۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 83041435
T T
۰ نفر
گرمایش زمین ، خودكشی را افزایش می دهد

تهران - ایرنا - بر اساس تحقیقات جدید یك تیم بین المللی افزایش میزان خودكشی از اثرات قابل ملاحظه گرما است ، طبق این تحقیقات بین گرما و بروز خودكشی ارتباط معنا داری وجود دارد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا به نقل از آسیا تایمز، خودكشی در حال حاضر یكی از علل مرگ و میر در جهان و یكی از پنج دلیل اصلی مرگ در افراد بین 15 تا 55 سال است، این آمار چیزی حدود یك میلیون نفر در سال است.
این گزارش اعلام كرده است كه گرمای شدید در نیم كره شمالی زمین طی ماه های اخیر افزایش یافته است و انتظار میرود سال 2018 ركورددار گرمترین سال در تاریخ باشد.
بر اساس این گزارش دمای بالای هوا بر محیط زیست و سلامت جسمی انسان تاثیر می گذارد و بر سلامت روح و ذهن نیز تاثیر دارد.
به گفته محققان، گزارشات ثبت شده دما در سال های مختلف نشان میدهد كه با هر یك درجه افزایش دما آمار خودكشی در مكزیك 0.7 درصد و در آمریكا 2.1 درصد افزایش داشته است، و برآورد شده اگر گرمایش زمین ادامه یابد تا سال 2050 بین 9 تا 45 هزار مرگ ناشی از خودكشی به این آمار افزوده خواهد شد.
به گفته 'لیزا پیج' محقق و روانشناس در كالج كینگ لندن ' درجه حرارت بالا منجر به رفتار پرخاشگرانه، تهاجمی و خشونت آمیز افراد می شود كه به نوبه خود باعث افزایش تمایل به خودكشی خواهد بود. این موضوع باعث افزایش هورمون استرس كورتیزول، كاهش كیفیت خواب و اختلال در فعالیت های فیزیكی افراد می شود. این تغییرات می تواند فشار روانی را افزایش دهد.'
تغییرات آب و هوایی موجب افزایش شدت موج گرما، خشكسالی، طوفان، سیل و آتش سوزی خواهد شد و باعث گسترش بیماری های عفونی مانند ویروس زیكا، مالاریا و بیماری لیم میشود. كمبود غذا، آب، سوخت، مهاجرت اجباری و جنگ از پیامد های این تغییرات هستند.
برای كاهش این صدمات تدابیری اندیشیده شده است برای مثال استراتژی كاهش گازهای گلخانه ای پر قدرت یا نصب واحد های تهویه هوا می تواند از عواقب خطرناك گرمایش زمین جلوگیری كند اما اینها به تنهایی كافی نخواهند بود زیرا متاسفانه خدمات بهداشت روان در اكثر نقاط دنیا با كمبود بودجه مواجه است.
تغییرات آب و هوایی یك چالش بزرگ جهانی برای سلامت عمومی است كه در حال حاضر راه حل آماده ای هم برای این موضوع وجود ندارد، هنوز برای برخی زود است كه این خطر را جدی بگیرند. تغییرات اقلیمی به خودی خود علت اصلی خودكشی نیست، بلكه یكی از عوامل متعدد این امر است.
آساق**ا.پ**1663**
۰ نفر