۲۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83095072
T T
۰ نفر
سامانه های نوین آبیاری در خراسان جنوبی پنج برابر شد

بیرجند - ایرنا - مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد كشاورزی گفت: اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان خراسان جنوبی از سال 1392 تاكنون 500 درصد افزایش داشته است.

عباس زارع روز یكشنبه در حاشیه سفر وزیر جهاد كشاورزی به خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این استان مرزی تا سال 92 حدود سه هزار هكتار از اراضی مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده بود كه از آن سال تاكنون 14 هزار و 500 هكتار اراضی تجهیز شده است.
وی اظهار داشت: اجرای این طرح در استان خراسان جنوبی افزایش جهشی داشته است كه جای تقدیر و تشكر دارد.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد كشاورزی گفت: در زمان حاضر 22 درصد اراضی آبی كشور شامل 2 میلیون و 50 هكتار از اراضی مدرن و سنتی مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده است.
وی افزود: مجموع اراضی آبی كشاورزی كشور 8.7 میلیون هكتار است كه برای تجهیز سایر اراضی در تلاش هستیم.
زارع بیان كرد: اجرای سامانه های نوین آبیاری در دولت یازدهم جهش بسیار بزرگی داشت كه نشان از ركورد تاریخی اجرای این طرح در كشور بوده است.
وی گفت: جهت گیری دولت و نظام برای ادامه حركت اجرای سامانه های نوین آبیاری است و با توجه به اینكه مردم نیز اثربخشی اجرای این طرح ها را دیده اند، استقبال افزایش یافته است.
مشاور وزیر جهاد كشاورزی هدف از اجرای سامانه های نوین آبیاری را صرفه جویی در آب به ویژه افزایش راندمان تولید دانست و تاكید كرد: از این طریق مصرف آب، سم و بذر به میزان حداقل 30 درصد كاهش می یابد.
وی اجرای سامانه های نوین آبیاری را یكی از سیاست های اقتصاد مقاومتی ذكر كرد و گفت: در چند سال اخیر مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای توسعه سامانه های نوین آبیاری تاكید و اجازه برداشت داده اند.
به گزارش ایرنا ،طرح تسطیح، تجهیز و نوسازی در سطح 800 هكتار از اراضی شهرستان طبس در سومین روز سفر وزیر جهاد كشاورزی به خراسان جنوبی افتتاح شد.
محمود حجتی جمعه گذشته (18 آبان) به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش كشاورزی خراسان جنوبی وارد این استان شد و از مزرعه پرورش گل رز هزاردستان بیرجند، مجتمع كشت و صنعت سربیشه، مزرعه خارشتر شركت پیوند خاوران و تروند زعفران قاینات، شركت سهامی زراعی خضری، قنات بلده فردوس و پروژه آبخیزداری بشرویه در 2 روز گذشته بازدید كرد.
افتتاح آبیاری زیرسطحی 72 هكتاری اسماعیل آباد نهبندان، پروژه آبیاری تحت فشار شركت سهامی زراعی اسلام آباد قاینات و آغاز عملیات اجرایی مجتمع گلخانه ای سرایان از دیگر برنامه های سفر حجتی به خراسان جنوبی بود.
خراسان جنوبی 149 هزار و 130 هكتار اراضی زراعی و باغی زیر كشت آبی و دیم دارد. از مهمترین محصولات این استان مرزی و كویری می توان به زرشك، زعفران، عناب، پنبه، پسته، بادام و گل نرگس اشاره كرد.
7557*3028
۰ نفر