۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۰۰
کد خبر: 83052209
T T
۰ نفر
200 هزار تبعه خارجی در قم زندگی می كنند

قم – ایرنا – معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم گفت: در این استان به عنوان دومین استان زیارتی كشور پس از خراسان رضوی، پذیرای بیش از 200 هزار اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز از 110 كشور هستیم و بیشترین اتباع از كشور افغانستان می باشد.

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی روز سه شنبه در آیین گشایش مجتمع فرهنگی روستای مبارك آباد بخش مركزی قم، اتباع افغان را افراد متدین،خوب و دوستدار انقلاب اسلامی و نظام نام برد و افزود: مهمان نوازی درمفاهیم دینی و قرآنی ما وجود دارد.
وی با اشاره به ارائه خدمات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی به اتباع خارجی در استان گفت: بیش از 25 هزار تبعه افغان دراین استان شاغل هستند و جمعیت دانش آموزی و دانشجویی اتباع خارجی در قم بیش از 30 هزار تن است.
وی با بیان این كه اتباع خارجی در كنار مردم قم در آرامش و امنیت كامل زندگی می كنند، افزود: یكی از مسائل آنها مساله آموزش بود كه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی كه در ایران همه باید امكان تحصیل داشته باشند، این امر در سال گذشته محقق شد.
هاشمی با تشكر از كشورهای همكاری كننده برای ساخت مجتمع فرهنگی مبارك آباد، بر آمادگی استان قم برای گسترش و تداوم این نوع همكاری ها تاكید كرد.
وی با اشاره به برگزاری كارگاه های آموزشی مختلف در مجتمع فرهنگی مبارك آباد اظهار كرد: از این مجموعه برای آموزش و توانمندسازی اتباع خارجی در زمینه های گوناگون و اشتغال استفاده خواهد شد.
وی با اشاره به نزدیكی ایام اربعین حسینی بیان كرد: در این ایام میزبان زائران از كشورهای افغانستان و پاكستان برای حضور در اجتماع میلیونی اربعین حسینی در كربلا هستیم كه مسئولان استان آمادگی كامل برای پذیرایی از آنان را دارند.
هاشمی با اشاره به وجود امنیت در كشور و نیز مهمان نوازی ایران خاطرنشان كرد: بیش از 25 میلیون زائر در طول سال در استان داریم كه حدود 5 میلیون تن از این زائران از كشورهای خارجی هستند.
مجتمع فرهنگی مبارك آباد بخش مركزی؛ با هدف ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به اتباع خارجی و اهالی منطقه، با همكاری و مشاركت اداره كل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور، اداره كل همكاری و توسعه بین الملل كمیسیون اروپا، وزارت خارجه نروژ و سازمان امور پناهندگی نروژی (NRC) ساخته شده است.
در آیین بهره برداری این مجتمع فرهنگی سفیران كشورهای نروژ و سوئد و نمایندگان سفارتخانه های دانمارك، اتریش، سوییس و بریتانیا و مسئولان استانی و محلی حضور داشتند.
استان قم دارای یك شهرستان به همین نام و 5 بخش مركزی، جعفریه، سلفچگان، كهك و خلجستان می باشد؛ شهر قنوات با 12 هزار تَن جمعیت و 287 هكتار مساحت در بخش مركزی و در 10 كیلومتری شهر قم واقع شده و كار اصلی مردم این شهر كشاورزی و دامپروری است.
بخش مركزی قم با بیش از 7 هزار و 500 كیلومتر مربع دارای 2 دهستان مبارك آباد و قمرود است كه جمعیتی حدود 35 هزار تن دارد و عمده درآمد مردم مبارك آباد از راه كشاورزی و دامداری است.
7406/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها