۱۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۹
کد خبر: 83089512
T T
۰ نفر
رونمایی از دو طرح فناورانه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از دو طرح فناورانه دستاورد محققان این سازمان رونمایی و از واحدها و بخش های مختلف آن بازدید كرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر منصور غلامی امروز دوشنبه در بازدید از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران طرح های فناورانه شركت های دانش بنیان مستقر در مركز رشد این سازمان را رونمایی كرد.
«شیر الكتروهیدورولیك» و «نازل سوخت پاش هواپیما» كه برای اولین بار توسط شركت دانش بنیان «سرو هیدرولیك پویا» تولید شده یكی از این طرح ها بود.
به گفته شهریار نیك نژاد یكی از مسئولان این شركت، فناوری یادشده طی فرآیندی یازده ساله در شركت حاصل شده است. از نظر صرفه اقتصادی نیز تخمین ارزش دلاری دستیابی به این فناوری قریب به 10 میلیون دلار است و صرفه اقتصادی حداقل 10 برابری در برخواهد داشت. در حقیقت بازار این فناوری مشتمل بر تمام سیستم های كنترل هیدرولیكی هوایی، نفت و گاز، صنایع سنگین و صنعتی است و تجاری سازی آن منجر به بكاربگیری طیف وسیعی از متخصصان و نیروی كار در این حوزه می شود.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تمام مراحل كلیدی طراحی و ساخت این محصول توسط متخصصان شركت مستندسازی شده كه مشتمل بر 21 جلد و بالغ بر 4500 صفحه شامل موضوعات مختلفی همچون طراحی، تحلیل، ساخت، تست و مونتاژ، بهره برداری، ایمنی، نظارت و تضمین كیفیت می شود.
همچنین فناوری دانش طراحی، ساخت و تعمیرات اساسی نازل سوخت پاش موتورهای توربینی طی فرآیندی پنج ساله در شركت سروهیدرولیك پویا حاصل شده است.
نیك نژاد اظهار داشت: دستیابی به دانش ساخت و تولید نازل سوخت پاش موتورهای توربینی بیش از 30 سال؛ از جمله نیازهای اضطراری و ضروری كشور بوده و توسط هیچ تولید كننده داخلی تاكنون تولید نشده است.
وی تصریح كرد: از نظر اقتصادی ارزش دلاری دستیابی به این فناوری قریب به 5 میلیون دلار است و صرفه اقتصادی حداقل 5 برابری در بر خواهد داشت. بازار این فناوری مشتمل بر سامانه های هوایی، نیروگاهی و انرژی است.
تمام مراحل كلیدی طراحی و ساخت این محصول توسط متخصصان شركت مستندسازی شده كه مشتمل بر 42 مجلد و بالغ بر 8400 صفحه شامل موضوعات مختلفی همچون طراحی، تحلیل، ساخت، تست و مونتاژ، تعمیر و نگهداری، ایمنی ساخت، نظارت و تضمین كیفیت، تولید و نگهداری می شود.
به گزارش ایرنا همچنین از رادیو «vhf/ am هوایی» ساخت شركت دانش بنیان «بكر پارت خاورمیانه» از شركت های دانش بنیان مستقر در مركز رشد از دیگر دستاوردهای محققان ایرانی بود كه توسط وزیر علوم رونمایی شد.
این محصول جزء سخت افزارهای برق و الكترونیك به شمار می آید كه یكی از پركاربردترین قطعات در صنعت هوایی است و قیمت آن در مقایسه با نمونه خارجی تقریبا 40 درصد كمتر تولید شده و در صورت تولید انبوه به 50 درصد كمتر از نمونه خارجی می رسد. با توجه به ساخت تستر دستگاه و امكانات موجود امكان تعمیر اساسی دستگاه مزبور در شركت وجود دارد.
در ادامه دكتر غلامی از واحدهای مختلف در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از جمله پژوهشكده كشاورزی، آزمایشگاه سلول های بنیادی، آزمایشگاه كشت و بافت ریزازدیاد گیاهان دارویی و تزئینی، پژوهشكده بیوتكنولوژی، مركز منطقه ای میكروارگانیسم های صنعتی و مركز رشد همچنین بعضی از شركت های دانش بنیان از جمله شركت نیكان كمپرسور فعال در زمینه تولید قطعات آب بندی كمپرسورهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی این سازمان بازدید و در گفت وگو با فناوران و محققان حاضر در این واحدها ضمن اطلاع از آخرین تلاش ها از مشكلات آنان نیز مطلع شد.
علمی**9157**1440
۰ نفر