۲ تیر ۱۳۹۷، ۸:۱۵
کد خبر: 82949736
T T
۰ نفر
بهينه سازي بومي خطوط احياي آلومينيوم همسو با اقتصاد مقاومتي

تهران- ايرنا- متخصصان كشور در شركت آلومينيوم ايران (ايرالكو) موفق شدند براي نخستين بار بدون كمك خارجي ها خطوط احياي آلومينيوم را با يك ششم هزينه، بهينه سازي كنند.

به گزارش ايرنا، ايرالكو به عنوان نخستين توليد كننده شمش هاي آلومينيوم در ايران در زميني به مساحت 232هكتار در كيلومتر پنج جاده اراك - تهران واقع شده است.
اين كارخانه در سال 1346 توسط سه شركت ايراني، پاكستاني و آمريكايي پايه گذاري و از سال 1351 آغاز به كار كرد.
اين شركت از چهار كارگاه اصلي احياي قديم، احياي جديد، آندسازي و ريخته گري تشكيل شده است.

** فرآيند احيا
در اين فرآيند براي توليد شمش آلومينيوم از الكتروليز نمك مذاب استفاده مي شود. مواد اوليه اصلي در اين طرح شامل آلومينا و فلورايدهاست.
جريان برق مستقيم (DC) براي الكتروليز مورد نياز است كه توسط ركتيفايرها تامين مي شود.
تحت تاثير اين جريان مستقيم برق، اكسيد آلومينيوم (آلومينا) به آلومينيوم خالص تبديل مي‌شود.
براي توليد آلومينيوم از ديگ هايي به نام ديگ الكتروليز كه شامل آند و كاتد است و به طور مخصوصي بر روي ساختارهاي فولادي قرار مي‌گيرند، استفاده مي شود.
بهينه سازي و راه اندازي خطوط توليدي كارگاه هاي احياء قديم اين شركت با توان متخصصان داخلي، از جمله اقدام هايي است كه در سال هاي گذشته همسو با سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده از سوي رهبر معظم انقلاب در اين شركت قديمي به انجام رسيد.
به اين ترتيب، ضمن بي نيازي از حضور متخصصان خارجي، صرفه جويي ارزي قابل توجهي در اين شركت به انجام رسيد كه در برهه كنوني و مواجهه با تحريم هاي اقتصادي، مي تواند بسيار ارزشمند باشد.
ساماندهي واردات و صادرات و حمايت از خودكفايي در توليد كالاها از بندهاي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است كه در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نيز (1396) «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال».
رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از كالاي ايراني» اعلام كردند.
در اين پيوند، مدير كارگاه احياي ايرالكو به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: خط چهار كارگاه احيا در سال 1396 بهينه سازي شده و بازدهي ديگ هاي آن 92.5 درصد است.
«سهيل اسدي» افزود: هر خط مشتمل بر 150 ديگ است كه در مجموع 25 هزار تن آلومينيوم مذاب توليد مي كنند.
وي اضافه كرد: تا پايان امسال بهينه سازي خط 5 نيز به پايان رسيده و وارد مدار توليد مي شود.
«عمليات بهينه سازي و نصب خطوط 4 و 5 احياء آلومينيوم هر يك به ظرفيت ساليانه 25 هزار تن توسط متخصصان و كارشناسان ايرالكو به انجام رسيده است كه با احتساب خط 3 ظرفيت مجموع آنها به 75 هزار تن مي رسد».
وي گفت: براي توليد هر تن آلومينيوم نياز به پنج هزار دلار سرمايه گذاري است؛ بر اين اساس ظرفيت 75 هزار تني خطوط سه گانه ياد شده به 375 ميليون دلار (بيش از 1500 ميليارد تومان) سرمايه گذاري نياز دارد اما اين مهم با صرف هزينه هاي بسيار پايين تر توسط متخصصان ايرالكو به انجام رسيده است.
مدير فني شركت ايرالكو نيز به ايرنا گفت: بهينه سازي و راه اندازي خط 4 در سال 1396 با صرف هزينه سه ميليارد توماني در مدت هشت ماه به انجام رسيد، در حالي كه خط 3 همين شركت در سال هاي 1391 تا 1393 با حضور متخصصان شركت چيني «ان.اف.سي» با هزينه 13 ميليارد توماني صورت گرفت.
«سيد جمال موسوي» اضافه كرد: بهينه سازي خط 3 توسط يك شركت داخلي با نظارت چيني ها به انجام رسيد اما صفر تا 100 خطوط 4 و 5 احياء آلومينيوم اين شركت توسط متخصصان كشورمان اجرايي شد.
رييس كارخانه ايرالكو نيز اعلام كرد: خط 5 اين شركت با ظرفيت توليد نزديك به 25هزار تني تا پايان امسال وارد مدار توليد مي شود.
«محمد گودرزي» ادامه داد: سيستم انتقال پودر آلومينا تا پايان پاييز امسال به بهره برداري مي رسد. اين سيستم كه از دانش فني بومي كشور بهره مي‌برد جايگزين حمل با كاميون شده و از آلودگي مي كاهد و در مصرف سوخت صرفه جويي مي كند.
گودرزي تصريح كرد: اكنون مي توانيم 80 هزار تن شمش بيلت توليد كنيم تا نياز پروفيل سازان را برطرف كنيم. اگر 2 خط 110 هزار تني در سايت «خيرآباد» (واقع در 30 كيلومتري اراك) راه اندازي شود، 220 هزار تن به ظرفيت توليد شمش اضافه مي شود.
«بيلت، نوعي شمش آلومينيومي و از محصولات نيمه ساخته ريخته‌گري آلومينيوم است».
به گفته وي، 2 خط از كارگاه هاي قديم احياي آلومينيوم ايرالكو تعطيل شده و كارگاه هاي احياي جديد با فناوري هاي تازه تر بتدريج در حال جايگزيني آنهاست.
«با ساخت و بهره برداري كارگاه هاي احياي جديد، ديگر از مشكلات زيست محيطي كارگاه هاي قديمي خبري نيست و فلز آلومينيوم با كيفيت بالاتري توليد مي شود.»
به گزارش ايرنا، انواع شمش هاي آلومينيوم به صورت تي بار، هزار پوندي، آلياژهاي ريخته گري، بيلت، اسلب و غيره در ايرالكو توليد مي شود.
ظرفيت توليد شركت آلومينيوم ايران بيش از 175 هزار تن است و نزديك 11 هزار كارخانه و كارگاه با بيش از 250 هزار نفر در صنايع وابسته به آلومينيوم اشتغال دارند.
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) مهرماه 1395 اعلام كرد: ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي طرح هاي توسعه زنجيره آلومينيوم 11 ميليارد دلار است كه 21.5 درصد از كل سرمايه گذاري مورد نياز بخش معدن وصنايع معدني را تا افق 1404 در برمي گيرد.
مطالعات نشان مي دهد 25 درصد قيمت تمام شده صنعت آلومينيوم مربوط به انرژي است و بنابراين در اين عرصه كشور ما با برخورداري از ذخاير گسترده نفت و گاز، مي تواند جايگاه خود را ارتقا بخشد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت براي افق 1404 هدف يك ميليون و 200 هزار تن توليد شمش آلومينيوم را پيش بيني كرده است.
اقتصام*3065*1961*
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد