۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۱
کد خبر: 83059078
T T
۰ نفر
براي پيشگيري از سيل، مازندران نياز به اعتبار ويژه دارد

نوشهر - ايرنا - فرمانداران شهرستان هاي نوشهر، چالوس و كلاردشت با اشاره به سيل هاي چند سال اخير در منطقه خواستار اختصاص اعتبار لازم به مازندران براي اجراي طرح هاي پيشگيرانه در برابر سيل شدند.

به اعتقاد فرمانداران اين منطقه، خسارت هنگفت ناشي از سيل در دو دهه گذشته به بخش هاي مختلف اين شهرستان ها براساس تجربه هاي سنوات گذشته به عوامل مختلف بستگي دارد كه بايد علت هاي وقوع سيل ها بررسي و در بعد پيشگيري، مقابله و مهار آن گام هاي بلندي برداشت و اين امر نيازمند اعتبارات ويژه است.
به گفته آنان، جايگزين كردن پل هاي جديد به جاي پل هاي قديمي، مكانيزه كردن سردهنه هاي كشاورزي، آزاد سازي حريم رودخانه ها، ايجاد كانال هاي جديد، ساخت ديوار حايل رودخانه ها، برخورد جدي با هرگونه ساخت وساز غيرمجاز، پاكسازي ولايروبي بموقع رودخانه ها، جلوگيري از برداشت شن وماسه از بستر رودخانه ها، برخورد جدي با متجاوزان به عرصه هاي منابع طبيعي، ترويج فرهنگ بيمه ساختماني، محصولات كشاورزي و توجه به مقوله آموزش را از موثرترين شيوه هاي پيشگيري، مقابله و مهار سيل در اين منطقه است.
فرماندار نوشهر روز دوشنبه در جلسه ستاد مديريت بحران سه شهرستان نوشهر، چالوس و كلاردشت با حضور رئيس سازمان مديريت بحران كشور گفت: امكانات سخت افزاري نوشهر محدود است و جوابگوي مقابله با بارش 258 ميلي متري و سيل اخير اين منطقه نيست.
عبدالصمد صفرنژاد به حدود 56 ميليارد تومان خسارت به بخش مختلف اين شهرستان اشاره كرد و گفت: اين در حالي است كه در صورت تخصيص اعتبار لازم براي پيشگيري مي توانستيم خسارت هاي زياد اين سيل را كاهش دهيم.
وي تصريح كرد: قبل از تخريب پل كمربندي موسي آباد طي نامه اي در خواست شده بود كه هرچه سريعتر اين پل بايد مقاوم سازي شود.
وي ادامه داد: در حال حاضر با خراب شدن پل كمربندي موسي آباد تردد شرق به غرب مازندران تنها از طريق پل ماشلك صورت مي گيرد كه با توجه به قدمت آن كار مطلوبي نيست و علاوه بر اين شاهد بروز ترافيك سنگين در شهر هستيم.
فرماندار نوشهر همچنين با اشاره به وضعيت گوشواره و ديواره حايل پل مكارود خواستار رفع مشكلات اين پل شد تا در بارش هاي بعدي شاهد تخريب اين پل نيز نباشيم.
فرماندار چالوس نيز در اين جلسه گفت: امروز تمامي مناطق آسيب پذير شهرستان با توجه به تجربه چندين ساله شناخته شده هستند.
محمد ناصر زندي ادامه داد: ولي برغم اعلام نياز، براي عمليات پيشگيري همچون ايجاد كانال جديد براي انتقال آب بالا دست كمربندي، احداث ديوار حايل و استحكام پل ها و احداث پل جديد به جاي پل قديمي چالوس اعتباري در نظر گرفته نشده است.
وي همچنين خواستار همكاري بيش از پيش منابع طبيعي شهرستان چالوس براي جمع آوري درختان جنگل با قدمت و در مسير رودخانه براي كاهش تبعات سيل در منطقه شد.
فرماندار كلاردشت نيز در اين جلسه با اشاره به سيل سال 90 و 92 در اين شهرستان افزود: تاكنون 25 ميليارد تومان برآورد خسارت سيل هاي سال هاي گذشته به اين شهرستان اختصاص نيافته است.
كامران پولادي گفت: با توجه به ضرورت ايجاد ديوار حايل براي رودخانه حفاظت شده سرد آبرود ولي هيچ اعتباري در اين زمينه تاكنون براي شهرستان اختصاص نيافته است و در صورت بروز بارندگي شديد احتمال بروز سيل در اين شهرستان دور از انتظار نيست.
مديركل مديريت بحران استانداري مازندران نيز در اين جلسه با اشاره به سيل هاي چند سال اخير در غرب مازندران خواستار تامين اعتبار براي خريداري و استقرار ماشين آلات راهداري در اين منطقه براي اقدامات سريع تر در مقابله با بحران شد.
علي اصغر احمدي تصريح كرد: برنامه ريزي و اتخاذ تدابيري همچون لايروبي تمامي انهار و رودخانه ها موجب كاهش خسارت هاي جاني و مالي سيل اخير در مازندران شد.
نماينده نوشهر، چالوس و كلاردشت در مجلس در اين جلسه گفت: در 10 سال گذشته شاهد بروز 5 سيل در منطقه بوديم كه اين براي مردم قابل پذيرش نيست.
قاسم احمدي بر ضرورت اتخاذ تدابير پيشگيري با اختصاص بودجه لازم تاكيد كرد و افزود: عمليات هاي پيشگيرانه از حوادث درصدي از عمليات مقابله با بحران را شامل مي شود و اين موضوع بايد مورد توجه مسئولان استاني و كشوري قرار گيرد.
رئيس سازمان مديريت بحران كشور هم در اين جلسه با اشاره به بارندگي و سيل چند روز گذشته در مازندران گفت: هم اكنون براي مازندران 2 ميليارد تومان از محل تملك دارايي و يك ميليارد تومان نيز از محل هزينه اي پيشنهاد تنخواه شده است.
اسماعيل نجار افزود: بعد از برآورد دقيق خسارت، اعتبار لازم با توجه به دستورالعمل ها براي حوزه هاي مختلف در نظر گرفته خواهد شود.
وي گفت: با وجود اين كه رقم ياد شده رقم خوبي براي مبارزه با بحران محسوب مي شود اما روند و فرآيند تامين آن مناسب نيست و در تلاشيم تا فرآيند آن را كوتاه تر كرده و اختيارات مديريت بحران را بيشتر كنيم.
نجار با اشاره به خسارات به منازل مسكوني گفت: سقف تسهيلات بخش مسكن آسيب ديده روستايي در اثر سيل براي هر منزل 40 ميليون تومان با كارمزد 4 درصد و براي خانه ها در حوزه شهري هم 50 ميليون تومان با كارمزد 5 درصد تعيين شده است .
وي افزود: ضمن اينكه براي كمك معيشتي صاحبان هر يك از واحدهاي روستايي و شهري مبلغ 10ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
بارش شديد باران به همراه سيلاب روزهاي جمعه و شنبه در استان مازندران خسارت سنگيني به تاسيسات زيربنايي استان خصوصا غرب مازندران وارد كرده است.
/1295/ 1602/1899

سرخط اخبار استان‌ها