظبی خود یكی از بزرگ‌ترین دولت‌های سركوبگر علیه شهروندان خویش است.
بر اساس این بیانیه، امارات سعی دارد تا با برگزاری این نشست چهره جدیدی از صبر و تسامح خود در جهان به تصویر بكشد در حالی كه با یك نگاه به رفتارهای سركوبگرانه امارات در داخل و خارج از كشور می‌توان فهمید كه این كشور به هیچ یك از توافق‌های حقوق بشر بین‌الملل متعهد نیست.
گفتنی است، در هفته جاری قرار است در شهر دبی نشست سران كشورهای جهان با موضوع صبر و تسامح نسبت انعطاف پذیری حكومت در مقابل به نوع نگاه‌های متفاوت سیاسی، فرهنگی و مذهبی مردم برگزار گردد.
به گفته دیده‌بان حقوق بشر، برگزاری نشست صبر و تحمل در امارات بسیار خنده آور است، زیرا این كشور از سال 2011 تاكنون شدیدترین سركوب‌های ضد حقوق بشری را علیه مخالفان و منتقدین خود در كشور اعمال كرده است. دولت ابوظبی هرگز هیچ صبر و تحملی در مقابل نظرات مخالفین خود نداشته و با كوچك‌ترین اعتراض منتقدان این كشور با سركوب شدید نیروهای امنیتی مواجه می‌شوند.
سازمان حقوق بشر تصریح كرد، احمد منصور استاد دانشگاه اماراتی تنها برای اظهار نظرات مخالف خود با 10 ساله حبس توسط دادگاه امارات روبرو شده و هم اكنون علاوه بر احمد منصور صدها استاد دانشگاه و اصلاح طلب اماراتی در زندان‌های مخوف این كشور به سر می‌برند.
در سال 2017 نیز امارات ناصر بن غیث محقق و پژوهشگر این كشور را به اتهام انتقاد مسالمت آمیز از مقامات اماراتی به 15 سال حبس محكوم گردید.
تسهیل نجار خبرنگار اردنی نیز تنها به دلیل انتقاد از دولت مصر و سكوت كشورهای عرب خلیج فارس در مقابل جنگ اسرائیل علیه مردم بی‌گناه غزه به سه سال حبس در زندان محكوم شد.
گفتنی است، امارات به همراه عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند كشور عربی و با كمك و چراغ سبز آمریكا، حملات گسترده‌ای را علیه مردم یمن، به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی این كشور به قدرت را آغاز كرد.
تجاوز عربستان و امارات به یمن تاكنون منجر به كشته شدن بیش از 14 هزار یمنی بی‌گناه و ویرانی این كشور شده است.
همچنین عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای دولت امارات و نیروهای یمنی هم‌پیمان با آن را به شكنجه زندانیان در جنوب یمن محكوم كرد و خواستار آن شد كه چنین اعمالی به‌منزله جنایات جنگی بررسی و بازرسی شوند.
به گزارش یورونیوز؛ این سازمان در گزارش خود اعلام كرد امارات و نیروهای یمنی شماری از افراد را در جنوب یمن در مراكزی كه «ورای حاكمیت این دولت‌ها عمل می‌كنند» زندانی كرده‌اند.
گزارش سازمان عفو بین‌الملل بر اساس بررسی‌هایی كه از ماه مارس سال 2016 تا ماه مه سال 2018 در ایالت‌های جنوبی یمن صورت گرفته، اسناد بسیاری را از شكنجه و بدرفتاری در این مراكز «یمنی/ اماراتی» ثبت كرده است؛ از جمله ضرب و شتم، استفاده از شوك الكتریكی و خشونت جنسی.
تیرانا حسن، رئیس بخش مدیریت بحران سازمان عفو بین‌الملل اعلام كرد: «به نظر می‌رسد امارات متحده عربی در جنوب یمن نوعی ساختار امنیتی فراقانونی ایجاد كرده كه در آن انجام خشونت‌های فاحش همچنان بدون بازرسی ادامه دارد.»
وی افزود: «این جنایات كه در بستر درگیری‌های مسلحانه یمن روی می‌دهد باید نهایتاً همچون جنایات جنگی بررسی شوند.»
عفو بین‌الملل همچنین از دولت آمریكا خواست متحد خود یعنی امارات را ملزم كند كه از راه شكنجه افراد یا نقض حقوق بشر اطلاعات كسب نكند.
امارات عربی متحده نقشی كلیدی در نبرد جبهه ائتلاف به رهبری عربستان دارد و در پشتیبانی از دولت یمن كه در مناطق جنوبی این كشور مستقر است علیه حوثی‌ها می‌جنگد.
آساق**9473**1211
۰ نفر