۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۲۱
کد خبر: 83068925
T T
۰ نفر
روستاييان كم برخوردارترين قشر از عايدات معادن هستند

زنجان - ايرنا - نماينده مردم ماهنشان و ايجرود در مجلس شوراي اسلامي گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه 75 درصد معادن كشور در مناطق روستايي قرار دارند؛ اما متاسفانه كمترين عايدات و بهره اين معادن به روستاها مي رسد.

به گزارش ايرنا، سيد مرتضي خاتمي روز چهارشنبه در پنجمين جلسه شوراي معادن استان زنجان افزود: بايد با در پيش گرفتن رويكردي جديد بخشي از درآمدهاي معادن براي زيرساخت ها، درمان، بهداشت و محيط زيست مناطق روستايي هزينه شود.
وي اظهار داشت: اين شورا بايد به سمت اقتصادي شدن و فرآوري هاي معدني در استان حركت كند و مديران و بهره برداران معادن هم بايد به تكاليف اجتماعي كه بر عهده آنها است عمل كنند.
نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: اگر دولت هم هرگونه آلايندگي غيرمجاز در معادن مشاهده كرد، با جديت برخورد و خسارت ناشي را از معدن داران مطالبه كند.
نماينده مردم ماهنشان و ايجرود در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: بايد قبول كنيم خيلي در بحث فرآوري مواد خام معدني اهتمام نداشته ايم و سرمايه گذاري در اين بخش هم خيلي از مسائل مربوط به اشتغال استان به ويژه مناطق روستايي همجوار معادن را هموار مي كند.
به گزارش ايرنا، 20 معدن غيرفعال در استان زنجان طي سال گذشته فعال سازي شده است و در زمان حاضر 307 واحد معدني در بخش هاي فلزي، غيرفلزي و سنگ نما در استان زنجان فعال هستند.
سال گذشته بيش از 180 ميليارد ريال حقوق دولتي از معادن اين استان دريافت شد كه اين ميزان نسبت به 2 سال گذشته 2.5 برابر رشد دارد و اين امر نشان دهنده رونق فعاليت معادن در استان است.
بهره برداران معادن هر ساله بابت استخراج، بهره برداري و برداشت هر واحد از ماده يا مواد معدني مبلغي را كه متناسب با پروانه بهره برداري است به نام حقوق دولتي پرداخت مي كنند.
وجود 33 نوع ماده معدني از 70 نوع ماده معدني شناخته شده در ايران، با ذخيره احتمالي بيش از يك ميليارد تن، از ظرفيت هاي قابل توجه توان معدني استان زنجان است.
3216/8068

سرخط اخبار استان‌ها