۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82998540
T T
۰ نفر
خودروی استاندارد برای سرویس مدارس نداریم

تهران-ایرنا- مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: خودروی استاندارد و مناسب برای سرویس مدارس نداریم و البته پرداخت كرایه برخی خودروهای با شرایط ویژه نیز برای خانواده ها امكان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «نورعلی عباسپور» روز یكشنبه در نشست خبری اظهار داشت: اكنون گروه های كارشناسی در حال بررسی تجارب دیگر كشورها برای ساخت خودروی مناسب حمل دانش آموزان در داخل كشور هستند.
وی ادامه داد : سال گذشته حدود یك میلیون و 300 هزار دانش آموز در مناطق شهری و حدود 400 هزار دانش آموز در مناطق روستایی از سرویس مدارس استفاده كرده اند و حدود 50 درصد دانش آموزان نیز به صورت آزادبر جابجا شده اند.
مدیر كل دفتر انجمن اولیا و مربیان بیان داشت: به دلیل گرانی نرخ سرویس ها، برخی خانواده ها با توافق با خودروهای آزادبر، مبلغ كمتری پرداخت می كنند كه آموزش و پرورش تعهدی در قبال آنها ندارد.
وی افزود: برای بهره مندی بیشتر خانواده ها از سرویس هایی كه توسط سازمان شهرداری ها معرفی و توسط وزارت آموزش و پرورش تایید می شود در نظر است امسال در قالب كارگروهی تمامی جوانب كار بررسی شود تا متولی تامین خودرو بتواند قیمت تمام شده را به سطح قابل قبول رسانده و همچنین آگاهی های لازم در اختیار خانواده ها در این زمینه قرار گیرد.
عباسپور ادامه داد : استفاده از جی پی اس به دلیل گران بودن آن در سرویس مدارس امكان پذیر نیست البته سال گذشته برخی استان ها این كار را انجام دادند اما برای رفع این مشكل با تاكید وزیر آموزش و پرورش تلاش می كنیم اپلیكیشن روی گوشی راننده های سرویس مدارس نصب شود.
وی بیان داشت : برای تامین خودروی مناطق صعب العبور و روستایی نیز سال گذشته مبلغ 800 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود كه 500 میلیارد تومان آن تخصیص یافت اما امسال مصمم هستیم نشست هایی را با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهور داشته باشیم تا در خصوص وضعیت سرویس مناطق روستایی تصمیم گیری شود.
مدیر كل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه كرد: مبنای برنامه ریزی و سیاستگذاری فعالیت انجمن اولیا و مربیان سند تحول است و بیشتر حوزه كاری انجمن در زیر نظام مدیریت و راهبری در قالب 16 برنامه تعریف شده است.
عباسپور توضیح داد: در این زیر نظام تاكید شده مشاركت والدین در زمینه سرویس مدارس و دیگر فعالیت ها واقعی شود.

* انتخابات انجمن اولیا و مربیان در 5 هزار مدرسه الكترونیكی برگزار می شود
مدیر كل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه عده ای مشاركت خانواده ها در فعالیت های مدرسه را صوری می دانند، اظهار داشت: امسال بنا داریم بخشی از انتخابات در 5 هزار مدرسه را به صورت الكترونیكی برگزار كنیم و به تدریج این كار را در دیگر مدارس نیز گسترش دهیم تا مطالبات خانواده ها در امور مدارس جهت دار و محورهای مورد اشاره در سند تحول بنیادین عملیاتی شود.
عباسپور در خصوص تدوین منشور حقوق اولیا نیز گفت: باید بر اساس سند تحول فضا را برای مشاركت بیشتر اولیا در مدارس مهیا كنیم تا بتوانیم ضمن رفع آسیب های موجود، از طریق مستندات به شكایات مختلف در مدارس رسیدگی كنیم.
وی با بیان اینكه در بخشی از زیر نظام سند تحول نیز بر واگذاری امور به خانواده ها تاكید شده است، ادامه داد: مواردی همچون تهیه لباس فرم و سرویس مدارس از جمله مسائلی است كه باید با جدیت پی گیری شود از این رو در صددیم با مشاركت و همراهی دستگاه های ذیربط نسبت به ساماندهی و راهبری این امور اقدام كنیم.
عباسپور میزان كمك های مردمی اولیا در سال گذشته را 400 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: این مشاركت 10 درصد افزایش نشان می دهد البته برای بهره گیری از ظرفیت كمك های مردمی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به مدارس ابلاغ شده است كه اجباری نباشد و در زمان ثبت نام دانش آموزان نباشد بلكه كاملا داوطلبانه بوده و در زمان دریافت وجه به خانواده ها رسید داده شود.
مدیر كل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: براساس دستورالعملی كه سال گذشته تهیه و اصلاح شده ملزم به تشكیل كارگروهی هستیم تا مشكلات مربوط به مدارس بررسی شود و رویكرد این دستورالعمل آن بود كه متناسب با وظایف ذاتی هر دستگاه تقسیم كار شود همچنین در زمینه تامین خودروی مناسب و استاندارد نیز با مشكلاتی مواجه هستیم كه امسال قرار است در این كارگروه با جدیت بررسی شود.
عباسپور بیان داشت: تامین خودروی و راننده سرویس مدارس جزو وظایف شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی است و در این زمینه سامانه ای به نام «سپند» ایجاد شده و اكنون در حال بررسی هستیم تا تعیین شود چه بحشی از اطلاعات دانش آموزان باید در این سامانه در دسترس قرار گیرد.
وی اضافه كرد: سال گذشته این سامانه در قزوین ایجاد شد و بررسی كارشناسی صورت گرفت و اكنون با اصلاحاتی كه صورت گرفته مشخص شده كه تمامی امور سرویس مدارس باید به عهده شهرداری ها باشد و وزارت آموزش و پرورش صرفا امر نظارت با نگاه تربیتی را بر عهده دارد.

*بخشنامه ای برای اجبار لباس فرم دانش آموزان نداریم
وی انجام فعالیت های فرهنگی و نظارت و كنترل بر قیمت مصوب سرویس مدارس كه توسط شورای شهر در هر منطقه تعیین می شود از دیگر موارد اصلاحی دستورالعمل جدید برشمرد و در خصوص لباس فرم دانش آموزان نیز گفت: از آنجا كه همواره شكایاتی در این رابطه از سوی خانواده ها مطرح می شود بر اساس دستور العمل جدید هیچ گونه اجباری برای تهیه لباس فرم مدارس وجود ندارد و بخشنامه ای كه این مساله را به خانواده ها تحمیل كند، نداریم بلكه صرفا چارچوبی در قالب آئین نامه اجرایی مدارس ارائه شده مبنی بر اینكه لباس فرم دانش آموزان باید متناسب با فرهنگ عمومی باشد.
مدیر كل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: معمولا انجمن اولیا و مربیان این مساله را در تعیین لباس فرم مدارس مدنظر دارند و با همفكری اولیا نوع پوشش دانش آموزان با رعایت شاخص ها تعیین می شود اما بنا داریم در سال تحصیلی جدید الگوی متناسب با فرهنگ ایرانی و شاخص هایی را برای لباس فرم مدارس مشخص كنیم.
وی یادآورشد: در هر منطقه آموزش و پرورش یك واحد رسیدگی به شكایات فعالیت دارد كه خانواده ها می توانند هر گونه شكایت خود درباره لباس فر و سرویس مدارس را ارائه كنند تا رسیدگی شود.
عباسپور محور دیگر دستورالعمل انجمن اولیاو مربیان برای سال تحصیلی جدید را ارائه آموزش های مختلف به خانواده ها عنوان كرد و افزود: یكی از مشكلات این است كه خانواده ها به دلیل فقدان آگاهی نمی توانند مشاركت تربیتی لازم را در مدرسه داشته باشند كه كارگروهی در حال برنامه ریزی برای تهیه محتوا و صلاحیت مدرسان است به این معنا كه خانواده ها برای 12 سال تحصیلی فرزندان خود دوره های آموزشی داشته باشند كه البته بخشی از این دوره ها امسال با اولویت پایه اول ابتدایی اجباری خواهد بود.
وی یادآورشد: این دوره های آموزشی برای تمامی پایه های تحصیلی از شهریور تا اسفند امسال به صورت غیرحضوری در 7 عنوان تدارك دیده شده اما این اختیار را قائل شدیم كه از میان دوره های پیشنهادی خانواده ها دوره هایی را انتخاب كنند و گواهی دریافت كنند.
مدیر كل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه از سال آینده ثبت نام دانش آموزان منوط به ارائه گواهی شركت خانواده ها در دوره های آموزشی است، گفت: سال گذشته هزار و 300 مدرس آموزش خانواده شدند و امسال نیز هزار نفر دیگر را جذب می كنیم.
به گفته وی مدرسان منتخب استان ها شهریورماه در دوره آموزشی كه شهریورماه تدارك دیده شده است، شركت می كنند و بنا داریم با همكاری قوه قضاییه 23 مهارت را برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس به این مدرسان آموزش دهیم.
مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه سال گذشته 5 عنوان كتاب جدید و 60 عنوان كتاب تجدید چاپ برای والدین داشته ایم، گفت: امسال نیز پیش بینی می كنیم تعداد این كتاب ها به پنج برابر افزایش یابد.

* راه اندازی 30 مركز جدید مشاوره
عباسپور با اشاره به اینكه سال گذشته 20 مركز مشاوره راه اندازی شد، افزود: امسال نیز 30 مركز جدید مشاوره راه اندازی خواهیم كرد تا در زمینه مشكلات مختلف خانواده ها و دانش آموزان مشاوره های لازم را ارائه دهند و از آنجا كه این مراكز باید خودگردان اداره شوند و اعتباری در اختیار آنها قرار نمی گیرد بر فعالیت آنها نظارت شده و مراكز غیر فعال تعطیل می شوند.
مدیركل دفتر انجمن اولیاو مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: اكنون 325 مركز مشاوره داریم كه در حال رتبه بندی آنها هستیم و از ین پس ادامه فعالیت این مراكز متوط به كسب شاخص های تعیین شده است.
وی افزود: اكنون بر اساس پالایش و نظارت سه مركز مشاوره در استان خراسان رضوی به دلیل دارا نبودن شاخص ها اعلام شده تا فعالیت آنها متوقف شود.
مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در خصوص پایگاه تغذیه مدارس نیز گفت: انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم در این زمینه ورود نمی كند و این وظیفه به عهده انجمن اولیا و مربیان مدارس است اما نظارت بر فعالیت این پایگاه ها بر عهده معانت تربیت بدنی و سلامت وزارتخانه است.
عباسپور یادآورشد: در دستورالعمل جدید ضوابط و شرایطی برای رانندگان سرویس مدارس مشخص شده از جمله اینكه فرد باید متاهل بوده و حداكثر 23 سال سن داشته باشد و صلاحیت جسمی و گواهی سلامت وی در هر سال تایید شود.
علمی **1883**1440
۰ نفر