۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83075986
T T
۰ نفر
فاز جديد تحقيقات علمي شهاب سنگ در كشور آغاز شده است

كرمان - ايرنا - كاوشگر شهاب سنگ در استان كرمان گفت: در سالهاي گذشته به لحاظ يافته هاي علمي در حوزه شهاب سنگ بسيار ضعيف بوديم و با كشف نمونه شهاب سنگ هاي جديد دانشگاه ها و موسسات علمي درگير شدند و اين مقوله وارد فاز جديد در كشورمان شده است.

حجت كمالي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه شهاب سنگ ها در ساليان دور محمل افسانه و رويا پردازي بوده است، افزود: در مورد شهاب سنگ در كشور كار علمي منسجم چنداني انجام نشده و تحقيقات همواره به صورت فردي و پراكنده انجام مي شود.
وي تصريح كرد: طي 2 سال اخير به همت دانشگاه تهران و سازمان زمين شناسي كشور كارگاه ها و سمينارهاي آموزشي براي استادان و دانشجويان برگزار شده است .
مرد شهاب سنگ ايران تاكيد كرد: همين كارگاه هاي علمي موجب شد دانشجويان و علاقه مندان براي همكاري تماس هاي زيادي برقرار كنند و به طور قطع در آينده دستاوردهاي علمي بسياري در اين حوزه خواهيم داشت.
وي اظهار داشت: در زمينه شناخت شهاب سنگ كتاب معتبر علمي وجود ندارد و درصدد هستيم كتابي جامع راجع به اين پديده فضايي تهيه شود و همچنين با همكاري سازمان زمين شناسي اطلس عكس شهاب سنگ هاي كشور بزودي چاپ خواهد شد.
كمالي گفت: با انتشار اخبار كشف شهاب سنگ ها و فعاليت هاي علمي اين حوزه گروه هاي زيادي از نقاط مختلف كشور براي همكاري اعلام آمادگي كرده اند.
وي با اشاره به تخصصي بودن بحث شهاب سنگ افزود: اغلب مردم فكر مي كنند با جمع آوري و فروش شهاب سنگ به ثروت برسند، اما شهاب سنگ ها با خود مجموعه اي از اطلاعات گرانبهاي علمي به همراه دارند كه از آن براي تكميل و گره گشايي مجهولات علوم فضايي و نجومي استفاده مي شود.
كمالي بيان كرد: نمونه اي از شهاب سنگ هاي كشف شده پس از كشف به مركز تحقيقات شهاب سنگ ها در دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه ارسال مي شود كه پس از آزمايشات تخصصي در سايت بولتن جهاني به ثبت مي رسد.
مرد شهاب سنگي ايران بيان كرد: در طول فعاليت ها و كاوش هاي خود بيش از سه هزار شهاب سنگ از نقاط مختلف ايران كشف و جمع آوري كرده ام كه افزون بر 200 قطعه از آن در بولتن جهاني شهاب سنگ به ثبت رسيده است.
وي ادامه داد: جغرافياي كويري استان كرمان يكي از مناطق مهم سقوط شهاب سنگ ها است كه تاكنون 240 شهاب سنگ از اين خطه در بولتن جهاني شهاب سنگ ثبت شده است.
كمالي با اشاره به سختي ها و مخاطرات كشف شهاب سنگ تصريح كرد: افراد زيادي به سوداي پيدا كردن شهاب سنگ به دل بيابان و صحرا مي زنند اما كمتر موفق به پيدا كردن اين سنگ گرانبها مي شوند، زيرا اين كار تجربه و مهارت خود را لازم دارد.
محقق شهاب سنگ گفت: ايران در سال 2016 در زمينه ثبت شهاب سنگ رتبه دوم جهاني را كسب كرده است و هم اكنون فقط 100 تيم در زمينه كشف شهاب سنگ ها فعاليت دارند.
وي اظهار داشت: مطالعه شهاب سنگ ها از آن جهت اهميت دارند كه در يافتن نشانه هاي حيات زيستي در كره ها و سيارات ديگر فضا به بشر بسيار كمك مي كنند.
اجرام سرگردان جدا شده از سيارك ها در منظومه شمسي بر اثر ورود به جو زمين و تاثير جاذبه به شدت گرم شده و مي سوزند و اگر تكه هايي از اين اجرام كه وزنشان از چندين گرم تا چندين تن هم مي رسد به زمين سقوط كنند، شهاب سنگ ناميده مي شود.
حدود 80 هزار سال قبل بزرگترين شهاب سنگ دنيا با وزن بيش از 60 تن در مزرعه هوبا ناميبيا در آفريقا به زمين برخورد كرد كه امروزه آن را بزرگ ترين شهاب سنگ شناخته شده دنيا مي دانند.
تاريخچه نخستين شهاب سنگ ايران به سال ١٨٨٠ ميلادي در ورامين برمي گردد كه ٥٤ كيلوگرم وزن دارد و هم اكنون در موزه كاخ گلستان نگهداري مي شود.
7437/ 5054

سرخط اخبار استان‌ها