۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 83052362
T T
۰ نفر

360 هزار هكتار از اراضی كشاورزی رفع تداخل شد

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۰
کد خبر: 83052362
360 هزار هكتار از اراضی كشاورزی رفع تداخل شد

تبریز- ایرنا - رئیس سازمان امور اراضی كشور گفت: 360 هزار هكتار اراضی كشاورزی دارای مشكل تداخل در كشور در 30 ماه گذشته تعیین تكلیف شد.

علیرضا اورنگی روز سه شنبه در جلسه كارگروه رفع تداخل اراضی آذربایجان شرقی افزود: تاكنون 4 میلیون و 800 هزار هكتار از اراضی كشاورزی كه مشكل تداخل داشتند در كارگروه های رفع تداخل بررسی شده است.
وی با بیان اینكه مشكل مالكیت اراضی و بحث اراضی ملی همواره در حوزه تولید كشاورزی وجود دارد و در بسیاری موارد موجب كندی و یا توقف فعالیت ها و نارضایتی سرمایه گذاران می شود، گفت: به همین دلیل با تصویب و ابلاغ قانون، دستگاه قضایی این اختیار را به وزارت جهاد كشاورزی داده است تا به پرونده های حقوقی در این بخش ورود و احكام لازم را پس از بررسی ها صادر كند.
وی ادامه داد: این اقدامات در قالب كارگروه رفع تداخل اراضی و با حضور دستگاه های جهاد كشاورزی، امور اقتصادی و دارایی، ثبت اسناد و املاك، منابع طبیعی و آبخیزداری و امور اراضی استان ها انجام می شود.
اورنگی هدف اصلی از این برنامه را رفع موانع تولید در بخش كشاورزی و سنددار كردن اراضی و در عین حال حفظ و حراست اراضی ملی و منابع طبیعی عنوان كرد.
وی خاطرنشان كرد: رفع تداخلات اراضی ملی، دولتی و مستثنیات كشاورزان یكی از بزرگترین اقدامات دولت است كه از 2.5 سال گذشته با جدیت در حال پیگیری است.
وی به اختلافات ملكی بین كشاورزان و دولت در زمینه تداخلات اراضی ناشی از قوانین ضعیف و موازی كاری ها در سال های گذشته اشاره كرد و افزود: با تصویب ماده ٥٤ قانون رفع موانع تولید و تدوین و ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل ها، نیازی به مراجعه افراد و كشاورزان به دستگاه قضایی نیست.
رئیس سازمان امور اراضی با بیان اینكه سنددار كردن زمین های كشاورزان نیز در دستور كار این دولت است، گفت: رفع تداخلات در زمین های ملی، مسیر را برای سنددار كردن زمین های كشاورزان باز می كند.
اورنگی خاطرنشان كرد: در طول 30 ماه گذشته به اندازه دو دهه گذشته اراضی دارای تداخل كشاورزان تعیین تكلیف شده است.
وی درباره اجرای طرح حدنگاری (تهیه نقشه ثبتی) در زمین های كشاورزی نیز گفت: 7 میلیون هكتار از زمین های كشاورزی از سال 94 برای سنددار شدن در دستور كار قرار دارد كه سه میلیون هكتار آن تاكنون در سامانه ثبت اسناد كشور نهایی شده و كشاورزان به تدریج سند مالكیت دریافت می كنند.
3071/518
۰ نفر