۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82976398
T T
۰ نفر

تشییع بی فروغ فرزند «فروغ»

۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82976398
تشییع بی فروغ فرزند «فروغ»

تهران- ایرنا- پیكر «كامیار شاپور» تنها فرزند فروغ فرخزاد و پرویز شاپور امروز جمعه با همراهی نزدیكان و جمع اندكی از هنرمندان و هنردوستان به خانه ابدی بدرقه شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، كامیار شاپور خالق دو مجموعه شعر به نام‌های «اتاقی در حومه‌ها» و «عشق یك مجسمه فلزی است و نورهای معطر طلایی»، هنر نقاشی و نوازندگی را نیز به صورت حرفه ای تجربه كرد.
كامیار گرچه هنرمندی بود كه بخت خود را در زمینه‌های نقاشی، شعر و اجرای موسیقی خیابانی آزمود اما هیچوقت نتوانست از زیر سایه مادرش فروغ فرخزاد شاعر برجسته ایران و از سوی دیگر پدرش «پرویز شاپور» نویسنده صاحب نام نشریات آن دوران به عنوان هنرمندی مستقل و صاحب‌سبك پا بگیرد و در اوج بی خبری و سر و صداهای رایج هنرمندان، به تولید آثار هنری خود ادامه داد و به جریان های رایج هنری و سیاسی تن نسپرد.
اسدالله امرایی مترجم و نویسنده در حاشیه تشییع پیكر كامیار به خبرنگار ایرنا گفت: كامران زندگی در سكوت را برگزید و بارها فضاهایی برای گرفتن تسهیلات مالی از سازمان های دولتی برایش مهیا بود كه هرگز حاضر به دریافت آن نشد.
مترجم كتاب «كوری ژوزه ساراماگو» با انتقاد از چاپ قاچاق كتاب در ایران گفت: بسیاری از كتاب های فروغ به صورت زیرزمینی وغیرقانونی چاپ می شد و خانواده اش از دریافت حق و حقوق خود عاجز بودند در حالی كه انتشارهای قانونی همچون «مروارید» و «نگاه» كه مسئولیت چاپ آثار فروغ را برعهده داشتند همه حق و حقوق خانواده اش را پرداخت كردند.
یاشار صلاحی فرزند عمران صلاحی در در گفت وگو با ایرنا از برخورد غیرمنصفانه ناشران قانونی آثار فروغ گلایه كرد و گفت: كامیار با ناشران آثار فروغ رابطه سردی داشت و آنها را متهم به تضییع حقوق فروغ می كرد. «ناشران با كامی(كامیار شاپور) ناجوانمردانه رفتار كردند»
«نخستین تپش‌های عاشقانه قلبم» (نامه‌های فروغ فرخزاد به همسرش) به كوشش عمران صلاحی و كامیار شاپور به چاپ رسید.
صلاحی با گلایه از رسانه ها افزود: «فرزند پدرو مادر افراد مشهور بودن سخت است و پسوند پدرفلانی و مادرفلانی تا آخر عمر رهایت نمی كند و رسانه ها به این حواشی دائم دامن می زدند.»
وی با انتقاد از معرفی چهره ای اشتباه از كامیار شاپور در رسانه ها گفت: كامیار آن طور كه در رسانه ها معرفی شد زندگی فقیرانه ای نداشت و در انزوا زندگی نمی كرد؛ نوازندگی او برای امرار معاش نبود.
در سال های گذشته مستندی با عنوان «حال این روزهای پسر فروغ» با كارگردانی «مریم نوابی‌نژاد» در فضاهای اجتماعی منتشر شد كه وی را نوازنده دوره گرد در بوستان قیطریه تهران معرفی می كرد و در آن فیلم، پسر فروغ اوضاع و شرایط مالی و روحی مناسبی ندارد؛ این فیلم با انتقاد و واكنش خانواده و دوستان نزدیك وی روبرو شد.
«میترا ابراهیمی» كارگردان مستند «فرزند تنها» با انتقاد از مستند «حال این روزهای پسر فروغ» گفت: پس از دیدن این فیلم كه با خراب كردن چهره پسر فروغ، به دنبال جذب مخاطب است تا ترحم مردم را به همراه آورد، تصمیم گرفتیم مستندی از چهره واقعی كامیار بسازیم.
ابراهیمی افزود: پس از این تصمیم قرعه به نام من افتاد و من پس از شركت در كلاس های فیلم سازی و آموزش در این حوزه، نخستین و آخرین فیلم مستند خود را ساختم؛ كامی (كامیار) در لندن برای تفریح در خیابان‌ها گیتار می‌زد و موسیقی خیابانی او ارتباطی با وضعیت اقتصادی اش نداشت.
فیلم «مستند تنها» فیلم مستندی است كه تلاش می كند به درونیات و خلوت كامیار فروغ احترام بگذارد و وی را فارغ از فرزند فروغ و پرویز به عنوان هنرمندی مستقل با رویا و آرمان شخصی معرفی كند.
این فیلم روایتی از زندگی روزمره كامیار است كه همانند همه انسانها دل مشغولی های خود را دارد و به دنبال شعار و پیام های كسل كننده نیست.
كارگردان مستند «فرزند تنها» گفت: كامیار نسبت به فروغ گارد داشت و مشخص بود در سالیان گذشته كه این فرزند در خانواده پدر رشد كرده است، تحت تاثیر صحبت های رایج و معمول زن و شوهرهای طلاق خاطراتی شیرین از مادر نشنیده است.
بعد از جدایی فروغ از پرویز شاپور، او تا آخر عمرش اجازه دیدار با كامیار، تنها فرزندش را پیدا نكرد و برخی از اشعار فروغ در لحظات دلتنگی او برای فرزندش و در عطش دیدار با او سروده شده‌اند كه می توان به شعر «پسر كوچك من» اشاره كرد.
«فاضل تركمن» شاعر و نویسنده كه سال های زیادی تجربه دوستی با كامیار شاپور را داشت نیز به ایرنا گفت: كامی خیلی غریب بود؛ یكی از غربت های بزرگ او همین‌كه نام فروغ و پرویز شاپور و بقیه خانواده هنرمندش روی اسم او سایه می‌انداخت، در صورتی‌كه خود كامی به‌طور مستقل نیز شاعر خیلی خوبی بود و تكنیك و مهارت بالایی در نقاشی از جمله در طراحی عكس‌های مستند و پرتره داشت.
تركمن افزود: «به كامی خیلی ظلم شد و تا پیش از تمام‌شدن ۵۰ سال از درگذشت فروغ كه سال ۹۶ بود، اغلب ناشران حقوق كامی را پرداخت نكردند و نام بسیاری از آن‌ها را می‌توانم ردیف كنم.»
به گزارش ایرنا، «خودنویسم را از آفتاب پر می‌كنم» (نامه‌های پرویز شاپور به فرزندش كامیار) با گردآوری و تنظیم «فرناز تبریزی» از دیگر آثار منتشر شده وی است.
كامیار شاپور كه مدتی به دلیل ریه‌هایش در بیمارستان بستری بود دوشنبه این هفته (25 تیرماه) بر اثر ایست قلبی در سن 66 سالگی در تهران درگذشت و امروز پیكر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا با حضور اسدالله امرایی، عباس مشهدی زاده، یاشار صلاحی، مهرداد فرخزاد، میترا ایراهیمی، سیاوش شاملو و جمعی از هنرمندان و هنر دوستان به خاك سپرده شد.
**فراهنگ**9031** 2023
۰ نفر