۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83029890
T T
۰ نفر

از وفا تا جفای سگ

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 83029890
از وفا تا جفای سگ

همدان - ایرنا - جولان سگ های ولگرد در همدان به دغدغه ای جدی برای خانواده ها تبدیل شده است و ساكنان این شهر از ترس سگ گزیدگی از حضور شب هنگام در برخی خیابان ها و كوچه های شهر پرهیز می كنند.

به گزارش ایرنا، سگ به واسطه داشتن خصلت وفاداری و سختكوشی در حفظ اموال و جان انسان ها، در گذر تاریخ معتمد انسان ها شده و حتی در برخی فرهنگ ها به اتاق شخصی عده ای نیز راه یافته است.
با این وجود پرسه سگ های سرگردان در حوالی مجتمع های مسكونی و خیابان ها اصلی و فرعی موجب بروز وحشت برای رهگذران می شود و این روند گلایه های زیادی را به همراه دارد.
پرسه سگ های ولگرد در مراكز تفریحی، تفرجگاه ها و كنار سطل های جمع آوری زباله، عرصه را برای حضور خانواده ها تنگ كرده و بسیاری از شهروندان كه پیاده روی در بلوارها و خیابان های شهر را برای شادابی و كسب سلامت انتخاب می كنند را دچار نگرانی كرده است.
حواشی سطل های زباله مكانیزه شهرداری نیز نمای زشتی از چهره كوچه و خیابان را به نمایش گذاشته است چرا كه سگ های ولگرد با پاره كردن پلاستیك های زباله و پخش محتویات آن در سطح معبر، موجب بروز آلودگی بهداشتی و بصری محیط پیرامونی شده اند.
پیشتر رئیس كمیسیون خدمات شهری شهرداری همدان زباله‌های رها شده در حاشیه شهرها را كانون تجمع و زمینه ای برای افزایش جمعیت سگ ها عنوان كرده و معتقد بود بهتر است به جای هزینه كرد اعتبارهای میلیاردی از سوی شهرداری برای رفع این مشكل، ابتدا چاره ای برای ساماندهی پسماندها و از بین بردن كانون‌های افزایش سگ‌ها اندیشیده شود.

** حمایت شورای شهر از احداث پناهگاه حیوانات
سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان در گفت و گویی با ایرنا ابتدا از تعطیل شدن پناهگاه پیش بینی شده در نزدیكی روستایی سیمین وهنان پرده برداشت و عنوان كرد: این مركز كه توسط سمن های حامی حیوانات دایر شده بود توسط مركز بهداشت تعطیل شد.
كامران گردان اضافه كرد: هم اینك مركزی در نزدیكی چشمه قصابان برای تحویل سگ های ولگرد وجود دارد اما پاسخگو نیاز شهر نیست.
عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری مكلف به تهیه مكانی برای نگهداری سگ های ولگرد شده كه هم اینك زمینی در نزدیكی پلیس راه همدان - تهران و سایت دفن زباله پیش بینی و بخشی از آن حصار كشی شده اما تجهیز نشده است.
گردان بیان كرد: این زمین نیازمند ساخت و ساز چندانی نیست بلكه بخشی از آن باید دیوار كشی و داخل آن فنس كشی و قفس ایجاد شود كه در صورت تزریق اعتبار در كمتر از 2 ماه این طرح قابل اجرا است.
سخنگوی شورای شهر همدان در پاسخ به اینكه با وجود آماده نبودن این مكان و رها بودن سگ ها، در صورت سگ گزیدگی چه كسی مسئول است؟ عنوان كرد: شهردار همدان باید پاسخگوی این موضوع باشد.
گردان اظهار داشت: هم اینك كشتن سگ ها به علت جریحه دار شدن احساسات مردم در دستور كار نیست بنابراین جمعیت سگ ها روز به روز در حال افزایش است.
وی از سایر نهادها استمداد طلبید و گفت: چنانچه افرادی مكانی را با تائید معاونت بهداشتی تهیه كنند شورای شهر و شهرداری آمادگی كمك مالی به آنها را دارد.
گردان یادآوری كرد: سازمان مردم نهادی كه پیشتر در نزدیكی منطقه آبرومند اقدام به نگهداری سگ های ولگرد می كرد درآمدی نداشت و خودگردان بود.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان نیز در این باره به ایرنا گفت: این مجموعه هیچگونه وظیفه ای در قبال ساماندهی سگ های ولگرد ندارد.
حسین خانجانی افزود: جمع آوری سگ های ولگرد و بدون صاحب سطح شهر از سال گذشته به سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان محول شده است.

** 2 هزار 100 قلاده سگ جمع آوری شدند
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان توضیح داد: وظیفه جمع آوری و ساماندهی سگ های بدون صاحب از اوایل سال 96 به این سازمان محول شد.
حسین سیبی اضافه كرد: بی درنگ با بكارگیری پیمانكار فعالیت ها برای ساماندهی وضعیت موجود و پیشگیری از ابراز نارضایتی مردم آغاز شد.
وی افزود: طبق دستور العمل وزارت كشور باید مركزی برای نگهداری سگ های ولگرد دایر شود و در این مركز غربالگری و واكسیناسیون و در مواردی معدوم سازی به شیوه مرگ با ترحم این حیوان صورت گیرد.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان بیان كرد: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان از امور اراضی خواست تا زمینی برای ساخت این مركز در اختیار شهرداری قرار دهد.
سیبی ادامه داد: با وجود اینكه تاكنون زمینی برای این كار پیش بینی نشده اما شهرداری ساماندهی سگ های ولگرد را در دستور كار دارد تا آسیب از این ناحیه را به حداقل برساند.
وی گفت: 2 هزار و 100 قلاده سگ از ابتدای امسال تا 15 شهریور توسط پیمانكار جمع آوری شده است كه تعدادی با روش مرگ با ترحم معدوم و شمار دیگری پس از غربالگری و واكسینه شدن، رهاسازی شدند.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان ادامه داد: معدوم سازی حیوانات اغلب برای سگ های بدون صاحب و گونه هایی كه دارای نژاد نیستند صورت می گیرد.
وی یادآوری كرد: طبق مصوبه كارگروه ساماندهی و كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری، زمینی كه در حاشیه سایت پسماند و متعلق به شهرداری بود برای ساخت مركز نگهداری سگ مطرح شد كه مورد قبول معاونت بهداشتی قرار نگرفت و مقرر شد امور اراضی زمینی به عنوان گزینه جایگزین در اختیار شهرداری قرار دهد.

** افزایش جمعیت سگ ها
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان اظهار داشت: پس از ابلاغ دستورالعمل اتلاف نكردن حیوانات، برای مقطعی دست شهرداری برای مدیریت جمعیت سگ ها بسته شد.
سیبی ادامه داد: متوقف شدن موضوع جمع آوری سگ ها در كنار زمانبر شدن روند پیش بینی مركزی برای نگهداری این حیوانات، زمینه ای برای روند رو به رشد جمعیت سگ ها شده است.
وی گفت: با این وجود از اردیبهشت سال گذشته پس از محول شدن این مسئولیت به سازمان پسماند 2 تیم فعال به صورت روزانه وضعیت را رصد كرده و امسال شاهد كاهش حضور سگ های ولگرد در سطح شهر خواهیم بود.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان افزود: سگ هایی كه با روش ترحم آمیز معدوم می شوند در كنار سایت زباله و با رعایت مسایل بهداشتی همراه با زباله های عفونی دفن می شوند.

** غذا دهی به حیوانات به قیمت گزش
سیبی یكی از عوامل حضور سگ های ولگرد در داخل شهر را ترحم افراد حیوان دوست و غذا دهی به آنها عنوان كرد و گفت: غذا دادن به حیوانات منجر به عادت آنها به حضور در پارك ها، بوستان ها، تفرجگاه ها و محله ها می شود.
وی افزود: این رویه موجب افزایش ماندگاری سگ در محله ها و زاد و ولد در مناطق مسكونی، ایجاد آلودگی زیست محیطی، ایجاد مزاحمت برای شهروندان و گاهی مواقع گزش آنها شده است.
سیبی اضافه كرد: افرادی كه خواستار ترحم به حیوانات هستند به جای برقراری روابط عاطفی با حیوانات در سطح شهر، می توانند پس از راه اندازی پناهگاه حیوانات، به این مراكز مراجعه كنند.

** شاهد حضور گله ای سگها خواهیم بود
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان نیز گفت: روند حیوان گزیدگی در كشور و همدان رو به افزایش است.
سید جلال الدین بطحائی افزود: اثر بخشی كمیته اتلاف حیوانات زیانبار در همدان پس از مطرح شدن مساله ضرورت حمایت از حیوانات، كاهش یافت و در مقابل جمعیت سگ ها روز به روز افزایش نهاد.
وی ادامه داد: با تداوم رویه كنونی به طور حتم پائیز امسال شاهد حضور سگ ها به صورت گله ای در داخل شهر خواهیم بود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر گفت: پیشتر اتلاف سگ های ولگرد و بدون صاحب انجام می شد اما هم اینك با توجه به مطرح شدن حمایت از حیوانات انتظار می رود زنده گیری و عقیم سازی سگ ها صورت گیرد.
بطحائی یادآوری كرد: در كشورهای خارجی سگ ولگردی وجود ندارد چراكه سگ صاحب دارد و باید پاسخگوی هر گونه اشتباه از سوی حیوان باشد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط و بافت زندگی در ایران، از سگ در مناطق روستایی برای نگهبانی استفاده می شود و در بسیاری از مواقع به علت رها و آزاد بودن آن به دیگران آسیب می زند.

** ثبت روزانه 17 مورد حیوان گزیدگی در همدان
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته 80 درصد مراجعه به مراكز بهداشتی پیش بینی شده به علت سگ گزیدگی، 15 درصد گربه گزیدگی و پنج درصد مابقی حیوانات نظیر گرگ، روباه، شغال، گاو، گوسفند و الاغ است.
بطحائی تاكید كرد: باید برای كاهش حیوان گزیدگی تدبیری اندیشیده شود در غیر اینصورت با این شیب افزایش به طور حتم دچار مشكل خواهیم شد چراكه روزانه 16تا 17 تن برای حیوان گزیدگی به مراكز درمانی همدان مراجعه می كنند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر همدان اظهار داشت: این طیف از افراد باید سه نوبت برای درمان مراجعه كنند یعنی روزانه 50 مراجعه برای درمان حیوان گزیدگی اتفاق می افتد.
بطحائی هدف مراكز درمانی را پیشگیری از حیوان گزیدگی دانست و توضیح داد: اگر كسی ویروس هاری بگیرد احتمال مرگ آن 100 درصد است؛ بنابراین پیشگیری و درمان از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی خواستار مراجعه فوری مردم بعد از حیوان گزیدگی و شستشوی زخم در اولین فرصت شد چراكه ویروس هاری غیر هوازی و عصب دوست بوده و احتمال آسیب بالا است.

** هزینه درمان حیوان گزیدگی رایگان است
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: هزینه هر دوره كامل پیشگیری و پیگیری حیوان گزیدگی شامل ورود واكسن، نگهداری، توزیع و تزریق آن پنج میلیون ریال است.
بطحایی با عنوان اینكه حفظ جان انسان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در صورت اطلاع مسئولان بهداشتی از سگ گزیدگی حتی در صورت امتناع فرد از مراجعه به مركز درمانی ما برای درمان فرد به محل سكونتش مراجعه می كنیم.
وی اضافه كرد: ایران جزو معدود كشورهایی است كه واكسیناسیون هاری به صورت رایگان انجام می شود با این وجود به علت وارداتی بودن بخشی از آنها باید پیشگیری مقدم بر درمان باشد.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: در هر شهرستان یك مركز درمان پیشگیری حیوان گزیدگی و هاری پیش بینی شده است.
بطحائی افزود: آسیب دیدگان بی درنگ باید به مركز درمانی مراجعه كنند چراكه حضور دیر هنگام احتمال مرگ آنها را افزایش می دهد.
وی توصیه كرد: فرد مجروح تا رسیدن به مركز درمانی باید محل گزش را با آب صابون شستشو دهد چراكه یك شستشو خوب 30 تا 50 درصد احتمال بروز بیماری را كاهش می دهد.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر اضافه كرد: افراد حتی می توانند با مراجعه به خانه های بهداشت شستشو اولیه را انجام دهند سپس به مراكز پیش بینی شده برای درمان پیشگیری، اعزام شوند.
بطحائی توضیح داد: سه نوبت درمان پیشگیری صورت گرفته و چهار بار واكسن به فرد تزریق می شود با این توصیف كه در نوبت نخست كه زمان مراجعه است 2 واكسن، هفت روز بعد یك واكسن و سه هفته بعد یك واكسن دیگر تزریق می شود.
وی ادامه داد: اگر حیوان عامل گزیدگی پس از گذشت 10 روز از وقوع حادثه زنده بماند موید هار نبودن حیوان است بنابراین نیازی به تزریق واكسن نوبت سوم (آخرین واكسن) نیست.

** مجازاتی برای كنترل سگ گزیدگی پیش بینی شود
بطحائی گفت: كنترل همیشه به معنای معدوم سازی نیست بلكه می توان با بهره گیری از راهكارهای قانونی آمار حیوان گزیدگی را كاهش داد.
وی توضیح داد: اگر طبق قانون مجازات اسلامی پرداخت غرامت برای صاحب سگی كه برای نوبت دوم اقدام به گزش افراد می كند پیش بینی شود، مراقبت از حیوان بیشتر می شود.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی استان همدان بیان كرد: پرداخت هزینه بیمارستانی، درمان و دیه فرد توسط صاحب سگ هایی كه برای بار دوم گزش می كنند ضروری است.
بطحائی اعلام كرد: قرار است در هر شهرستان با یك قاضی صحبت شود تا با برخورد سلبی بتوان آمار حیوان گزیدگی را كاهش داد.
7526*2090
۰ نفر