۲۶ تیر ۱۳۹۷، ۹:۰۵
کد خبر: 82973099
T T
۰ نفر
میانگین سنی پایین، اركستر سمفونیك تهران را پویا كرده است

تهران- ایرنا- رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران كه 28 تیرماه اركستر را در تالار وحدت به روی صحنه می برد، گفت: میانگین سنی پایین نوازنده ها، اركستر سمفونیك تهران را پویا كرده است.

بابك كاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا افزود: نوازنده های اركستر سمفونیك تهران نسبت به اركسترهای اروپایی، میانگین سنی كمی دارند، این بسیار عالی است و اركستر را پویاتر می كند.
وی گفت كه كار كردن با نوازنده های كم سن تر راحتتر است زیرا تغییرات را آسانتر می پذیرند.
این آهنگساز ایرانی با بیان اینكه سمفونی شماره 3 بتهوون، اورتور خفاش، یوهان اشتراس و اورتور رومئو و ژولیت چایكوفسكی قطعاتی است كه اركستر سمفونیك تهران در این كنسرت اجرا خواهد كرد، گفت: تلاش می كنیم به نهایت هماهنگی برسیم و بهترین اجرایی را كه می توانیم داشته باشیم.
وی اظهار داشت: سعی می كنیم در تمرین ها همه چیز را پوشش دهیم، چه قسمت هایی كه مربوط به تفسیر است و چه قسمت های مربوط به بالانس.
كاظمی اظهار داشت: تلاش می كنیم قطعه را به طور كامل ارائه دهیم و همانطور كه گفتم باید تفسیر خاصی باشد كه اجرای ما را از اجراهای كشورهای دیگر متمایز كند.
رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران با بیان اینكه نوازنده های اركستر از لحاظ سطح كیفی و موسیقیایی در جایگاه بالایی قرار دارند، به مقایسه آنها با موزیسین های اروپایی پرداخت و گفت كه تفاوت خاصی در آنها نمی بیند.
این پیانسیت تصریح كرد: تفاوت چشمگیری بین اركستر سمفونیك تهران با اركسترهای اروپایی نمی بینم، چه بسا نوازنده های اركستر سمفونیك، نوازنده های بهتری هستند، البته آنسامبل (همنوازی در موسیقی) و كار گروهی می تواند تقویت شود.
كاظمی با بیان اینكه تاكنون سه تمرین برای كنسرت 28 تیر انجام شده است، گفت: دو تمرین دیگر باقی مانده و ما سعی می كنیم این كنسرت را با تمرین كم آماده كنیم.
این رهبر جوان اركستر ادامه داد: كارها در هر تمرین بسیار خوب پیش می رود و نوازنده ها آماده تر می شوند باعث خوشحالی است كه می بینم نوازنده ها در هر تمرین بهتر می شوند و با جان و دل كار می كنند.
وی سطح نوازنده های اركستر سمفونیك را عالی توصیف كرد و گفت: پر تلاش بودن موزیسین های ایرانی موضوعی است كه كسی در آن تردید ندارد.
كاظمی در مورد حضور خود به عنوان رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران نیز توضیح داد: جلساتی با علی اكبر صفی پور مدیرعامل بنیاد رودكی و شهرداد روحانی رهبر اركستر سمفونیك تهران داشتیم و قرارهایی برای یك سری كنسرت و اجرا گذاشتیم.
به گفته وی، طی این جلسات قرار شد مجموعه ای از كنسرت ها اجرا شود كه آغازگر آن، كنسرت 28 تیر در تالار وحدت خواهد بود.
پیانیست ایرانی با اشاره به سفر سال گذشته اركستر سمفونیك تهران به ایتالیا ابراز امیدواری كرد كه اركستر سمفونیك تهران، توری به اروپا داشته باشد تا هر چه بیشتر این اركستر به اروپا معرفی شود.
كاظمی اضافه كرد: تمام اركسترها در تابستان به نوعی در تور به سر می برند، برای اجرا به نقاط مختلف دنیا می روند زیرا مهم است كه اركستر یك كشور به سایر كشورها شناسانده شود.
وی با بیان اینكه اهمیت موسیقی در این است كه بتوانید نگاه كشور خود به موسیقی را به مخاطبان كشورهای مختلف انتقال دهید، ادامه داد: حسی كه ما ایرانی ها نسبت به قطعه ای كه یك شخص روس یا یك آهنگساز اتریشی نوشته، با حسی كه اروپایی ها هنگام اجرای این قطعه دارند، به طور قطع متفاوت خواهد بود.
رهبر مهمان اركستر سمفونیك تهران همچنین اضافه كرد: درك هر فرد از موسیقی نسبت به شخص دیگر متفاوت است، اگر كلی تر نگاه كنیم، قطعات توسط اركستر هر كشور، متفاوت اجرا می شود.
كاظمی توضیح داد: به همین دلیل اجرای كنسرت در سایر كشورها نوعی تبادل فكری و فرهنگی به شمار می رود.
به گفته وی، برای كشورهایی كه مهد موسیقی كلاسیك هستند مهم است كه با نوع نگاه خاص ایرانی ها و آسیایی ها نسبت به موسیقی كلاسیك آشنا شوند، در واقع این تفاوت نگاه ها موسیقی را جذاب می كند.
كاظمی، رهبر اركستر، آهنگساز و پیانیست ایرانی متولد تهران است كه موسیقی را با آموزش پیانو نزد استادانی چون تامارا دولیز و دلبر حكیم آوا آغاز كرد. در ادامه آموزش هایش، هارمونی، كنترپوئن و اركستراسیون را نزد تنگیز شاولوخاشویلی فرا گرفت. پس از ترك ایران، آهنگسازی را در رویال كالج موسیقی لندن نزد دكتر جو كُل و ویلیام میوال آموخت و همزمان كلاس پیانو را نیز نزد نیل ایمِل مان در رویال كالج موسیقی ادامه داد.
كاظمی خیلی زود توانست بورس تحصیلی كنسرواتوار بیرمنگام را در رشته رهبری و آهنگسازی به دست آورد و همزمان با تحصیل در كنسرواتوار بیرمنگام، كارش را به عنوان دستیار كنداكتور (رهبری اركستر) آغاز كرد و بعدها به رهبری اصلی برخی از اركسترهای اروپایی رسید.
كاظمی در سال 2014 به عنوان مدیر موسیقی و رهبر اصلی اركستر سمفونیك «لایت آو میوزیك» (نور موسیقی) منصوب شد و همكاری اش تا به امروز با این اركستر ادامه دارد.
همكاری با «باله سلطنتی بیرمنگام» و بسیاری گروهها در بیرمنگام در مقام آهنگساز، رهبری اركستر سمفونیك جدید اروپا، «اركستر سمفونیك رادیو سن پترزبورگ»، «اركستر فیلارمونیك هرمیتاژ» و «اركستر فیلارمونیك روس» در كارنامه كاری او دیده می شود.
فراهنگ**9012**1055
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ