۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۱:۴۸
کد خبر: 82989624
T T
۰ نفر
خط آهن همدان - ملایر كریدور ریلی كشور است

همدان- ایرنا- استاندار همدان گفت: راه آهن همدان - ملایر متعلق به شهرستان خاصی نیست و كریدوری است كه غرب، شمال و جنوب را به یكدیگر وصل می كند و یك ملت از ظرفیت های آن بهره می برند.

به گزارش ایرنا، محمدناصر نیكبخت روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات احداث راه آهن همدان - ملایر با بیان اینكه اینكه راه آهن ایران مدیون وزیر راه و شهرسازی است، اظهار داشت: 919 كیلومتر راه آهن كار طاقت فرسایی است كه پنج استان را به هم متصل كرده است.
استاندار همدان ادامه داد: همچنین با دستور دكتر آخوندی اعتباری برای اجرای طرح آسفالت روستاهای بیش از 20 هزار خانوار جمعیت اختصاص یافت كه در نوع خود قابل تقدیر است.
نیكبخت با بیان اینكه احداث جاده دسترسی به ایستگاه فعلی راه آهن همدان از تقاضاهای ماست، گفت: راه اندازی نمایندگی اداره كل راه آهن در استان از دیگر خواسته های مردم این دیار است كه انتظار داریم وزیر راه و شهرسازی دستور اجرای سریع آن را صادر كند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین اظهار داشت: انقلاب ریلی همدان پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب شكل گرفته است.
امیر خجسته افزود: در شرایط تحریم و سخت به همدان توجه شد كه باید از تلاش وزیر راه و شهرسازی و پیگیری های خوب استاندار همدان قدردانی كرد.
به گزارش ایرنا، قرار است با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی احداث راه آهن همدان - ملایر عصر امروز (پنجشنبه) آغاز شود.
طرح راه آهن همدان - ملایر به طول 75 كیلومتر با هدف گسترش شبكه ریلی در غرب كشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت كالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.
كاهش ترافیك جاده ای به عنوان بخشی از طرح كلی راه آهن غرب كشور محسوب می شود كه علاوه بر اهداف یاد شده كاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
این خط ریلی در 2 قطعه احداث می شود كه قطعه نخست آن به طول 41.5 كیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل كهریز، طاسبندی و كهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.
این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای كنگاور، صحنه، كرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسوری (مرز ایران و عراق) متصل می شود.
ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.
راه آهن همدان - ملایر به دلیل كاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعالی تهران - قم - اراك - ملایر جاگزینی مناسب برای ترانزیت كالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.
اعتبارات اجرای این طرح 689 میلیارد ریال، شركت سكاف پیمانكار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، با همت دولت تدبیر و امید، راه آهن همدان - تهران به طول 267 كیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این خط ریلی در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می كند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.
تكمیل راه آهن غرب كشور 2.5 دهه به طول انجامید و در حال حاضر این طرح ملی 27 سالگی خود را پشت سر می گذارد.
این راه آهن یك خطه 605 كیلومتر طول دارد كه از اراك (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، كنگاور، صحنه، كرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
9904/2090

سرخط اخبار استان‌ها