۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82990643
T T
۰ نفر

مرمت آب انبار 2 قلوي وكيل رشتخوار آغاز شد

۱۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82990643
مرمت آب انبار 2 قلوي وكيل رشتخوار آغاز شد

مشهد- ايرنا- مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري رشتخوار از آغاز مرمت و استحكام بخشي آب انبار 2 قلوي وكيل در اين شهرستان خبر داد.

كاظم كامياب روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: عمليات مرمت اين بناي تاريخي شامل تخليه نخاله هاي مخزن و پاشير، استحكام بخشي، بامسازي، كاهگل كشي پشت بام مخزن، پاشير و بدنه بيروني، ديواركشي دور آب انبار و همچنين محوطه سازي و آجرفرش كف آب انبار با اعتباري 460 ميليون ريال در حال انجام است. 
وي افزود: اين آب انبار از آثار شاخص شهرستان است كه همه روزه بسياري از علاقه مندان به فرهنگ و هنر معماري ايران زمين به اين شهرستان سفر كرده و از اين بناي زيبا و ديگر جاذبه هاي تاريخي و گردشگري شهرستان ديدن مي كنند.
وي اظهار داشت: تلاش مي شود با هماهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان هر سال اعتبار ويژه به منظور احيا و بازسازي بناهاي تاريخي شهرستان اختصاص يابد. 
كامياب گفت: مرمت و بازسازي آب انبار 2 قلوي وكيل به دليل ساختار معماري آن يك پروژه بزرگ است و به زمان طولاني نياز داشت كه با توجه به مصوبات سفر مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان در فروردين ماه امسال به شهرستان رشتخوار مرمت كامل اين بنا از محل اعتبارات تملك دارايي استاني در دستور كار قرار گرفت. 
آب انبار 2 قلوي وكيل به شماره 30477 در هشتم دي ماه سال 1390 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
اين بناي تاريخي كه در دوره قاجار ساخته شده و در بافت تاريخي شهر رشتخوار قرار دارد داراي 2 مخزن به قطر حدود 9 و نيم متر است كه به يكديگر راه دارد و از اين نظر داراي پلان منحصر به فرد است كه در كمتر جايي مشابه آن مشاهده شده است.
7496 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها