۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 83073823
T T
۰ نفر

پدرخوشنویسی ایران تجلیل شد

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 83073823
پدرخوشنویسی ایران تجلیل شد

تهران -ایرنا -استاد غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی ایران با حضور مسئولان شهری و اساتید خوشنویسی تهران و به همت سازمان زیباسازی شهرداری تهران تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، غلامحسین امیرخانی یكی از چهره های ماندگار كشور كه از سال 1340 مشغول به خطاطی است، در مراسمی كه روز یكشنبه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در موزه خوشنویسی ایران تدارك دیده بود، مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.
غلامحسین امیرخانی كه به عنوان پدر خوشنویسی ایران شناخته می شود، در نستعلیق شیوه منحصر به خود را دارد و مدال ادب و هنر فرانسه را به دوش می كشد.
كرمعلی شیرازی یكی از اساتید خوشنویسی در این مراسم آثار استاد امیرخانی را به لحاظ كیفیت و كمیت دارای سطح بالایی توصیف كرد و وی را شخصیتی اجتماعی و تاثیرگذار در مجامع هنری برشمرد.
این خوشنویس این موضوع را هم اضافه كرد كه سیر تحولات اجتماعی را می توان در آثار استاد امیرخانی پیگیری كرد و این میزان تنوع در آثار خوشنویسی ایران بی سابقه است.
شیرازی ادامه داد: استاد امیرخانی تمام عمر را صرف آموزش خوشنویسی كرده است و سه نسل كشور با آثار و آموزه های وی عجین هستند.
برزین ضرغام مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم در این مراسم به راه اندازی موزه خوشنویسی ایران اشاره كرد و آن را ثمره تلاش تعدادی از اساتید خوشنویسی برشمرد.
ضرغام با بیان اینكه این نخستین موزه خوشنویسی راه اندازی شده در كشور است، این موزه را دارای گنجینه آثار هنرمندان این حوزه و كتابخانه ای از تالیف های هنرمندان و اساتید خوشنویسی خواند.
علی اشرف صندوق آبادی عضو شورای عالی خوشنویسان ایران هم در این مراسم امیرخانی را پدری دلسوز و حق طلب برشمرد كه با شاگردان خود همچون فرزندانش رفتار كرده است.
صندوق آبادی تاكید كرد: استاد امیرخانی فضایی را ایجاد كرد كه همه خوشنویسان ایران در آن رشد كنند و از همین رو استاد امیرخانی پدر جامعه خوشنویسی كشور شناخته می شود.
محمدجواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تهران هم در این مراسم گفت: طی چهار دهه گذشته استاد امیرخانی این چهره بزرگ هنر خوشنویسی ایران فرصت داشت كه هنرمندان بسیاری را با خود همراه كند.
حق شناس افزود: استاد امیرخانی از جمله استادانی هستند كه برای انسانیت حاضر به معامله با هیچ كس نیست و برای سرافرازی ایران از هیچ تلاشی دریغ نمی كند.
وی اظهار داشت: همین منش استاد امیرخانی هم وی را به شخصیتی ممتاز در عرصه هنر كه دلداده هنر، مردم و میهن خود است، تبدیل كرد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: افراد مشابه استاد امیرخانی، حال مردم را خوب می كنند و از تمام دارایی های خود بهره می گیرند تا بتوانند انسجام، اخلاق و انسانیت را از گذشتگان بگیرند و در لابه لای سطوح جامعه جاودانه كنند.
غلامحسین امیرخانی پدر خوشنویسی ایران در پایان این مراسم بر لزوم توجه به اخلاق و انسانیت در تمام مجامع تاكید كرد و خواستار توجه خانواده ها به این موضوع و بحث كتابخوانی شد.
وی اعلام كرد: 70 درصد اعضای انجمن خوشنویسی را بانوان تشكیل می دهند كه این موضوع نشاندهنده اعتماد خانواده ها به این هنر است.
استاد غلامحسین امیرخانی كه در سال 1318 به دنیا آمده است، در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی مهارتی خاص دارد به گونه ای كه بسیاری از اساتید خطاطی وی را برترین نستعلیق نویس عصر حاضر معرفی می كنند.
بسیاری از خوشنویسان صاحب نام معاصر از جمله كرمعلی شیرازی علی اشرف صندوق آبادی امیراحمد فلسفی شاگرد غلامحسین امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق كرده‌اند.
وی در سال 1378 نشان درجه یك فرهنگ و هنر را از رئیس جمهوری وقت دریافت كرد، در سال 1381 به عنوان چهره برگزیده همایش چهره های ماندگار معرفی شد، در سال 1395 هم درجه شوالیه را با كسب مدال ادب و هنر فرانسه در سفارت فرانسه به دست آورد.
تهرام/3001//1348
۰ نفر