۱۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83025581
T T
۰ نفر
ایران از هیچ تلاشی برای برقراری صلح در منطقه دریغ نكرده است

پكن- ایرنا- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحولات و نا امنی ها در منطقه غرب آسیا تاكید كرد جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در منطقه دریغ نكرده است.

به گزارش ایرنا امیر سرتیپ ستاد «امیر حاتمی» روز جمعه در دیدار با 'وی فنگ هه' وزیر دفاع جمهوری خلق چین در پكن افزود: ما معتقدیم امنیت یكپارچه است و نا امنی در منطقه غرب آسیا نه تنها محیط پیرامونی بلكه سایر مناطق جهان را هم تحت تاثیر قرار داده است.
امیر حاتمی با انتقاد از رویكرد یكجانبه گرایانه آمریكا در نقض مكرر مقررات بین المللی توسط آن كشور اظهار داشت عملكرد این كشور ناقض صلح و امنیت جهانی است.
وی با اشاره به مشتركات تاریخی و فرهنگی دو كشور و همچنین سابقه چند هزار ساله همكاری های دو جانبه، این ظرفیت ها را زمینه مناسبی برای توسعه همكاری های دو كشور دانست و اظهار داشت: دو كشور دارای منافع و تهدیدات مشترك هستند و می توانند در این چارچوب نیز همكاری ها را توسعه دهند.
امیر حاتمی مولفه دفاع را یكی از مولفه های اصلی و تعیین كننده در همكاری های دفاعی كه روسای جمهوری دو كشور در بیانیه مشترك به ان تاكید كرده اند عنوان كرد.
وزیر دفاع جمهوری خلق چین نیز در این دیدار با اشاره به رویكرد و دیدگاه دوستانه دو كشور مبنی بر توسعه روابط ، تصریح كرد چین به عنوان كشوری در حال پیشرفت، آماده همكاری و تعامل با ایران است.
'وی فنگ هه' افزود: چین با رهبری و هدایت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین و رهبر حزب كمونیست به دستاوردهای بیشتری هم خواهد رسید.
دو طرف در ادامه این نشست و مذاكرات، موضوعات همكاری های دفاعی و نظامی را مطرح و در مورد آنها تبادل نظر كردند كه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر تنظیم و پیگیری همكاری های صمیمانه و عمل گرایانه تاكید كرد.
در این مذاكرات، طرفین در خصوص تحولات جهانی و منطقه ای و چگونگی همكاری های دو طرف در مقابله با تروریسم و كمك به ایجاد صلح و ثبات جهانی تبادل نظر كردند.
همكاری های دفاعی دو جانبه بخش اصلی این مذاكرات بود در این رابطه اجرایی شدن بخش دفاعی كه در بیانیه جامع مشاركت راهبردی روسای جمهوری دو كشور در سال 95 به امضای وزرای دفاع دو كشور رسیده است مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و طرفین بر پیشبرد اهداف مورد نظر در اسناد مذكور تاكید كردند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این سفر با تعداد دیگری از مقامات عالی دفاعی و نظامی این كشور دیدار و گفت و گو و از برخی یگان های نظامی و واحدهای صنعتی این كشور نیز بازدید خواهد كرد.
پیش از این دیدار مراسم استقبال رسمی از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران انجام شد.
امیر حاتمی كه به دعوت همتای چینی خود و به منظور توسعه همكاری های اقتصادی در راس یك هیات بلندپایه دفاعی به چین سفر كرده است پنجشنبه شب به وقت محلی وارد پكن شد.
با سفر وزیر دفاع جمهوری خلق چین به تهران در آبان ماه سال 1395 و امضای توافقنامه همكاری های دفاعی و نظامی بین دو كشور كه در جریان آن سفر انجام شد، این روابط وارد مرحله جدیدی شده و سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح كشورمان به چین می تواند شتاب بیشتری به این همكاری ها در چارچوب منافع متقابل دو كشور ببخشد.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان