۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۹
کد خبر: 82973355
T T
۰ نفر
نيروگاه خورشيدي جاجرم 3ماه ديگر بهره برداري مي شود

بجنورد-ايرنا- قائم مقام شركت توزيع نيروي برق خراسان شمالي با اشاره به سرمايه گذاري شركت خارجي در ايجاد نيروگاه خورشيدي در جاجرم گفت: بهره برداري از فاز نخست اين نيروگاه تا سه ماه ديگر آغاز مي شود.

عليرضا عليخاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: توليد 10 مگاوات برق در نيروگاه خورشيدي جاجرم تا سه ماه ديگر ميسر مي شود.
وي افزود: سرمايه گذاران خارجي براي ايجاد نيروگاه خورشيدي و توليد برق به ميزان 320 مگاوات تفاهم نامه امضا كرده اند اما هنوز منجر به نتيجه نشده است و از اين ميزان قرار است 10 مگاوات برق با ايجاد نيروگاه برق در جاجرم، محقق شود.
وي خاطرنشان كرد: سرمايه گذاران خارجي براي ايجاد نيروگاه برق در جاجرم، اسفراين، بجنورد و شيروان در وزارت نيرو تفاهم نامه منعقد كرده اند اما تحقق اين سرمايه گذاري نياز به بررسي و مذاكرات بيشتر دارد.
وي گفت: اكنون پنل ها و تجهيزات مورد نياز براي توليد 10 مگاوات برق از انرژي خورشيد توسط شركت خارجي خريداري و ترخيص انجام شده و قرار است تا سه ماه ديگر نصب و راه اندازي شود.
عليخاني گفت: خارجي ها قرار بود با ايجاد نيروگاه خورشيدي در جاجرم 60 مگاوات و در اسفراين هم 60 مگاوات توليد برق داشته باشند و مقرر بود تا اول امسال، 30 مگاوات به مدار تزريق شود و اگر اين ميزان برق به مدار مي آمد، در استان خاموشي اعمال نمي شد.
وي با بيان اينكه سرمايه گذار به ازاي توليد هر كيلووات برق، 50 ميليون ريال سرمايه گذاري انجام مي دهد گفت: قرار بود شركت هاي خارجي براي توليد 120 مگاوات برق حدود 60 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري كنند.
عليخاني درباره سرمايه گذاري در زمينه ايجاد نيروگاه هاي بادي در استان گفت: براي توليد برق از انرژي بادي، تجهيزات در آغمزار گرمه توسط شركت آلماني به صورت آزمايشي نصب شده تا در صورت مناسب بودن شرايط اقتصادي براي توليد برق از انرژي بايد، سرمايه گذاري انجام شود و نتايج آن تا پنج ماه آينده اعلام مي شود.
وي با بيان اينكه در اين طرح هم يك مگاوات برق توليد مي شود گفت: در استان براي ايجاد نيروگاه هاي بادي ظرفيت هاي نسبي وجود دارد اما به اندازه نيروگاه هاي خورشيدي مناسب نيست.
قائم مقام شركت توزيع نيروي برق خراسان شمالي خاطرنشان كرد: اكنون تونل هاي بادي در آغمزار شهرستان گرمه و داشلي قلعه غلامان شهرستان راز و جرگلان شناسايي شده است اما خيلي موثر نيستند.
شركت توزيع نيروي برق خراسان شمالي 345 هزار مشترك دارد كه 320 مگاوات برق مصرف مي كنند.
استان 863 هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور قرار دارد.
7185/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها