۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۷
کد خبر: 83052359
T T
۰ نفر

360 هزار هكتار از اراضي كشاورزي رفع تداخل شد

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۷
کد خبر: 83052359
360 هزار هكتار از اراضي كشاورزي رفع تداخل شد

تبريز- ايرنا - رئيس سازمان امور اراضي كشور گفت: 360 هزار هكتار اراضي كشاورزي داراي مشكل تداخل در كشور در 30 ماه گذشته تعيين تكليف شد.

عليرضا اورنگي روز سه شنبه در جلسه كارگروه رفع تداخل اراضي آذربايجان شرقي افزود: تاكنون 4 ميليون و 800 هزار هكتار از اراضي كشاورزي كه مشكل تداخل داشتند در كارگروه هاي رفع تداخل بررسي شده است.
وي با بيان اينكه مشكل مالكيت اراضي و بحث اراضي ملي همواره در حوزه توليد كشاورزي وجود دارد و در بسياري موارد موجب كندي و يا توقف فعاليت ها و نارضايتي سرمايه گذاران مي شود، گفت: به همين دليل با تصويب و ابلاغ قانون، دستگاه قضايي اين اختيار را به وزارت جهاد كشاورزي داده است تا به پرونده هاي حقوقي در اين بخش ورود و احكام لازم را پس از بررسي ها صادر كند.
وي ادامه داد: اين اقدامات در قالب كارگروه رفع تداخل اراضي و با حضور دستگاه هاي جهاد كشاورزي، امور اقتصادي و دارايي، ثبت اسناد و املاك، منابع طبيعي و آبخيزداري و امور اراضي استان ها انجام مي شود.
اورنگي هدف اصلي از اين برنامه را رفع موانع توليد در بخش كشاورزي و سنددار كردن اراضي و در عين حال حفظ و حراست اراضي ملي و منابع طبيعي عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: رفع تداخلات اراضي ملي، دولتي و مستثنيات كشاورزان يكي از بزرگترين اقدامات دولت است كه از 2.5 سال گذشته با جديت در حال پيگيري است.
وي به اختلافات ملكي بين كشاورزان و دولت در زمينه تداخلات اراضي ناشي از قوانين ضعيف و موازي كاري ها در سال هاي گذشته اشاره كرد و افزود: با تصويب ماده ٥٤ قانون رفع موانع توليد و تدوين و ابلاغ آيين نامه و دستورالعمل ها، نيازي به مراجعه افراد و كشاورزان به دستگاه قضايي نيست.
رئيس سازمان امور اراضي با بيان اينكه سنددار كردن زمين هاي كشاورزان نيز در دستور كار اين دولت است، گفت: رفع تداخلات در زمين هاي ملي، مسير را براي سنددار كردن زمين هاي كشاورزان باز مي كند.
اورنگي خاطرنشان كرد: در طول 30 ماه گذشته به اندازه دو دهه گذشته اراضي داراي تداخل كشاورزان تعيين تكليف شده است.
وي درباره اجراي طرح حدنگاري (تهيه نقشه ثبتي) در زمين هاي كشاورزي نيز گفت: 7 ميليون هكتار از زمين هاي كشاورزي از سال 94 براي سنددار شدن در دستور كار قرار دارد كه سه ميليون هكتار آن تاكنون در سامانه ثبت اسناد كشور نهايي شده و كشاورزان به تدريج سند مالكيت دريافت مي كنند.
3071/518

سرخط اخبار استان‌ها