۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۹
کد خبر: 82992538
T T
۰ نفر
رسانه ها مطالبه گر خواسته های مردم باشند

قم - ایرنا - شماری از مسئولان استان قم به مناسبت هفدهم مرداد ماه، روز خبرنگار، درگفت و گو با ایرنا، از رسالت های كار خبری را مطالبه گری خواسته های مردمی از متولیان امر و مقابله با جنگ رسانه ای دشمن دانستند.

به گزارش ایرنا، هر ساله با نزدیك شدن به هفدهم مرداد ماه، فرصت مناسبی برای تجلیل از زحمات و تلاش های خبرنگاران به وجود می آید و اقشار مختلف اجتماع از مسئولان ارشد تا مردم با گرامیداشت این روز به بیان دیدگاه های خود در خصوص ارزش كار خبر می پردازند.

** حمایت از مطالبه گری رسانه ها
استاندار قم در گفت وگو با ایرنا با اعلام حمایت از رسانه های استان برای مطالبه گری مشكل های مردم از مسئولان تاكید كرد: بارها گفته ام باید همواره مطالبه گری خبرنگاران از مسئولان با جدیت وجود داشته باشد چرا كه مسئولان باید در برابر اقدام های خود به مردم پاسخگو باشند و رسانه می تواند این رسالت را به خوبی انجام دهد.
سید مهدی صادقی با بیان اینكه بین نقد منصفانه و تخریب تفاوت بسیار قائل است افزود: با توجه به شرایط حساس امروز باید از هر اقدامی كه بهانه ای به دست دشمن می دهد و مصالح عمومی را به خطر می اندازد به شدت اجتناب كرد.
استاندار قم با تبریك روز خبرنگار اظهار داشت: بسیاری از مطالبه های اقتصادی مردم به حق است و وظیفه مسئولان پاسخگویی به این مطالبه ها و تلاش در جهت رفع این مشكل هاست ولی باید مطالبه این مشكل ها توسط رسانه ها به گونه ای نباشد كه موجب تهییج افكار عمومی و افزایش مشكل ها شود.
وی درادامه با بیان اینكه نابسامانی های اقتصادی امروز بیش از اینكه ناشی از تحریم ها باشد ناشی از جنگ رسانه ای دشمن است گفت: رسالت امروز خبرنگاران و رسانه های كشور، علاوه بر مطالبه گری مشكل های مردم از مسئولان، خنثی كردن و مقابله با جنگ رسانه ای دشمن است.
صادقی افزود: با توجه به اینكه امروز رسانه یكی از مهمترین ابزار دشمن برای هجمه به افكار عمومی، ثبات اقتصادی و ارزش های اخلاقی در جامعه ماست، در شرایط كنونی نقش رسانه ها بسیار سنگین تر از گذشته است.
وی با تاكید بر استفاده دشمن در به كارگیری از تمام ظرفیت های رسانه ای وفضای مجازی برای ضربه به كشور ادامه داد: دشمن با بهره گیری كامل از فضای مجازی و استفاده از رسانه های مجازی و گفتاری، متاسفانه در برخی موارد توفیقاتی در تهییج و تشویش افكار عمومی از طریق استفاده از ابزار قدرتمند رسانه كسب كرده است.

** خبرنگاران سربازان خط مقدم مقابله با جنگ رسانه ای دشمن هستند
همچنین فرماندار قم، خبرنگاران را سربازان خط مقدم مقابله با جنگ رسانه ای دشمن دانست و به ایرنا گفت: امروز قلم خبرنگاران از گلوله سربازان با نفوذتر و اثرگذارتر است و نقش آفرینی اصحاب رسانه در دفاع از نظام اسلامی و ارزش های انقلاب بیش از همیشه است.
رضا سیار، روز خبرنگار را فرصتی برای بازخوانی رسالت ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به اصحاب رسانه دانست و افزود: انتشار اختلاف بین مسئولان و شخصیت های مختلف كشوری و جناحی به صلاح كشور نیست و رسانه ها از انتشار هر خبری كه بوی اختلاف می دهد و اختلاف ها را در كشور تشدید می كند باید اجتناب كنند.
وی با اشاره به شرایط حساس كنونی گفت: درجنگ رسانه ای كه امروز دشمنان ایران اسلامی علیه ما به راه انداخته است، وظیفه و رسالت قانونی دقت بیشتر درتحقیق پیرامون صحت اخبار و شایعه ها درفضای مجازی و خبری است.
سیار بابیان اینكه رسانه ها باید از بازنشر و انتشار هرگونه خبری كه شائبه ناامیدی، تفرقه و برهم زدن اتحاد درجامعه را داشته، اجتناب كنند، بیان داشت: امروز دشمنان اسلام و ایران تمام قد، هوشمندانه و با برنامه برای ضربه به ما جلوی آمده است و درچنین شرایطی از انتشار هرگونه مطلبی كه موجب اختلاف و تضعیف كشور شود باید اجتناب شود.
فرماندار قم با تاكید بر اینكه باید در شرایط كنونی از هرگونه اختلافی كه بهانه به دست دشمنان می دهد اجتناب كرد، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه در جنگ روانی و رسانه ای امروز وظیفه سنگینی به عهده دارند كه در این راستا دمیدن روح امید و نشاط در جامعه و آگاه كردن مردم نسبت به توطئه دشمنان از جمله این وظایف است.
وی مطالبه گری خبرنگاران از مسئولان برای حل مشكل های اقتصادی را ضروری دانست و ادامه داد: خبرنگاران در جنگ رسانه ای و روانی دشمن، وظایف پاسداری از آرمان های شهدا را به عهده دارند كه باید تمام آنها با درك نقش خود در مقابله با این تهاجم همه جانبه رسانه ای به وظیفه و رسالت خود عمل كنند.
سیار با بیان اینكه هدف استكبار زمین گیر كردن اقتصاد كشور است گفت: با اصلاح اشتباه ها، كنار گذاشتن اختلاف ها، پیروی از رهبر معظم انقلاب و حمایت از دولت به طور قطع می توان توطئه دشمنان را ناكام كرد.

** خبرنگاران نخبگان جامعه
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز به ایرنا گفت: خبرنگاران از جمله نخبگان جامعه هستند كه با اطلاع رسانی صحیح و دقیق رویدادهای خبری، زمینه توسعه هرچه بیشتر كشور در بخش های مختلف را فراهم می آورند.
مهرداد غضنفری افزود: رسانه ها هم در سطح استانی و هم ملی از تمام ظرفیت خود برای تقویت اعتماد مردم به نظام استفاده كنند.
وی با اشاره به این كه لازم است مسئولان برای موفقیت در مدیریت مطلوب مجموعه های زیرنظر خود، از نظر و زاویه نگاه خبرنگاران استفاده كنند، بیان كرد: خبرنگاران با توجه به تسلطی كه نسبت به مسائل استان و سطح كشور دارند می توانند نقش مهمی در تصمیم گیری های راهبری و كلان مسئولان، ایفا كنند كه باید از این ظرفیت به بهترین شیوه استفاده شود.

** خبرنگاران وظیفه سنگینی دردفاع از آرمان های انقلاب دارند
مدیركل سازمان تبلیغات اسلامی قم با تجلیل از شهدای عرصه رسانه گفت: وظیفه خبرنگاران در جمهوری اسلامی پاسداری از خون شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی است، شهدا در اوج غربت و گمنامی، با برافراشتن پرچم اسلام در ایران، قرن ها مظلومیت شیعه را برطرف كردند.
حجت الاسلام والمسلمین عباس اسكندری افزود: خبرنگار علاوه بر اینكه می تواند رقم زننده اتفاقات خوب در جامعه بشری باشد، می تواند كاركرد مخرب داشته و به جنگ و تبعیض و ناعدالتی در جهان دامن زند.
وی با بیان اینكه رسانه ابزار قدرتمند برای تبلیغ و معرفی حقانیت اسلام است گفت: متاسفانه در این سال ها نسبت به ظرفیت های رسانه برای ترویج و تبلیغ مبانی دینی كم توجهی شده است.
وی با اشاره به جنگ تمام عیار رسانه ای و اقتصادی علیه كشورمان تاكید كرد: امروز خبرنگاران، سربازان خط مقدم دفاع از ارزش های اسلام و انقلاب هستند.
مدیركل سازمان تبلیغات اسلامی قم، جنگ روانی و رسانه ای را خطرناكترین، پیچیده ترین و اثرگذارترین جنگ دانست و گفت: شاهد هستیم كه آمریكا پیش از اینكه جنگ اقتصادی خود علیه ملت ایران را آغاز كند، سرمایه گذاری زیادی بر جنگ رسانه ای كرده است كه این موضوع رسالت خبرنگاران را بیش از گذشته سنگین كرده است.

**خبرنگاران پرونده های به سرانجام رسیده مفاسد را منعكس كنند
كارشناس اقتصاد مقاومتی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز به ایرنا، گفت: پرونده بسیاری از فساد های اقتصادی مطرح در جامعه به سرانجام رسیده است و خبرنگاران با انعكاس جدیت نظام در برابر مفسدان می توانند شفافیت و امید را در جامعه تقویت كنند.
اكبر ابدالی ، بیان كرد: بخش زیادی از پرونده های مبارزه با فساد در دستگاه قضایی به سرانجام می رسد اما مردم از سرنوشت آن خبر ندارند، درحالی كه در زمان انتشار این فسادها در جامعه، ذهن اقشار مختلف به آن معطوف شده است.
وی بیان كرد: همان طور كه در زمان رسانه ای شدن یك فساد، رسانه ها و خبرنگاران نسبت به آن حساسیت زیادی نشان می دهند، باید این روند درهنگام محاكمه مفسدان در دستگاه قضایی و اعلام رای دادگاه نیز دنبال شود و همه بدانند برخورد نظام با هرفسادی به خصوص در بخش اقتصادی بسیار سخت گیرانه است و در برخی موارد علاوه بر لزوم بازگرداندن بیت المال، حكم اعدام نیز برای فرد گناهكار صادر می شود.
وی ادامه داد: خبرنگاران با پررنگ ساختن قسمت پایانی پرونده های مفاسد به ویژه دربخش های اقتصادی، می توانند به مردم نشان دهند كه آینده سیاهی در انتظار مفسدان است و این گونه نیست كه آن ها به آسانی بتوانند با مال مردم زندگی كنند.
ابدالی گفت: روند برخورد با مفسدان باید بر اساس اولویت بندی های كشور به صورت قاطع و سریع صورت گیرد و خبرنگاران با پیگیری های مستمر خود نشان دهند نظام با هیچ كس تعارف ندارد و حتی برای مسئولانی كه در زمینه فساد دست داشتند، مجازات بسیار سنگین تری را در نظر می گیرد.
وی افزود: خبرنگاران باید دائم وضعیت رسیدگی به پرونده های مفاسد راازمسئولان نظام و دستگاه قضایی جویا شوند تا هرگونه مشكلی كه در این زمینه وجود دارد در اسرع وقت برطرف و روند رسیدگی به پرونده مفسدان در مدت كوتاهی تعیین تكلیف شود.
وی ادامه داد: در شرایط جنگ اقتصادی امروز هرگونه مبارزه با فساد باید در مدت زمان بسیار كوتاهی انجام و نتیجه آن به سرعت توسط خبرنگاران رسانه ای شود تا دشمنان از این طریق نتوانند، به نظام فشار بیاورند.
3 درصد رسانه های دارای مجوز كشور متعلق به استان قم است، به گونه ای كه از هشت هزار و 629 مجوز صادر شده ، 260 مجوز مربوط به قم است. از 42 خبرگزاری كشور، بیش از 15 خبرگزاری در قم دارای نمایندگی است، ضمن این كه از 172 روزنامه دارای مجوز برای توزیع سراسری، حدود 10 روزنامه سراسری در قم دارای دفتر نمایندگی می باشد.
هفدهم مرداد ماه سال 1377، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، به همراه هشت تن از اعضای كنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به دست گروهك تروریستی طالبان به شهادت رسید. به همین مناسبت، شورای فرهنگ عمومی، هفدهم مرداد ماه هر سال را به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری كرد.
7405/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها