۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۲
کد خبر: 83057601
T T
۰ نفر
صلیب سرخ جهانی جعبه سیاه جنگ ایران و عراق را منتشر كند

تهران- ایرنا- رئیس جستجوی مفقودین ستادكل نیروهای مسلح گفت: كمیته بین‌المللی صلیب سرخ، جعبه سیاه جنگ ایران و عراق را منتشر كند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار سرتیپ پاسدار سید محمد باقرزاده در مراسم گشایش نمایشگاه عكس «پرواز بازگشت» كه به بازگشت آزادگان ایرانی از جنگ تحمیلی اختصاص داشت، اظهار داشت: زمان آن رسیده است كه صلیب سرخ شدائد بعثی ها در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران را آشكار كند.
وی افزود: لازم است صلیب سرخ امروز جعبه سیاه جنگ ایران و عراق را برای دنیا افشاگری كند. برای رشد بشر نباید این حقایق دفن شود و ناگفته بماند.
باقرزاده اظهار داشت: ما همواره شاهد جنایت های جنگی در دنیا هستیم، تمام حوادث جنگی در ایران و عراق باید برای تاریخ درس عبرت شود.
وی با اعلام اینكه ۴۵ هزار شهید تفحص شده اند و پیكر چهار هزار شهید دیگر باید در تفحص ها پیدا شود، گفت: آمریكا نقش زیادی در پنهان سازی اسناد مربوط به شهدا دارد.

* آزادگان جنگ تحمیلی الگویی برای جوانان امروز هستند
حجت الاسلام عبدالحسین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر گفت: آزادگان با مقاومت خود در برابر شكنجه ها تسلیم نشدند و آنها شكوه مقاومت ما هستند. در هشت سال دفاع مقدس رنج های بسیاری به اسرای ایران در زندان های عراق تحمیل شد و آنها برای ما نماد صبر و استقامت هستند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تحت فشار قدرت های بین المللی بوده است؛ تنها آزادگان ما در زندان های عراق تحت فشار نبوده اند بلكه ملت ما همواره تحت فشار هستند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر با اشاره به شیوه برخورد مسئولان ایرانی با اسرای عراقی گفت: ما تمام نیازهای زندگی اسریا عراقی را در ایران فراهم كردیم و آنها هیچگاه دچار گرسنگی و بیماری نبودند و در نهایت مظلومیت ایران را سازمان ملل با پذیرش حمله نیروهای بعثی به ایران، تایید كرد.
وی با طرح این موضوع كه آزادگان فرصتی برای الگوسازی برای نسل جوان هستند، گفت: این انسان های آزاده می توانند الگوی مقاومت و ایستادگی برای جوانان جامعه باشند چراكه آنها منطق قرآن و ایثار در راه خدا را نشان دادند.

* شاعران ایرانی در اشعارشان دغدغه بشردوستی داشتند
مارك آخرمَن معاون دفتر نمایندگی كمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران با اشاره به شعر معروف سعدی گفت: این شاعر در 800 سال قبل در شعر «بنی آدم اعضای یكدیگرند» دغدغه بشردوستی داشته و می دانسته همواره در طول تاریخ كمك یكدیگر بدون توجه به قومیت و دین اهمیت دارد.
وی اظهار داشت: صلیب سرخ برای كرامت انسان ها تاسیس و نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر150 سال قبل بر اساس اصول هفت گانه انسان دوستی پایه گذاری شد.
آخرمن افزود: همچنین كمیته بین المللی صلیب سرخ در راستای رسیدگی به مجروحان، خانواده آنها و اسرای جنگی ایجاد شد و كشورها پس از جنگ جهانی اول و دوم به اهمیت صلیب سرخ پی بردند و از آن حمایت كردند. بر اساس كنوانسیون ژنو، طرف های درگیر جنگ باید اسرای مجروح را به كشور خود بازگرداندند و آنها را مداوا كنند.
وی به نقش صلیب سرخ در 17 فاز در بازگرداندن اسرای عراقی اشاره و عنوان كرد: در این عملیات 717 اسیر عراقی به عراق بازگردانده شدند و در 18 فاز عملیات، اسرای ایرانی به كشور بازگشتند و بالغ بر 70 هزار اسیر ایرانی و عراقی در عملیات بازگشت جهانی به كشورهای خود بازگشتند.
محمود محمدی نسب دبیركل جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم با اشاره به حماسه ای كه رزمندگان و آزادگان ایران خلق كردند، گفت: نقش هلال احمر در دفاع مقدس واكاوی نشده است.
وی عنوان كرد: بخشی از فعالیت های هلال احمر در دوران دفاع مقدس با همكاری صلیب سرخ انجام شده و بخش دیگری از فعالیت های هلال احمر خدمات امدادی و درمانی بوده است.
دبیركل جمعیت هلال احمر از زنجیره بازگرداندن مصدومان در دوران جنگ تحمیلی توسط نیروهای امدادی به عنوان اقدامی بی نظیر یاد كرد و ادامه داد: فقط در عملیات كربلای پنج چند هزار مجروح از خط مقدم به بیمارستان های صحرایی و تخصصی در داخل شهرها منتقل شدند.
وی یادآور شد: امدادگران هلال احمر در انجام خدمات امدادی و تامین تجهیزات دارویی و درمانی بسیار فعال بودند و پشتیبانی قدرتمندی از جبهه ها و رزمندگان داشتند.
دبیركل جمعیت هلال احمر از بازنویسی مجموعه خاطرات امدادگران هلال احمر به عنوان اقدامی مثبت یاد كرد و افزود: عمده خاطرات امدادگران پیشكسوت هلال احمر در حوزه دفاع مقدس بوده است.
اجتمام*3377

سرخط اخبار سیاست