۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۵۵
کد خبر: 83081090
T T
۰ نفر
توضیح یك تشكل صنفی درباره ارزبری خودروهای داخلی

تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان گفت: در سال های گذشته داخلی سازی صنعت قطعه سازی رشد خوبی كرد و عمده آنچه به عنوان ارزبری خودروهای داخلی مطرح می شود، در حقیقت مربوط به واردات مواد اولیه یا قطعات فاقد توجیه اقتصادی تولید است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این روزها ارزبری خودروهای ساخت داخل دستمایه انتقاد از خودروسازان شده است.
برخی انتقاد می كنند كه ارزبری 1700 دلاری برای ساخت پراید با گذشت بیش از 2 دهه از حضور این خودرو در جاده ها و خیابان های ایران كه با در نظر گرفتن نرخ 8800 تومانی دلار در بازار ثانویه نزدیك به 15 میلیون تومان از قیمت این محصول را تشكیل می دهد، امری پذیرفتنی نیست.
به گفته برخی كارشناسان همانند استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، خودروسازان اواخر دهه 70 اعلام كردند در ساخت پراید و پژو 405 به خودكفایی رسیده اند اما نبود شفافیت در صنعت خودرو و سیاستگزاری های نادرست در آن سبب شده است با گذشت بیش از 20 سال از آن زمان، به گفته خودشان یك هزار و 700 دلار در مورد پراید و بیش از 2 هزار دلار در مورد پژو405 وابستگی ارزی داشته باشیم.
«امرالله امینی» كه با ایرنا گفت و گو می كرد، افزود: از آنجا كه سیاستگزاری ها و مدیریت در این صنعت شفاف نیست، گزارش ها و اطلاع رسانی دقیق و درست به مردم ارائه نكردند و به نظر می رسد برخی مواقع كه واردات ارزان بود، از توسعه قطعه سازی و تولید دست كشیده اند.
امینی احتمال داد در آن ایام واردات قطعات به كشور انجام می شد اما با تغییر بسته بندی ها و درج «ساخت ایران» روی آنها به نادرست ادعای داخلی بودن می كردند.
وی گفت: در عمل در سال های گذشته وابستگی صنعت خودرو به خارج بیشتر شده و این علامتی خطرناك و نشاندهنده ناكارآمدی شدید این صنعت است.
امینی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلایل راهبردی و صنعتی به صنعت خودرو نیاز دارد اما این صنعت همواره متاثر از سیاست های كلان اقتصادی مثل نرخ ارز، واردات و غیره و همچنین سیاست های خودروسازان است كه هیچگاه راهبرد معینی حتی برای 10 سال آینده نداشته اند و این صنعت در مسیر درست قرار نگرفته است.
وی گفت: همین مساله سبب شده اكنون كه موضوع تحریم ها دوباره مطرح شده است، صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه سازی و سایر صنایع وابسته به تلاطم بیفتد.

** عمده ارزبری خودروها مربوط به مواد اولیه وارداتی است
در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان امروز به ایرنا افزود: صنعت قطعه سازی در سال های گذشته موفقیت های خوبی در زمینه داخلی سازی كسب كرده و اكنون بیش از 80 درصد پراید و 75 درصد پژو 405 داخلی سازی شده است.
«آرش محبی نژاد» یادآوری كرد: بخش زیادی از ارزبری های یاد شده مربوط به مواد اولیه خامی است كه در كشور تولید نمی شود كه از جمله آنها می توان به فولادهای آلیاژی، فولادهای خاص، پلیمرهای مهندسی و آلیاژهای خاص سایر فلزات رنگی اشاره كرد كه در داخل تولید نمی شود.
وی اضافه كرد: تولید 20 درصد قطعات خودروها نیز به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد كه از آن جمله می توان به برخی سنسورهای خاص و اقلام الكترونیكی اشاره كرد.
به گفته وی، در جهان برخی كارخانه ها به تولید گسترده این قطعات خاص می پردازند كه تولید را توجیه پذیر می كند اما صنایع و سرمایه گذاران داخلی به دلیل پایین بودن تیراژ به این مقوله ها ورود نمی كنند.
محبی نژاد در مورد قطعه یی.سی.یو (یا همان كامپیوتر خودرو) توضیح داد: اكنون این قطعه در برخی كارخانه های داخلی تولید می شود اما بسیاری قطعات آن وارداتی است. این رویه در مورد كیسه هوای خودرو (ایربك) نیز صدق می كند.
به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یك خودرو را قطعات آن تشكیل می دهد كه شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیكی، 30 درصد قطعات لاستیكی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
آمارها نشان می دهد اكنون نزدیك به یك هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

اقتصام*3065*1961*
۰ نفر