۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 83009118
T T
۰ نفر

قطر: بين آمريكا و تركيه ميانجي گري نمي كنيم

۳۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 83009118
قطر: بين آمريكا و تركيه ميانجي گري نمي كنيم

دوحه – ايرنا – وزير امور خارجه قطر بعد از ديدار با 'مايك پمپئو ' وزير امور خارجه آمريكا گفت كه كشورش بين آنكارا و واشنگتن ميانجي گري نمي كند.

به گزارش ايرنا، خبرگزاري دولتي قطر (قنا ) روز چهارشنبه گزارش داد : ' شيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني' معاون نخست وزير و وزير امور خارجه قطر كه به آمريكا سفر كرده است، گفت كه هر دو كشور از هم پيمانان دوحه هستند و برنامه هاي براي ميانجي گري بين آنها وجود ندارد.
چهارشنبه گذشته و به دنبال كاهش ارزش لير در اثر افزايش تنش بين تركيه و آمريكا ، 'شيخ تميم بن حمد آل ثاني' امير قطر در سفر به آنكارا از سرمايه گذاري 15 ميليارد دلاري كشورش در اقتصاد تركيه خبر داد.
متعاقب اين سفر ، بانك مركزي قطر هم با بانك مركزي تركيه قرارداد مبادله ارز را با هدف استفاده از پولي ملي در مبادلات به امضا رساندند.
وزير امور خارجه قطر همچنين با اشاره به تنش ميان كشورش با عربستان ، امارات ، بحرين و مصر گفت كه نشست مشترك آمريكا و كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس شايد در ماه دسامبر امسال يا اوايل سال آينده ميلادي(2019) برگزار شود.
اين نشست ابتدا قرار بود بهار امسال برگزار شود اما آمريكا اعلام كرد كه نشست در ماه سپتامبر ( شهريور و مهر) برگزار خواهد شد.
عربستان، امارات ، بحرين و مصر از 5 ژوئن 2017 ( 15 خرداد 96) با متهم كردن قطر به حمايت از تروريسم روابط خود با اين كشور را قطع كردند و مرزهاي زميني، هوايي و دريايي خود به روي اين كشور را هم بستند.
اين كشورها 13 شرط براي ازسرگيري روابط با قطر تعيين كردند اما دوحه اين شروط را در تضاد با حق حاكميت خود مي داند و مي گويد: كشورهاي تحريم كننده هيچ دليل قانع كننده اي براي اثبات ادعاي خود در اختيار ندارند.
در تازه ترين رويارويي، دولت بحرين روز سه شنبه (ديروز) اعلام كرد كه صدور رواديد براي اتباع قطر را متوقف كرده است.
آمريكا ادعا مي كند كه اختلاف ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس موجب شكست سياست هاي اين كشور عليه نفوذ سياسي ايران در منطقه شده است و به همين دليل مايل به حل اين اختلافات است .
بسياري از كارشناسان سياسي و ناظرين امور منطقه با توجه به گذشت بيش از يك سال از بروز تنش ميان قطر و همسايگانش، ادعاي واشنگتن براي حل اين اختلاف را صادقانه ارزيابي نمي كنند و مي گويند : واشنگتن از اين اختلاف براي بستن قراردادهاي متعدد اقتصادي و نظامي با كشورهاي متخاصم سوء استفاده مي كند.
خاورم**1508*1049

سرخط اخبار جهان