۱۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸
کد خبر: 83056333
T T
۰ نفر
حكم محكومیت رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیكستان صادر شد

تهران - ایرنا - دادگاه عالی تاجیكستان پشت درهای بسته حكم محكومیت غیابی «محی الدین كبیری» رئیس حزب نهضت اسلامی را صادر كرد.

به گزارش پایگاه خبری اوستا به نقل از یك منبع دادگاه عالی تاجیكستان، محی الدین كبیری توسط دادگاه این كشور به محكومت طولانی مدت حبس محكوم شده است اما به دلیل محرمانه بودن این پرونده نمی تواند مدت زمان حبس كبیری را علنی كند.
پیش از این «شیرمحمد شاهیان» رئیس این دادگاه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در شهر دوشنبه گفته بود، اتهام رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیكستان خیانت به وطن، مشاركت در شورش برای براندازی نظام سیاسی و فعالیت در تركیب گروه تروریستی است.
محی‌الدین كبیری به طور غیابی با 16 مورد اتهام مختلف محاكمه شد كه به دلیل مهر سری داشتن پرونده، بررسی این موارد پشت درهای بسته انجام شد.
این درحالی است كه دادگاه عالی تاجیكستان در بهار امسال به علت حضور نداشتن محی الدین كبیری در داخل كشور، بررسی پرونده جنایی وی را به طور موقت متوقف كرده بود.
رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیكستان پس از انتخابات پارلمانی سال 2015 كه حزبش نتوانست نماینده ای به مجلس قانونگذاری این كشور بفرستد، از تاجیكستان خارج شد.
دادگاه عالی تاجیكستان در ماه سپتامبر سال 2015 فعالیت حزب نهضت اسلامی این كشور را به اتهام ارتباط با شورش ژنرال «عبدالحلیم نظرزاده» معاون وقت وزیر دفاع ممنوع كرد و نام این حزب را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.
در پی این تصمیم 14 عضو شورای سیاسی این حزب بازداشت و به زندان‌های طولانی محكوم شدند و دو معاون رئیس این حزب هم حبس ابد گرفتند.
مقامات حزب نهضت اسلامی در خارج از كشور تمامی اتهامات را رد كرده و گفته اند، در سه سال اخیر بیش از 200 نفر از اعضای این حزب در تاجیكستان به زندان محكوم شده اند.
آساق**ع.ه**1663**
۰ نفر