۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 83000520
T T
۰ نفر

مالزی سربازی جوانان را كنار گذاشت

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۱
کد خبر: 83000520
مالزی سربازی جوانان را كنار گذاشت

كوالالامپور - ایرنا - وزیر ورزش و جوانان مالزی اعلام كرد كه در برنامه جدید دولت به نخست وزیری ماهاتیر محمد ، آموزش خدمت عمومی به دلیل مشكلات مالی و كاهش هزینه ها متوقف شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا طبق اعلام این وزارتخانه ، دولت مالزی به علت مشكلات مالی و صرفه جویی در هزینه های عمومی اقدام به متوقف كردن دو برنامه ملی شامل آموزش خدمت عمومی و آموزش های مدنی دفتر ملی كرد.
سید صدیق عبدالرحمان وزیر ورزش و جوانان جدید مالزی گفت كه تصمیم به كنارگذاشتن این دوبرنامه ملی در دو جلسه اخیر هیات دولت گرفته شد و كاركنان این دوبخش قرار است توسط سایر وزارتخانه ها جذب شوند.
به گفته وی قرار است برنامه جدیدی جایگزین شود تا آینده بهتری برای ساخت جوانان این كشور ترسیم شود.
طبق گزارش وزارت ورزش و جوانان ، برنامه خدمت ملی در مالزی از سال 2004 در این كشور درفضای نگرانی ها از قطب بندی های نژادی آغاز به كار كرد كه روحیه میهن پرستی را در جوانان تقویت نمی كرد.
طی سال های 2004 تا 2016 ، گذراندن دوره خدمت ملی برای دختران و پسران 18 ساله كه به طور تصادفی انتخاب می شدند، اجباری بود.
این جوانان در دوره خدمت ملی خود به مدت سه ماه باید در اردوگاههایی كه تحت عنوان اردوگاههای تابستانی بود دوره های آموزشی خود را طی می كردند.
این دوره آموزشی از سال 2016 دوماهه بوده است.
این برنامه ها به دلیل هزینه های زیاد آن و همچنین مسائل جنسی و بیماری های ایجاد شده در آن مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.
طبق گزارش شبكه تلویزیونی خبر آسیا، حداقل 23 جوان در اثر ابتلا به بیماری های مختلف و یا دراثر حوادث گوناگون در ادوار مختلف این برنامه های آموزشی جان خود را ازدست دادند.
محمد سبو وزیردفاع مالزی پیشتر در مجلس مالزی اعلام كرد كه هزینه این برنامه دو میلیارد و 700 میلیون دلار برآورد شده كه 43 درصد آن مرتبط با هزینه اجاره اردوگاههای دورافتاده بوده است.
طبق گزارش وزارت دفاع مالزی حدود سه هزار جوان مالزیایی تحت برنامه خدمت عمومی قرار داشتند.
هزینه های این دوره به گونه ای بالا بوده كه دولت پیشین نیز مجبور به تعلیق این دوره در طی سال 2015 شده بود.
یكی از وعده های ائتلاف پاكاتان هاراپان (امید) به رهبری ماهاتیر محمد در رقابت های چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی لغو برنامه خدمت ملی بود.
برنامه دوم آموزش جوانان نیز تحت عنوان بی تی ان نیزتوسط اداره مدنی این كشور در سال 1974 شروع به كار كرده بود و در سال 1981 بازسازی شده بود كه این برنامه نیز به دلیل هزینه های زیاد آن توسط دولت جدید مالزی كنار گذاشته شد.
این برنامه نیز از دهه 1980 تحت سرپرستی نخست وزیر پیشین مالزی فعالیت داشت و انتقادات زیادی در مورد اینكه وی از این جوانان به عنوان بازوی تبلیغاتی خود استفاده می كند وجود داشت.
پیشتر ماهاتیر محمد اعلام كرده بود برخی از سازمان های ایجاد شده توسط دولت گذشته با عنوان برنامه ملی تعریف شده اما درواقع برنامه هایی در جهت اهداف حزب باریسان نشنال بوده است.
آساق**1599**1337

سرخط اخبار جهان